vakblad voor de creatieve branches KREAVAK 38e JAARGANG – OKTOBER 2023 IN DEZE UITGAVE: Statue Crochet, de nieuwe trend uit Engeland en Amerika
Creative Business Xperience NIEUW in 2024! Vraag naar de mogelijkheden: asws@asws.nl of bel 0172-575888 • Ontdek nieuwe trends en innovaties • Bouw aan netwerken en relaties • Toegang tot educatieve programma's, demonstraties en workshops • Laat je inspireren
COLOFON Uitgever ASWS, Nieuwkoop Industrieweg 17a, 2421 LK Nieuwkoop Advertenties Myriam Nijsse Tel.: 0172-575888 E-mail: kreavak@asws.nl Website: www.asws.nl Abonnementen Industrieweg 17a, 2421 LK Nieuwkoop Tel.: 0172-575888, E-mail: asws@asws.nl Jaarabonnement € 36,68 Buitenland (Europa) € 40,82 (Prijzen excl. 9% BTW). De abonnementsprijs is voor een heel jaar en dient bij vooruitbetaling te worden voldaan. Opzegging van een abonnement dient schriftelijk te geschieden ten minste 1 maand vóór het einde van het abonnementsjaar. Vanwege de aard van de inhoud en het doel van het vakblad, wordt de abonnee geacht het blad te ontvangen in verband met de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bank NL88 RABO 0326 9703 39 BIC: RABONL2 U t.n.v. ASWS, Nieuwkoop Medewerkers aan deze uitgave: Marion Boeckhout, Alex van der Linden, Ingrid Louman, Cindy Maas, Myriam Nijsse, Danny Rombouts, Elly van Stuijvenberg, Jeroen Waldhober, Ruud Waldhober en Maarten van IJzer. Hoofdredactie: Danny Rombouts Vormgeving en drukwerk: Van Kreuningen Grafische Producties Niets van deze uitgave mag worden gereproduceerd zonder schriftelijke toestemming van de uitgever en vermelding van dit blad. De uitgever neemt op geen enkele wijze verantwoordelijkheid voor door derden verstrekte informatie, advertenties, aanbiedingen en prijzen. 38e jaargang, oktober 2023 Volgende uitgave: december 2023 (deadline 22 november) VAN DE REDACTIE Terwijl ik dit schrijf, kijk ik uit het raam en regent het. Het is somber, weinig mensen op straat en ik moet even terug denken aan het weekend van 17 en 18 september wanneer die prachtige Vakbeurs KreavaK zou zijn geweest. Toch jammer dat deze niet is doorgegaan. Gelukkig is er positief nieuws omtrent een interessante vakbeurs voor uw branche. Maar daar komen we later op terug in deze KreavaK. Op naar een mooie herfst waar we met dit weer een voor proefje van hebben. Door de regen zal het wel een stuk stiller zijn in winkels maar de herfst heeft ook zoveel moois te bieden. Het materiaal ligt letterlijk voor het oprapen om een prachtige herfst etalage te maken. In deze editie van KreavaK komen ook weer diverse thema’s voorbij. Kerst, Halloween, Sinterklaas. Stuk voor stuk kansen om uw omzet een positieve boost te geven. Pas daarom ook voldoende uw etalage aan. Verder zijn er weer heel veel nieuwe boeken uitgekomen, leuke cadeautjes voor de feestdagen. Maarten van IJzer mag natuurlijk ook niet ontbreken, hij neemt u mee over het belang van goede en pakkende teksten en vormen van samenwerken. Ook onze vaste rubrieken zijn weer aanwezig en nemen we u vast mee in aanloop naar de Creative Business Xperience. Een nieuwe vakbeurs voor de hobby waar we nu een voorproefje van geven en waar we in het volgende nummer uitgebreid op terug komen. Maak er een gezellige tijd van, blijf creatief. Wij wensen u veel leesplezier. 3 oktober 2023
Jalekro: Funny goes Vintage vier nieuwe Funny XXL haakpakketten 27 4 oktober 2023
Maarten van IJzer: Het nieuwe normaal blijkt ánders dan verwacht 6 Zwajomi: Nieuws van Padico 17 Marion Boeckhout: Het Muizenhuis haakboek 18 Langyarns: Sokkenkwaliteiten 32 Creative Business Xperience 34 Kangaro KTC: Nieuws 36 Van de redactie 3 Boekennieuws 11 Branchenieuws 24 In de hobbybladen 26 Productinformatie 27 Digitaal ondernemen 37 Fiscaliteiten 38 Beursagenda 39 INHOUD RUBRIEKEN OP DE COVER Makower UK Maak kennis met 'Cottage Cloth', ontworpen door Renee Nanneman van need’l love voor Anover fabrics. Deze is beschikbaar in 24 kleuren die prachtig samenkomen in het quiltproject 'Artisan blanket'. KippersHobby: Geeft een voorproefje van kerst CreativCompany: Seizoensgebonden creativiteit Staedtler: Schrijf-, schilder-, teken- en modelleerproducten De Creatieve en Hobbymarkt van de toekomst Marion Boeckhout: Statue Crochet Hobbygroep: Innovatie in de hobbywereld 9 14 20 27 15 22 31 Selected Yarns: Maak kennis met Kremke Soul Wool 10 vakblad voor de creatieve branches KREAVAK 38e JAARGANG – OKTOBER 2023 IN DEZE UITGAVE: Statue Crochet, de nieuwe trend uit Engeland en Amerika Creative Business Xperience 5 oktober 2023
“Tijdens corona realiseerden we ons dat die periode een zware wissel zou trekken op de tijd erná. Men sprak al over ‘het nieuwe normaal’ en vroeg zich af hoe dat er uit zou zien. Het moest eigenlijk nog vorm krijgen toen Europa te maken kreeg met de oorlog in Oekraïne. Het klimaat wat daardoor is ontstaan, is best ingewikkeld. Corona en de oorlog in Oekraïne vormen namelijk een duo, dat elkaar negatief versterkt. Een verkeerde cocktail, met ingrediënten als inflatie, gebrek aan onderdelen waardoor artikelen niet leverbaar zijn, een tekort aan medicijnen, prijsstijgingen, faillissementen en men krijgt minder voor méér geld. Het nieuwe normaal is daardoor heel anders dan verwacht. Afwijken Veel consumenten zullen hun bestedingspatroon (moeten) veranderen en winkeliers hun bedrijfsvoering. Dat komt neer op scherpere keuzes van klanten en verschuivingen in het inkoopbeleid van winkeliers. Meer dan ooit is het de kunst aan te voelen wat ‘men’ wil. Zo is het op dit moment ‘wenselijk’ af te wijken in welke vorm dan ook. Doe wat men niet verwacht of wat voor de hand ligt. Daar houdt u de verrassing mee in stand. In het kader van samenwerking zag u dat bedrijven en producten aan elkaar gekoppeld werden die min of meer in elkaars verlengde lagen. Gaandeweg zien we echter verbindingen, waarbij volledig branchevreemde artikelen aan elkaar worden gelinkt. Een frappant voorbeeld daarvan is de zogenaamde ‘fluffy’ mand voor honden of katten waar bij aankoop onder andere een bon zit van HelloFresh (gezonde maaltijden voor mensen), terwijl je eerder een link zou verwachten naar respectievelijk honden- of kattenvoer. De mand werd onlangs hogelijk aangeprezen op sociale media, waar het als gesponsord artikel domineerde. De reclame rond dit artikel is een voorbeeld van hoe het zou moeten. Allereerst het woord ‘fluffy’. Dat maakt je meteen al alert. Het betekent ‘poezelig, pluche, zacht’. Tot zover oké, maar ik bleef toch hangen bij de collega die naast de kwalificatie ‘fluffy’ nog veel meer voordelen van de mand benoemde en dat op een uiterst smakelijke manier deed: ‘het ultra-pluizige premium pluche geeft je lieveling een gevoel van veiligheid en geborgenheid’. En: ‘de speciale ringvorm ondersteunt een goede nachtrust en ontspanning; helpt angsten te verminderen (vuurwerk, onweer, harde geluiden) en de verhoogde uiteinden ondersteunen optimaal hoofd en nek. De knuffelige pluche vulling ontspant bovendien de gewrichten en spieren (voor dieren met artrose). De mand is onderhoudsvriendelijk, geschikt voor wasmachine en drogers, is antislip, water- en vuilafstotend, perfect om op reis mee te nemen (gemakkelijk op te rollen), en past in elk interieur. Tenslotte: is leverbaar in diverse kleuren en maten’. Het verschil van aanpak moge duidelijk zijn en u hopelijk genoeg motiveren om eens te kijken hoe u uw artikelenrange presenteert: te kort of functioneel uitvoerig. De magie van tekst Elke leverancier heeft zo zijn eigen aanpak om z’n product aan te prijzen. Hier volgen er enkele. Bijvoorbeeld de tekst op de wikkel aan het net met sinaasappels van ‘SanLucar’ (bij supermarkt Hoogvliet). Daar valt het woord ‘Zoete zonnekusjes’ op en de naam van de plukster Guadalupe Navarro, die ‘zorgvuldig elke sinaasappel voor het plukken controleert’. Om de vrucht nóg aantrekkelijker te maken, geeft Guadalupe een onderbouw hoe zij te werk gaat: “Het is belangrijk dat we de sinaasappels in verschillende fasen oogsten. Zo krijgt elke vrucht precies zoveel zon als hij nodig heeft om zijn verfrissende zoete smaak te ontwikkelen”. Net als Bertha, de koe van Jumbo (zie vorige KreavaK), toen het over haar melk ging, is dé verpersoonlijking van een artikel een poging om het dichter bij de mens te brengen. Op de wikkel van het net sinaasappels staat dan ook nog eens een foto van de plukster zelf. Het nieuwe normaal blijkt ánders dan verwacht In deze rubriek: de gevolgen van corona en de oorlog in Oekraïne, de hang naar afwijkingen en nieuwe samenwerkingen. Verder signaleert Maarten de rol van dieren en opvallende verschuivingen. Hij wijst u wederom op de kracht van taal en ontdekte een nieuw concept. Eén met als doel de klant zich blij te laten voelen met zichzelf. Tenslotte de oproep: denk nú aan kerst! Het klimaat wat thans is ontstaan, is best wel ingewikkeld Door Maarten van IJzer, journalist 6 oktober 2023
Als u er een beetje op let is het alleraardigst te zien hoe artikelen - of het nou melk, vruchten of kleding betreft - worden gepositioneerd. Op het etiket van ‘Hatland’ hoofdbedekking staat: More than JUST A HAT. De laatste woorden zijn geschreven in hoofdletters. Falke sokken communiceert ook in het Engels en wel met de tekst ‘Socks for happy people’ (sokken voor mensen die gelukkig zijn). In een gilet van het kledingmerk ‘No Excess’ staat op het ingenaaide etiket, eveneens in het Engels: “Onze filosofie is om een product te ontwerpen dat zowel functioneel als trendy is. Dit, los van de perfecte snit. Uw comfort is het belangrijkste voor ons”. Op de verpakking van ‘Snelle Jelle’, die zich voorstelt als de (te) krachtige kruidkoek van Wieger Ketellapper, staat de kreet ‘Grenzen verleggen’ en ‘Nog nooit zo lekker!!’ Met twee uitroeptekens: taalkundig niet correct, maar ’t is goed bedoeld en een middel om de smaak te benadrukken. De rol van dieren Heel wat anders. Is het u opgevallen dat in reclamebeelden in toenemende mate een in het oog springende rol is weggelegd voor dieren, veelal honden? ‘In de buurt’, een nieuwsbrief voor Arnhem en omstreken met nouveautés in de breedste zin van het woord, wijdde onlangs een item aan winkels met een huisdier. (“Bij deze Arnhemse zaken huppelt een huisdier rond”). Het gaat daarbij meestal om honden of katten, die de betreffende winkel een huiselijk karakter moeten geven; in elk geval naar de klant toe een gevoel waarbij die zich behaaglijk voelt. ‘Werving op Maat’, hét werving- en selectiebureau voor IT, finance, HR en sales in Arnhem, zet labrador Bo zelfs in als ‘Feel good manager’. Op een foto van de medewerkers staat ze dan ook prominent in beeld, het bedrijf vertegenwoordigende dat de kernwoorden: maatgericht, partnership, persoonlijk en eigenheid, hoog in het vaandel heeft staan. Verschuivingen Verder leert een kleine inventarisatie ons dat er op winkelgebied heel wat is veranderd. Veel zaken zijn verdwenen, anderen verhuisd naar een plek met een lagere huur. Er is enorm veel verbouwd en geschilderd en heel opvallend: namen werden ingewisseld voor een nieuwe. Zo gingen recent telecomaanbieders T-Mobile en Tele2 samen door als Odido. De grap van dat woord is, dat als je het van achter naar voor leest, hetzelfde wordt uitgesproken. Het tegenovergestelde kan ook. Een naam weglaten. Zangeres Caro Emerald, die zichzelf minder in het spotlight wilde zetten, ging op in haar band om tezamen verder te gaan onder de overkoepelende naam The Jordan. Nog een trend die al langer aan de gang is: uw corebusiness (belangrijkste assortiment) aanvullen met branchevreemde artikelen. Chocolaterie Douze in Oosterbeek ruimde onlangs enkele stellingen in voor heel wat anders: kinder- en grote mensen spellen. Van Pokemon tot kaartspellen als Burrito en een bordspel als paralitis van Harry Potter. Het gevolg daarvan kan zijn dat in voortkomende gevallen hoofd- en bij-artikelen min of meer versmelten. De winkel zal bekend kunnen worden om zijn assortiment spelletjes, waarbij de corebusiness (chocolade) langzaam maar zeker naar de achtergrond verdwijnt. Nieuw zijn ook winkels die breed gaan met hun aanbod. Je kunt je afvragen waar ze eigenlijk het accent op willen leggen. Met name als ze zich voorstaan op meerdere specialisaties. De Love You More Boutique in de Gelderse hoofdstad is er een voorbeeld van. Centraal staat daar: kleding, kunst en interieur, maar je kunt er ook workshops volgen met thema’s als ademhaling, meditatie en het gebruik van kleur en gezonde voeding. De filosofie van eigenaresse Ilse Riupassa daarbij is: “Ik wil een plek creëren waar iedereen blij mag zijn met zichzelf. Waar mensen zichzelf kunnen omarmen en hun innerlijke kracht en schoonheid (her)ontdekken”. De workshops worden niet door de weeks, maar ’s zondags in de winkel gehouden. In deze Boutique geven uiterlijk en innerlijk c.q. materialisme en spiritualiteit elkaar de hand. Blijf bij jezelf Genoemde voorbeelden zijn redelijk ingrijpend. Twee uitersten komen er immers bij elkaar. De creatieve branche heeft echter bijna onbeperkte mogelijkheden en bestaat uit zoveel verschillende ambachten, dat branchevreemde ‘trekpleisters’ eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn…● Gaandeweg zien we koppelingen, waarbij volledig branchevreemde artikelen aan elkaar gelinkt worden. Dé verpersoonlijking van een artikel is een poging om het dichter bij de mens te brengen. Veel consumenten zullen hun bestedingspatroon (moeten) veranderen en winkeliers hun bedrijfsvoering Als u deze KreavaK ontvangt is het alweer oktober. Voor uw klanten staat kerst al voor de deur. Consumenten die daarop willen inhaken zullen immers zeer vroegtijdig moeten beginnen met het maken van kerstkaarten, kerstkleden, kerstborduursels en kersttruien om die eind december af te hebben. Dat betekent voor u werk aan de winkel. • Breng uw etalage dus NU in KERSTsfeer. • Werk winkeldochters voor het eind van dit jaar de deur uit. Ververs! • Zorg het laatste kwartaal van dit jaar dat uw zaak opvalt. • Wilt u uw winkel veranderen, maak dan nu een begin! Succes daarmee en wat mij betreft tot de volgende rubriek, waarin ik het onder andere wil hebben over ‘Voortschrijdend inzicht’. Wat is dat en wat kunnen we er mee?” 7 oktober 2023
Word onze B2B-partner en krijg toegang tot creatieve producten gebaseerd op de laatste trends en vragen uit de markt van consumenten Neem voor meer informatie contact met ons op via klantenservice@cchobby.nl www.cchobby.nl Vergroot uw omzet met trendy producten Your partner in craft 8 oktober 2023
Een voorproefje van kerst met KippersHobby Elburgerweg 19 • 8094 PE Hattemerbroek • The Netherlands T +31 (0)38 37 567 89 • F +31 (0) 38 37 567 80 info@kippershobby.nl www.kippershobby.com Wekelijks nieuws- en inspiratie filmpjes online Stafil producten Extra aandacht is niet nodig voor een groot succes in de kaartenmarkt. Kwaliteit staat daarvoor bij KippersHobby ook altijd op nummer 1! Aanvullend op de kaartenmarkt presenteert KippersHobby een breed scala aanvullende en afwijkende producten via onder andere het veelzijdige merk Stafil. In aanloop naar de kerst biedt Stafil een zeer gevarieerd programma zoals al enkele keren ook in KreavaK getoond. Macramé engel Elders in deze uitgave treft u de advertentie van KippersHobby aan met daarin een prachtige Macramé engel. Francesca Peterlini laat in een video tutorial stap voor stap zien hoe men zelf deze prachtige engel maakt. Deze engel is gemaakt met My Macramè Cordy en My Macramè Boho garens van Stafil. Ideaal voor het decoreren van ieder interieur. De video tutorial en gebruikte producten van de macramé engel uit de advertentie, is te vinden via de link: https://www.kippershobby.nl/macrame-engel. Gebruik deze op uw website of op de TV-schermen in uw winkel. Metalen vormen KippersHobby biedt een breed scala aan basismaterialen die zelf naar eigen wens te decoreren zijn. Hun metalen vormen zijn daar een voorbeeld van. Deze metalen vormen zijn aangevuld met weer nieuwe vormen. Deze bieden een basis voor heel veel materialen, zoals touw, wol, stof etc., al dan niet in combinatie met droogbloemen of kerstdecoraties. Deze metalen vormen zijn ook altijd een gewild workshop artikel. Gietmallen en kerstlint Kent u de gietmallen voor gips en/of klei, zeep etc. van Stafil al? Zeker ook voor de feestdagen vindt u in deze collectie gezellige en mooie mallen. Maar ook kerstlinten van 100% katoen. Linten zijn niet weg te denken in de feestdagenperiode en ook hier biedt KippersHobby linten van perfecte kwaliteit, zowel van Stafil als van Vivant. Decoratieve stoffen Vilt en stofjes tot verwerking in decoraties of poppen zijn dit seizoen volop in de collectie van Stafil te vinden, en die worden daarbij regelmatig ondersteund door video’s. En vergeet daarbij niet de DIY Babolimamo en Coccolini sets. Deze lappenpoppen geven ook extra nevenverkoop zoals vulmiddel, wol en extra decoraties. Zo zijn er voor de nieuwste Bamboliamo kids een stoel, een hobbelpaard en een bedje van hout, dat eenvoudig in elkaar gezet kan worden. Er is een totaalset te maken van mama, papa, en twee kids. Stofjes zijn volop aanwezig, weliswaar in kleine afmetingen en bedoeld voor kleine decoraties en/of het beplakken van kartonnen of houten decoraties. Stafil Het merk Stafil biedt zoveel verscheidenheid, dat niet alles hier benoemd kan worden. Maar kijk gerust op de site van KippersHobby naar meer, er zijn mogelijkheden te over. En anders even bellen of mailen voor advies naar het KippersHobby team, zij informeren u graag. Indien mogelijk presenteren zij regelmatig uitlegvideo's van creaties bij een product. Ook via YouTube is er veel te vinden aan uitleg. Kaarten maken Als het de kaartenbranche betreft, kan KippersHobby leaflets doorgeven van zowel Marianne Design, Studio Light, als van Leane Creatief. Deze leaflets zijn weliswaar gratis aan te vragen, maar beperkt in oplage en duidelijk niet bedoeld als willekeurige strooifolder. Vragen staat altijd vrij en KippersHobby gaat zo nodig voor u op zoek naar de juiste informatie! Bent u al klant bij KippersHobby, dan vindt u alle informatie op www.kippershobby. com. Nog geen klant? Dan kunt u terecht voor het bekijken van een groot deel van het assortiment op www.kippershobby.nl en desgewenst een account aanvragen. ● KippersHobby heeft veel bekende namen in hun collectie en een aantal daarvan profileert zichzelf heel goed in de markt. Een klein voorproefje voor wat er in uw assortiment mogelijk is rondom de kerstverkopen. 9 oktober 2023
Weekend Hat van Petite Knit Kasjmierwol is geweldig voor elk project dat een beetje luxe kan gebruiken! Brei een eenvoudige sjaal en bereik toch het volledige ‘wauw-effect’. De 15 gemêleerde kleuren kunnen prachtig gecombineerd worden en werken natuurlijk ook prima op zichzelf. De unieke look van dit garen geeft breien in één kleur een speciale levendigheid en kleurdiepte. Gebruik van gerecyclede vezels Het recyclen van kleding is een volledig mechanisch proces zonder gebruik van kleurstoffen of chemicaliën en met een zeer laag waterverbruik. Door dit afgedankte ‘post-consumer’ textiel te recyclen, wordt er bespaard op allerlei gebieden: *Waardevol land wordt bespaard door de afvalscheiding van textiel zodat textiel niet op stortplaatsen terecht komt. Deze gebieden kunnen worden gebruikt voor belangrijkere sectoren zoals de landbouw. *Er is heel weinig water nodig voor de productie van mechanisch gerecyclede vezels/garens, terwijl er voor de productie van bijvoorbeeld 1 kg eersteklas katoen 11.000 liter water nodig is. *Het hergebruiken van vezels/garens verbruikt veel minder energie in vergelijking met nieuw gemaakte vezels. *Broeikasgassen worden uitgestoten tijdens het productieproces van nieuw textiel en polyestervezels. Door textiel te recyclen, wordt er bespaard op de uitstoot van broeikasgassen die wordt veroorzaakt tijdens de biologische afbraak van afgedankt textiel. Bovendien creëert het recyclen van vezels banen! Volgens een voorzichtige schatting is er voor de productie van gerecyclede garens bijna 5 keer zoveel werk nodig als voor nieuwe vezels, omdat het recyclen van textiel een zeer arbeidsintensieve industrie is, in tegenstelling tot textiel van nieuwe vezels, dat een min of meer een volledig geautomatiseerd proces is waarbij van de ene kant tot de andere minder mankracht nodig is. De reden voor de extra arbeid is dat de gebruikte kledingstukken handmatig worden gesorteerd op kwaliteit en kleur, vervolgens worden ontdaan van knopen, ritsen en andere versieringen en ten slotte worden versnipperd tot vezels die vervolgens tot garen worden gesponnen. Reborn Wool Een van de bestverkochte garens uit de gerecyclede lijn is Reborn Wool van Kremke Soul Wool. Reborn Wool is gemaakt van ‘post-consumer’ vezels, wat betekent dat het gemaakt is van textiel dat eerder is gebruikt. Eerst worden de gebruikte kledingstukken in de fabriek gesorteerd op vezelsoort. Elk kledingstuk dat voor 60% of meer uit wol bestaat, gaat naar de wolsorteerlijn, ongeacht de exacte vezelmix. Dit geldt bijvoorbeeld voor kledingstukken van 100% wol, 60/40 wol/ polyester, 70/30 wol/acryl, 80/20 wol/PA of een van de vele mengsels waarin wol de overheersende vezel is. Als deze overwegend wollen kledingstukken naar de 2e sorteerfase zijn gegaan, worden ze gesorteerd op kleur. Als er eenmaal een vezel is gemaakt van deze wolmix, is deze nooit 100% wol, maar ongeveer 65% tot 75% wol, terwijl de rest van de vezels een mix is van Polyester, Viscose, Acryl of een andere vezel. Het is onmogelijk om alleen kledingstukken van 100% wol uit de PCT (Post Consumer Used Textiles) te halen, omdat het percentage van dergelijke kledingstukken te laag zou zijn en er veel afval zou zijn vanwege de onvoorspelbare aard van de input (gerecyclede grondstof). Dit percentage wol verandert van seizoen tot seizoen, van partij tot partij en van kleur tot kleur. Het kan nooit een standaard vast percentage wol zijn vanwege de aard van de grondstof. Zodra deze wollen kledingstukken zijn versnipperd tot vezels, wordt er ongeveer 10-15% rPET (gerecycled polyester) aan toegevoegd. De hoeveelheid rPET die wordt toegevoegd hangt af van de telling van het garen en het vezelmengsel dat wordt gesponnen. rPET wordt toegevoegd om sterkte te geven (gerecyclede vezels zijn minder sterk dan nieuwe vezels) en om het garenmengsel tijdens het spinnen gelijkmatiger te maken. Het PET dat in dit stadium wordt toegevoegd is opnieuw van 100% geregenereerde bron - polyester gerecycled uit PET-flessen. Reborn Wol ziet eruit en voelt aan als zuivere wol! Het heeft een compacte steekdefinitie en sommige kleuren vertonen een licht tweed-effect. Het garen is perfect voor duurzame truien, vesten en dekens of kussens. Reborn Wool is slechts een van de vele gerecyclede garens die u in het assortiment van Selected Yarns kunt vinden. Erika Knight Studio Linen Linnen is een eeuwenoude, duurzame natuurlijke vezel gesponnen uit de vlasplant. Vlas zelf is van nature resistent tegen ongedierte en daarom zijn er praktisch geen pesticiden of herbiciden nodig om deze milieuvriendelijke stengelvezels te Kremke Soul Wool 2-tone Cashmere is een prachtig gemêleerd garen gemaakt van 100% kasjmier. 50% ervan is gerecycled kasjmier, de restvezel van het spinnen van premium kasjmier in dezelfde fabriek. Dit zorgt voor een optimale en verantwoorde verwerking van de kostbare vezel en garandeert dat er geen lange tussenroutes nodig zijn om de premium met het gerecyclede kasjmier te combineren. Nog een voordeel? Het is vriendelijk voor uw portemonnee. Vanwege de 50% gerecyclede vezel, kan het worden aangeboden tegen een aanzienlijk lagere prijs dan 100% premium kasjmier van hetzelfde gewicht! Nieuw garen van Selected Yarns Maak kennis met Kremke Soul Wool tweekleurig kasjmier 10 oktober 2023
kweken. Vlasplanten produceren grote hoeveelheden bruikbare vezels per hectare en hebben geen irrigatie nodig. Om Studio Linen te maken, worden industriële afvallinnenvezels geselecteerd, ontward en opnieuw gesponnen met 15% eersteklas natuurlijke linnenvezels om een prachtig en uniek gerecycled garen te maken. Het garen voelt droog aan, valt koel en heeft een subtiele glans, een garen dat alleen maar beter wordt met het dragen en ouder worden. Een oude vezel gerecycled voor een moderne maker. ● Pokémon haken - Sabrina Somers ISBN: 9789044764963 – Uitgeverij Deltas Van Pikachu tot Meowth - in dit geweldige haakboek zijn maar liefst 20 patronen om Pokémon amigurumi’s te maken. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe de bonte verzameling van Pokémon figuren met hun interessante kleuren en vormen tot leven gebracht kunnen worden. De projecten zijn onderverdeeld in drie moeilijkheidsniveaus, zodat men eerst de basis van het haken goed onder de knie kan krijgen voordat er aan de moeilijkere patronen kan worden gewaagd. Mijn agenda om in te kleuren ISBN: 9789044765489 – Uitgeverij Deltas Laat je creativiteit de vrije loop met deze unieke agenda om in te kleuren. Noteer al je to do's, afspraken en evenementen en beleef week na week plezier met het inkleuren van de prachtige tekeningen. Kortom, gebruik deze unieke, gebonden jaarplanner met handig leeslint en stevige elastieksluiting om je planning in goede banen te leiden. Het enige echte f*ck it kleurboek ISBN: 9789044765502 – Uitgeverij Deltas Kleur alle frustraties, verwensingen en irritaties van u af met deze 24 brutale en grappige kleurposters. Scheur een poster uit, pak potloden en fineliners erbij en zeg 'f*ck it' tegen alles en iedereen terwijl men al kleurend weer helemaal tot rust komt. Perfect voor een baaldag of u iemand figuurlijk de nek wil omdraaien. De posters zijn gedrukt op dik, kwaliteitsvol papier om doordrukken te voorkomen. Disney Kleuren op nummer ISBN: 9789044764666 – Uitgeverij Deltas Dit originele kleurboek verzamelt de meest iconische scènes uit de klassieke Disney-films. Van de legendarische kus van Lady en de Vagebond tot de romantische dansscène van Belle en het Beest, of het ritje op het vliegend tapijt door Aladin en Jasmine. Pak kleurpotloden of stiften, volg de kleurcode, en tover deze onvergetelijke beelden weer tot leven! Blok met uitscheurbare kleurplaten. Creatieve boeken zijn van enorme waarde voor de verkoop van de gebruikte materialen in uw winkel. Niet alleen zijn de boeken van waarde voor promotie maar ook als directe verkoop in uw assortiment. Hierbij een selectie van de nieuwste uitgaven. 11 oktober 2023
Audubon vogels kleurboek ISBN: 9789045328478 – Uitgeverij MUS Geef toe aan de liefde voor vogels met deze prachtige verzameling tekeningen om in te kleuren. Naast de originele illustraties van John James Audubon uit zijn meesterwerk Birds of America zijn er paginagrote kleurengidsen. De speelse vormen en het levendige verenkleed van de vogels maken ze tot onderwerpen om in te kleuren. Aquarel om te ontspannen ISBN: 9789045327402 – Uitgeverij MUS Leer alles over tools en technieken en schilder een weg naar ontspanning met projecten vol rustgevende tinten, eenvoudige methoden en stressvrije stap-voor-stap instructies van aquarelleraar Angelica Torres. Schilder schattige libellen, weelderige planten en berglandschappen. Basisboek Tekenen - Julia Woning ISBN: 9789045327846 – Uitgeverij MUS In dit Basisboek Tekenen van Julia Woning, krijgt de beginnend kunstenaar alle technieken aangereikt om zelf de mooiste tekeningen te maken. Julia Woning is kunstenares en leert de kneepjes van het vak. Alle aspecten van het tekenen met potlood passeren de revue: vormen herkennen, basislijnen zetten, uitvergroten, structuren nabootsen, werken met licht en donker, de juiste handhouding en het zetten van lijnen met potlood. Het hand- en brushletter werkboek ISBN: 9789045328331 – Uitgeverij MUS In dit werkboek wordt de lezer stap voor stap meegenomen in de wereld van het hand- en brushletteren! Door te beginnen bij de basis, veel te oefenen en uiteindelijk uitgedaagd te worden eigen creaties te maken, leert men niet alleen hand- en brushletteren, maar ontwikkelt men ook een eigen letterstijl. Een werkboek vol met praktische tips, tricks, voorbeelden en uitdagende opdrachten. Knutselen met Instajuffie - Stephanie van den Handel ISBN: 978900038758 – Uitgeverij Forte Creatief Instajuffie inspireert ouders en leerkrachten van de middenbouw via Instagram met originele en verrassend leuke knutselideeën. Nu is er een vrolijk en speels boek vol knutsels en teken- en schilderprojecten aan de hand van de seizoenen, feestdagen en andere thema’s. Zoals een getekende fotocollage bij het thema vakantie, een pauw van wasknijpers voor dierendag en een kerstman van koffiefilters. Met kopieerbladen op ware grootte en QR-codes naar instructiefilmpjes. Leuk voor thuis en op school! Babykleertjes haken – Vita Apala ISBN: 9789000388950 – Uitgeverij Forte Creatief Een boek met de meest schattige kleertjes voor baby’s en peuters tot 4 jaar met een leuke collectie van twintig haakpatronen in pastelkleuren, met zachte garens, rijke texturen, sierlijke ruches en stijlvolle motieven. Met de volledig geïllustreerde stap-voor-stapinstructies is het eenvoudig om de hele collectie van rompertjes, jurken, truien, vesten en hoodies te maken, maar ook een wiegendeken, laarsjes en een kinderwagenkap. Het boek biedt een complete en chique babygarderobe. Veel ontwerpen zijn genderneutraal. Baby- en peuterkleding zijn het ultieme zelfgemaakte babycadeau. Breien met kleur – Carmen Jorissen ISBN: 9789000385416 – Uitgeverij Forte Creatief In dit boek voor enthousiaste breiers en breisters staan patronen voor prachtige kleurrijke col-sjaals, mutsen, wanten en sokken – van elk vijf verschillende modellen –, allemaal gebreid met de jacquard-techniek. Met heldere tekst, QR-codes naar video’s, duidelijke breischema’s en goede uitleg over alle technieken van het breien met meerdere kleuren. Afhankelijk van uw ervaring kunt u van de eenvoudigere col-patronen toewerken naar de iets ingewikkeldere mutsen en via de wanten uiteindelijk beginnen aan de uitdagende sokkenpatronen. Fantastische vissen haken – Christel Krukkert ISBN: 9789000390267 – Uitgeverij Forte Creatief/Unieboekspectrum Christel heeft voor dit boek een hele collectie zeedieren gehaakt: een goudvis, een zeester, een kwal, een octopus, een dolfijn, een walvis, een schildpad, een zeepaardje, een krab, een garnaal en nog veel meer. Alle beestjes worden plat gehaakt, dus niet in het rond zoals bij amigurumi, maar in heen-en-weertoeren. Het effect is super! Alle haaktechnieken worden duidelijk uitgelegd en geïllustreerd, zodat ook beginnende hakers met de patronen aan de slag kunnen. Heeft u ook een boek voor dit artikel? Laat het ons weten. 12 oktober 2023
IJslandse truien breien – Pirjo Iivonen e.a. ISBN: 978900038 – Uitgeverij Forte Creatief/Unieboekspectrum De afgelopen jaren is de populariteit van de IJslandse breimode ongekend gestegen. De truien in dit boek zijn een lust voor het oog; de meeste top-down gebreid met ingebreide motieven in koele kleuren. Acht bekende Finse ontwerpers maakten achttien patronen van truien voor kinderen, mannen en vrouwen die onderling zijn uit te wisselen, zodat de variatiemogelijkheden eindeloos zijn. Als u een beetje kunt breien en al wat geoefend bent in kleurwerk breien, kunt u met alle patronen aan de slag. 333 Origami Kleurrijke Kerst ISBN: 9789000390199 - Uitgeverij Forte Creatief/Unieboekspectrum In dit originele origamiblokboekje vindt u de basisprincipes van het vouwen, 10 leuke vouwpatroontjes en maar liefst 333 kleurrijke papiertjes in meer dan 60 verschillende kerstmotieven. U kunt direct aan de slag met het vouwen van de mooiste kerstversieringen: van fonkelende (kerst)sterren, tjilpende roodborstjes, dwarrelende sneeuwvlokken tot vrolijke cadeautjes voor bij uw gevouwen kerstboom. Ook te gebruiken voor een originele kerstkaart of als cadeauhanger. 52 weken sjaals breien – Jonna Hietala ISBN: 9789000390496 – Forte Creatief/Unieboekspectrum Na het succesvolle ‘52 weken sokken breien’ kunt u nu iedere week een nieuwe sjaal breien, of heeft u een voorraad ontwerpen waar u jaren zoet mee bent. Er zijn rechte en driehoekige sjaals, omslagdoeken en cols. Het boek is ingedeeld naar de seizoenen: warme sjaals met dikke kabels voor de winter, lichte, dunne sjaals met structuursteken voor de lente, stijlvolle kant gebreide omslagdoeken voor de zomer en sfeervolle sjaals met ingebreide jacquardmotieven voor de herfst. Hangers en slingers haken – Margriet de Muinck ISBN: 9789000386650 – Uitgeverij Forte Creatief/Unieboekspectrum Een kleurrijk haakboek vol vrolijke accessoires om het dagelijks leven mee op te fleuren. Margriet haakt in felle kleuren en combineert haakwerk met kralen en veertjes. Zo maakt ze tashangers met bloemetjes, sleutelhangers, minilantaarntjes, feestelijke slingers en portemonneetjes. Snelle projecten, klaar in een avond of een dag. Leuk voor uzelf of een ander om tas of jas mee te versieren. Alle projecten worden stap voor stap omschreven en zijn ook geschikt voor beginnende hakers. Kerstkransen & winterboeketten – Marieke Nolsen ISBN: 9789000390427 – Uitgeverij Fort Creatief/Unieboekspectrum Bloembindster Marieke Nolsen geeft inspiratie om in de winterperiode zelf de mooiste bloemwerken te maken. Ze laat zien dat er ook in dit seizoen nog genoeg te plukken valt in eigen borders, zoals gedroogde bloemen van hortensia’s, takken met sierappeltjes en het groene blad van heesters. De rijke winteroogst zorgt voor heel divers kerstbloemwerk met een natuurlijk karakter, waar u dankzij de sterke materialen lang plezier van hebt. Advents haken met Mr. Cey – Mr. Cey ISBN: 9789021041612 – Uitgeverij Luitingh Sijthoff Mr. Cey is Mr. Christmas! En door zijn kerstadvent kalender kun je optimaal voorpret beleven aan de mooiste tijd van het jaar. Met de snel te haken patronen kun je elke dag een nieuwe kerstdecoratie maken zodat je op 24 december helemaal kerstproof bent. Samen met Mr. Cey haak je een kerstman, kerstbal, rendier, notenkraker, kerstslee en nog veel meer. En alle projecten kunnen in de boom gehangen worden, zodat je boom er ook magisch bij staat met de feestdagen. Het officiële Friends haakboek – Lee Sartori ISBN: 9789021041094 - Uitgeverij Luitingh Sijthoff In dit officiële Friends-haakboek worden de leukste haakpatronen gedeeld. Ga aan de haak met Rachels knusse bankdeken, een ‘How you doing’-deurmat, Phoebe’s hippievestje, een Friends-muts, een Central Perk-schortje, amigurumi’s van de sterren en nog veel meer. Met projecten voor alle niveaus, heldere instructies en duidelijke schema’s, en aangekleed met sfeervolle fotografie, stills uit de afleveringen, grappige quotes en anekdotes is dit hét haakboek voor iedere liefhebber van de serie. Heel Holland haakt met Mr. Cey – Mr. Cey ISBN: 9789021041124 - Uitgeverij Luitingh Sijthoff In Heel Holland haakt neemt Mr. Cey de haker mee op haakreis in Nederland en vertelt hij over zijn herinneringen bij de ontwerpen geïnspireerd op de Lage Landen. Hij heeft 26 grote en kleine projecten ontworpen, zodat uw huis straks de allure heeft van de Hollandse meesters en de knusheid van een gehaakte deken. Denk dus aan een kussen met het Meisje met de parel, een stijlvolle bed loper met grachtenpanden, klompsloffen, amigurumi’s van het koningspaar, een deken van Het melkmeisje, Delfts blauwe tegels en nog veel meer Hollandse haakprojecten. ● 13 oktober 2023
De seizoenen brengen een golf van inspiratie met zich mee en bij Creativ Company geloven ze in het vieren van creativiteit gedurende het hele jaar. In dit artikel nemen we u mee op reis door de betoverende seizoenen van Halloween, kerst en Pasen en laten we zien hoe Creativ Company de creatieve metgezel is voor deze feestelijke periodes. Griezelen in stijl Halloween is het grote feest van de herfst en biedt veel spookachtigheid voor zowel kinderen als volwassenen. De Halloween-sets van Creativ Company bieden een geweldige kans om aan de slag te gaan met creatieve projecten met zelfgemaakte Halloween-decoraties - een activiteit die veel plezier en kwaliteitstijd met het gezin zal bezorgen. Beleef deze Halloween met decoraties die net iets enger zijn dan normaal, bijvoorbeeld ontwerpen met spoken, spinnen en pompoenen in de nieuwe mini creative kits of adviseer uw klanten de maxi kit met allerlei spookachtige materialen. Schitterende kerstcreaties Kerst is een tijd van warmte, gezelligheid en creativiteit. Bij Creativ Company hebben ze een schat aan materialen om uw klanten te helpen bij het maken van prachtige kerstdecoraties, geschenken en nog veel meer. Dit jaar heeft Creativ Company ingezet op een tal van creatieve kerstthema’s met nieuwe inspiraties en hobbysets voor het maken van magische kerstballen, inspirerende adventkalenders en een uitbreiding op het succes van de ‘kabouterdeur’. “Als kinderen en volwassenen hun eigen persoonlijke kerstballen maken, wordt het nog leuker om naar de kerstboom te kijken. Daarnaast worden gezinnen weer herinnerd aan de gezellige creatieve tijd samen met het gezin wanneer de kerstballen van vorige jaren worden uitgepakt”, aldus Louise Ballegaard Juul, Creative manager. Marlene Vinther Frisse ideeën zijn ontstaan samen met hobbysetontwerper en influencer Marlene Vinther, van het Instagram-account @ krudseduller. Marlene Vinther heeft fantastische en hippe kerstideeën gecreëerd van crêpepapier en patchworkstof die te zien zijn in huistijdschriften en interieurwinkels. Een kleurrijk Pasen Lente betekent Pasen en Pasen betekent veel gezellige creatieve uren voor het hele gezin. Vul in de lente uw winkel met creatieve materialen, zodat jong en oud heerlijk aan de slag kunnen gaan met het maken van kleurrijke paaseieren, schattige paashaasjes en vrolijke gele kuikentjes. Bent u ook zo gek op bloemen van crêpepapier? Maak dan een compleet en uniek boeket dat nog jaren meegaat. Vergeet het schattige deurtje van de paashaas niet. Wanneer sluipt hij stiekem naar buiten en gaat hij eieren verstoppen in huis of misschien wel in de tuin? Bij Creativ Company vindt u veel hobbysets voor kinderen en volwassenen en ideeën voor urenlang creatief paasplezier voor het hele gezin. Een creatief seizoen Bij Creativ Company begrijpen ze de kracht van seizoensgebonden creativiteit. Ze streven ernaar om de klanten te voorzien van alles wat ze nodig hebben om deze speciale momenten in het seizoen te vieren met zelfgemaakte prachtstukken. Daarom hebben ze voor elk thema ook overzichtelijk displays met topkaarten samengesteld en bijpassende posters gemaakt, zodat winkeliers alle benodigde materialen overzichtelijk bij elkaar hebben. Bovendien biedt de Creative Company website speciale inspiratiepagina's voor iedere gelegenheid. Zo maken ze creatief bezig zijn nog eenvoudiger en leuker. Ontdek het assortiment en laat uw creativiteit de vrije loop, want elk seizoen is een kans om iets buitengewoons te creëren. ● Seizoensgebonden creativiteit bij Creativ Company Maak je eigen kerstbal 14 oktober 2023
Technologische integratie In de toekomst zal technologie een nog grotere rol spelen in de creatieve en hobbymarkt. 3D-printers, augmented reality (verrijkte realiteit) en virtual reality zullen creatieve ervaringen naar nieuwe hoogten tillen. Mensen zullen in staat zijn om hun ideeën tot leven te brengen met behulp van geavanceerde tools en software. Het wordt gemakkelijker dan ooit om unieke kunstwerken te maken, gepersonaliseerde kleding te ontwerpen of zelfs eigen speelgoed te produceren. Duurzaamheid en bewust consumeren Met de groeiende aandacht voor milieubewustzijn zal de toekomst van de creatieve en hobbymarkt ook worden gekenmerkt door duurzaamheid. Mensen zullen steeds meer belang hechten aan het gebruik van gerecyclede materialen, het verminderen van afval en het ondersteunen van ethische en milieuvriendelijke productieprocessen. Upcycling en hergebruik zullen populairder worden, waardoor de markt wordt getransformeerd tot een broedplaats voor innovatieve ideeën en duurzame oplossingen. Online platforms en sociale gemeenschappen Het internet heeft de manier waarop we verbinding maken en informatie delen getransformeerd en dit zal ook de creatieve en hobbymarkt blijven beïnvloeden. Online platforms en sociale gemeenschappen zullen gedreven makers en kunstenaars samenbrengen, waar ze ideeën kunnen uitwisselen, samenwerkingen kunnen aangaan en hun werk kunnen tentoonstellen. Virtuele marktplaatsen zullen het voor mensen gemakkelijker maken om hun creaties te verkopen en een breder publiek te bereiken. Individualisering en personalisatie In de toekomst zal de markt voor creatieve en hobbyproducten steeds meer gericht zijn op individualisering en personalisatie. Mensen willen unieke items die passen bij hun persoonlijkheid en stijl. Dit opent de deur naar op maat gemaakte producten, zoals gepersonaliseerde sieraden, op maat gemaakte kleding en handgemaakte decoraties. Bedrijven zullen inspelen op deze trend door aanpasbare opties aan te bieden en klanten te betrekken bij het creatieproces. Conclusie Terwijl de wereld zich blijft ontwikkelen, blijft de markt voor creatieve en hobbyproducten bloeien. Technologie zal een steeds grotere rol spelen, waarbij nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd door innovatieve tools en software. Duurzaamheid en bewust consumeren zullen een belangrijke rol spelen in de toekomstige creatieve en hobbymarkt, waarbij mensen streven naar milieuvriendelijke materialen en productiemethoden. Online platforms en sociale gemeenschappen zullen gedreven makers met elkaar verbinden, waardoor samenwerking en inspiratie worden gestimuleerd. Bovendien zal de vraag naar individualisering en personalisatie toenemen, waardoor op maat gemaakte producten en een betrokkenheid van klanten bij het creatieproces essentieel zullen worden. Het is belangrijk op te merken dat, ondanks alle technologische vooruitgang, de menselijke factor in de creatieve en hobbymarkt altijd van cruciaal belang zal blijven. Creativiteit, passie en vakmanschap zijn kenmerken die niet kunnen worden vervangen door machines. Deze menselijke touch zal blijven inspireren en verbinden, en het hart vormen van de creatieve en hobbymarkt van de toekomst.● In een wereld vol technologische vooruitgang en digitale vernieuwingen, blijft de markt voor creatieve en hobbyproducten een bloeiende sector. Terwijl sommigen misschien denken dat traditionele hobby's en creatieve uitingen zullen verdwijnen, wijst alles erop dat het tegenovergestelde waar is. In dit artikel verkennen we de toekomst van de markt voor creatieve en hobbyproducten en ontdekken we hoe passie en innovatie samenkomen om nieuwe mogelijkheden te creëren. De Creatieve en Hobbymarkt van de toekomst: Door: Ruud Waldhober 15 oktober 2023
Nieuwstraat 6 | 4264 RE Veen | +31(0)416 695 070 | info@stitchcompany.com www.stitchcompany.com Dorpsstraat 1029 E | 1566 JD Assendelft tel. 075-6215580 | www.jalekro.nl Brei- en haakplezier voor de winter: laat je inspireren door de nieuwste boeken van Forte Creatief Bestel boeken via verkoop@unieboekspectrum.nl IJSLANDSE TRUIEN BREIEN PIRJO IIVONEN ISBN 9789000386383 €29,99 52 WEKEN SJAALS BREIEN JONNA HIETALA ISBN 9789000390496 €35,99 KERST HANGERS HAKEN CHRISTEL KRUKKERT ISBN 9789000389452 €18,99 16 oktober 2023
Nieuws van Padico Lichtgewicht kleisoorten Padico is verheugd de herlancering aan te kondigen van de lang verkochte Hearty Clays van lichtgewicht klei maar met verbeterde kwaliteit. De klei is nu fijner, gladder en minder gebarsten. Binnen de reeks lichtgewicht kleisoorten van Padico zijn diverse gradaties van flexibiliteit, elasticiteit, krimp en zachtheid beschikbaar. De Artista bijvoorbeeld is de zachtste en minst elastische. Gevolgd door Hearty White en Hearty Color, die iets flexibeler zijn. De Hearty Soft is nog iets elastischer en flexibeler. De naamgeving kan verwarrend zijn, het lijkt alsof de Japanse fabrikant de termen ‘Soft’ en ‘Flexible’ door elkaar heeft gehaald. Feitelijk is Hearty Soft echter niet zachter dan Hearty White. De verpakkingen van Hearty Color, die voorheen 50 gram waren, worden 40 gram en krijgen een gladdere textuur, vergelijkbaar met Hearty Soft. Donkergroen zal uit de collectie worden genomen, de lichtgroene versie blijft nog wel beschikbaar. Artista en Karanobi De populaire Artista lichtgewicht modelleerklei van Padico wordt nu nog lichter van gewicht. Hoewel de verpakking hetzelfde blijft en de afmetingen van het kleiblok niet veranderen, is de nieuwe formule beduidend lichter, met slechts 170 gram in plaats van de vroegere 200 gram. En voor wie op zoek is naar nog meer flexibiliteit dan Hearty Soft, kan binnen dezelfde lijn de Stretching Clay Karanobi uitproberen. Deze klei kan worden uitgerekt tot lange slierten en is na het drogen nog veerkrachtiger dan de eerder besproken varianten. Waterbestendige kleisoort Zwajomi brengt van Padico een nieuwe waterbestendige klei de ‘Water Resistant Air Dry Clay’. Deze klei kan waterdruppels weerstaan, maar houdt u er rekening mee dat langdurig onderdompelen in water de klei weer zacht kan maken. Misschien een leuke optie voor de veelgevraagde klei voor buiten maar dat moet nog uitgetest worden. Ook voor ons is deze klei nog nieuw en KreavaK zal u informeren over de resultaten. Neem voor meer informatie gerust contact op via info@zwajomi.com, natuurlijk ook voor tips over andere kleisoorten. Padico's Moondrop UV resin Al geruime tijd biedt Zwajomi de UV Resinproducten van Padico aan, deze worden zo nu en dan verbeterd om de beste kwaliteit te kunnen bieden. Dit keer heeft KreavaK het genoegen om Moondrop in de schijnwerpers te mogen zetten. Afscheid van Stardrop en Sundrop, twee geliefde producten van Padico die al enkele jaren door Zwajomi worden aangeboden, hebben jammer genoeg hun plaats in de collectie moeten afstaan. Moondrop is de nieuwste aanwinst in het assortiment van Padico en biedt zelfs enkele voordelen ten opzichte van zijn voorgangers. Een opvallend kenmerk is de verminderde krimp tijdens het uitharden, wat resulteert in minder vervorming van platte werkstukken. Voor ambachtslieden die streven naar precisie en duurzaamheid, is Moondrop een waardevolle aanvulling. Een ander voordeel van Moondrop is de compatibiliteit met siliconen mallen. In tegenstelling tot sommige andere harsen die rimpels in het kunstwerk kunnen veroorzaken, behoudt Moondrop zijn gladheid waardoor het ideaal is voor gebruik met zowel Padico's transparante PE mallen als nieuwere siliconen mallen. Het uitharden van Moondrop vergt wat meer tijd in vergelijking met sommige andere UV-harsen. Het wordt aanbevolen om UV-licht ook van onderaf te gebruiken voor optimale resultaten. Hoewel dit proces iets langer kan duren, biedt het u de mogelijkheid om met precisie te werken en hoogwaardige creaties te vervaardigen. Het vertrouwen is groot dat Moondrop UV Resin de verwachtingen van zowel professionals, ervaren hobbyisten als nieuwkomers zal overtreffen. Met zijn superieure eigenschappen en veelzijdigheid is Moondrop een waardevolle aanwinst voor iedereen die betrokken is bij kunst, sieraden maken, modelbouw en andere creatieve toepassingen. Bij Zwajomi kijken ze uit naar de mogelijkheid om u te ondersteunen bij al uw creatieve projecten met Moondrop UV Resin van Padico. ● Zwajomi Clay, importeur en groothandel in boetseer- en modelleerproducten brengt van het bekende kleimerk Padico nieuwe producten en veranderingen in de lichtgewicht kleilijn. En nieuw van Padico; Moondrop UV resin. 17 oktober 2023
De muizen veroveren de wereld Het Muizenhuis haakboek Marion Boeckhout stelde Manita Schaapman (dochter van Karina), van The Mouse Mansion Company BV (Het Muizenhuis) een aantal vragen. Lees hier meer over de interessante wereld van Het Muizenhuis. Het Muizenhuis ‘Het Muizenhuis’ is begonnen als kinderboekenserie gemaakt door Karina Schaapman. Van kartonnendozen, papier-maché en allerhande afvalmaterialen, bouwde zij een wereld voor de muizen Sam en Julia. Dit deed zij vanuit haar verlangen om een wereld te creëren voor kinderen waarin iedereen welkom is en waar verschillende culturen worden omarmt. Over Julia & Sam Het muisje Julia is gebaseerd op Karina. Ze woont, net als Karina vroeger, alleen met haar Indische moeder in een sober huisje. Haar vriendje Sam heeft juist een hele grote familie. Sam is verlegen, Julia is juist erg ontdekkend. Zo vullen ze elkaar precies aan. Karina fotografeert de scènes in het Muizenhuis en deze foto's illustreren de verhalen in haar kinderboeken. Het eerste boek, Sam en Julia, kwam uit in 2012 en werd direct een internationaal succes. Het is vertaald in maar liefst 27 talen! Al snel kreeg Karina dagelijks fanmail van over de hele wereld van kinderen die zelf Muizenhuizen gingen bouwen, geïnspireerd op de boeken. Hoe en wanneer is het ontstaan? En hoe ontstond het idee? “Karina begon in 2008 met de bouw van het Muizenhuis. Ze deed er 3 jaar over. Dit deed ze om er een kinderboek van te maken, maar niet met tekeningen maar met foto's van een echte miniwereld.” Waar kwam de inspiratie vandaan? “De inspiratie kwam overal vandaan: er zitten vele verwijzingen naar Karina's eigen leven en dat van haar overleden man Eli Content. Toen Eli een kleine jongen was had hij een oom die voddenboer was. In zijn werkplaats lagen vaak bergen met boeken en oude kranten en tijdschriften. Eli kon daar eindeloos doorheen spitten en zo ontstond zijn liefde voor kunst en literatuur. Karina heeft de werkplaats van de voddenboer nagebouwd en het karakter van de voddenboer is inmiddels een belangrijk personage in de boekenserie.” Knutselmaterialen Om kinderen en volwassen een beetje op weg te helpen met het bouwen van hun eigen Muizenhuis, ontwikkelt het familiebedrijf van Karina Schaapman allerlei knutselmaterialen, zoals houten meubelsetjes en knipvellen. Veel mensen wilden ook hun eigen muisje maken. Het idee voor het haakboek ontstond dus vanuit de vraag van de fans! Familiebedrijf met heus museum Inmiddels is Het Muizenhuis helemaal uitgegroeid tot een familiebedrijf met een winkel aan het Muntplein in Amsterdam en is daar inderdaad een soort museum. Het Muizenhuis begon als een kinderboekenserie, gemaakt door Karina Schaapman. Vanaf dit najaar verschijnt er ook een mooi haakboek onder de titel ‘Het Muizenhuis – Haken met Sam en Julie – voor de kinderkamer’ en gaat er nog veel meer leuks gebeuren rondom deze muizen. De redactie wilde graag wat meer weten over Het Muizenhuis. Haak ook aan bij deze muizentrend! Door Marion Boeckhout 18 oktober 2023
Alle muizenhuizen die Karina bouwde staan er tentoongesteld. “We laten er zien hoe je zelf dingen kunt maken en we verkopen er onze boeken, knutselspullen en knuffeltjes. We zijn een familiebedrijf, dus je zal ons zeker ontmoeten als je langskomt. We zijn enorm trots op onze winkel en vinden het de mooiste winkel van Amsterdam! Regelmatig beginnen mensen spontaan te huilen, overweldigd door de details van het Muizenhuis. Dat vinden we natuurlijk heel bijzonder en ontroerend, dat je mensen zo kan raken met iets dat je zelf gemaakt hebt.” Nieuwe lanceringen Binnenkort wordt een knutsellijn in Amerika gelanceerd en dit najaar verschijnt er in Frankrijk (en daarna ook in NL en DE) een televisieserie over het Muizenhuis en Sam en Julia op televisie. “Dat zijn echte mijlpalen voor ons bedrijf en we kunnen niet wachten om te zien hoe onze Muizenplaag de wereld over gaat!” En toen ontstond het HAAKboek… Manita Schaapman: “Het idee voor een haakboek werd bedacht toen we Marike den Brok van Uitgeverij Luitingh-Sijthoff tegenkwamen op een beurs waar wij onze Muizenhuisproducten verkochten. Het klikte gelijk en het idee om een haakboek te maken was al snel geboren. De uitgever zocht er een goede designer bij en dat werd Kimberley Zwaans van Just Kimberley. Het thema dat uitgekozen werd was de kinderkamer. Op die manier konden we een hele hoop leuke items verzinnen, van klein tot groot, gebaseerd op het Muizenhuis.” Just Kimberley “Absolute favorieten zijn het koffertje met daarin een bedje voor de muisjes en de luchtballon voor de muisjes die je aan het plafond kunt hangen. We brainstormden steeds eerst het concept en dan ging Kimberley aan de slag met het design. Soms stemden we dan nog even af over de kleuren en zo hadden we al snel een boek vol. We moesten zelfs designs wegstrepen omdat het boek anders te dik zou worden, maar die kunnen natuurlijk in een volgend haakboek! Het leuke van dit boek is dat er iets in zit voor iedereen. Van simpele projecten voor de beginnende haker zoals een boekenlegger, tot een wandkleed wat je moet pixelhaken voor de meer ervaren haakster. Wat ook nog wel grappig is om te vertellen: Karina zelf kan helemaal niet haken. Maar wellicht gaat ze nu toch eens een poging doen ...”. KreaDoe Manita Schaapman: “Tijdens de KreaDoe zal ‘Het Muizenhuis’ een stand krijgen naast Wolplein.nl. Dat wordt een feestelijk gebeuren. Daarnaast zijn we nog aan het plannen rondom de lancering in onze eigen winkel!” ● Het haakboek is vanaf medio oktober verkrijgbaar, 144 pagina’s. ISBN: 9789021041100 19 oktober 2023
www.asws.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=