Belastingrente omhoog naar 6% Sinds 1 juli 2023 is de belastingrente verhoogd. Het percentage voor de belastingrente is voor alle belastingen, behalve voor de vennootschapsbelasting en de bronbelasting waarvoor een ander percentage geldt, omhooggegaan van 4 naar 6%. Belastingrente betaalt u als de Belastingdienst uw aangifte nog niet kan vaststellen, omdat u bijv. te laat aangifte heeft gedaan of als de Belastingdienst afwijkt van uw aangifte. U betaalt belastingrente over het bij te betalen bedrag. Door de verhoging van de belastingrente naar 6% wordt het nog belangrijker om deze rente te voorkomen. Hoe u dit doet, verschilt per belasting. Voor de btw geldt dat er geen belastingrente in rekening wordt gebracht indien u de suppletieaangifte indient voor 1 april van het jaar volgend op het belastingjaar. Ook voor vennootschapsbelasting? Eerder dit jaar werd er ook al een verhoging van de belastingrente van 8 naar 10,5% voor de vennootschapsbelasting en de bronbelasting aangekondigd. Deze werd vervolgens geparkeerd, omdat het kabinet de gehele belastingrenteregeling opnieuw wil bekijken. Er zijn echter nog geen berichten bekend dat deze verhoging definitief van de baan is. Vanaf 15 november 2023 nieuwe aanvraagronde STAP-budget Vanaf 15 november 2023 10.00 uur kan de STAP-subsidie ter financiering van scholing weer worden aangevraagd. De voorwaarden zijn gewijzigd, waardoor alleen nog subsidie kan worden aangevraagd voor opleidingen die erkend zijn door het ministerie van OCW. Naar aanleiding van een motie in de Tweede Kamer, de ervaringen met eerdere rondes en de bezuiniging op het STAP-budget wordt de resterende subsidie gerichter ingezet. Het budget voor de komende aanvraagperiode is € 10 miljoen. Er kan weer tot € 1.000 subsidie worden aangevraagd. Het STAP-budget kunt u aanvragen via www. stapuwv.nl. Digitaal uw BV oprichten De Eerste Kamer is onlangs akkoord gegaan met het wetsvoorstel dat het mogelijk maakt om een BV volledig digitaal op te richten. Het wetsvoorstel wordt naar verwachting per 1 januari 2024 ingevoerd. U hoeft dan voor de oprichting van de BV niet meer fysiek voor een notaris te verschijnen. De BV wordt dan opgericht met een digitale notariële akte die u ondertekent met een digitale handtekening. De volledig digitale oprichting van een BV is alleen mogelijk als de betreffende notaris is aangesloten op een speciaal door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) beheerd ‘centraal passeerplatform’. Hierop verschijnt u online voor de notaris via een audio-videoverbinding. Ook de identificatie en de digitale ondertekening vinden via dit systeem plaats. De digitale akte wordt via een digitale volmacht gepasseerd, waarna de oprichtingsakte door de KNB wordt bewaard. Modelovereenkomst met zzp'ers ingetrokken Om vervelende discussies achteraf te voorkomen over de vraag of iemand die u inhuurt als zzp'er niet toch een werknemer is, is het belangrijk om vooraf zekerheid te hebben. Het gebruik van een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst is daarbij handig. Vanaf 1 januari 2024 vervalt de goedkeuring voor een veelgebruikte modelovereenkomst. Als u gebruikmaakt van zzp'ers en daarbij de modelovereenkomst gebruikt die vrije vervanging toestaat, dan is het raadzaam om met ingang van 1 januari 2024 een andere modelovereenkomst te gaan gebruiken. Check daarom tijdig uw huidige overeenkomsten en onderneem zo nodig actie. Belasting betalen met iDEAL Betalen met iDEAL is niet meer weg te denken uit het Nederlandse betalingsverkeer. Belasting kunnen betalen met iDEAL is dan ook een lang gekoesterde wens van zowel burgers als de Belastingdienst en Dienst Toeslagen. Btw (omzetbelasting) betalen met iDEAL kon al langer maar vanaf nu is het mogelijk om ook de inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, huur-, kinderopvang- en zorgtoeslag en kindgebonden budget te doen met iDEAL. In de komende jaren wordt dit nog verder uitgebreid. U kunt betalen met iDEAL vanaf het Overzicht betalen en ontvangen. Om in te loggen is er een DigiD nodig. Op dit moment kunnen alleen burgers gebruik maken van deze mogelijkheid. Maar in de toekomst kunnen ook zakelijke belastingen betaald worden met iDEAL. Saneringsakkoord verlengd tot 1 april 2024 De coronacrisis leek in eerste instantie niet tot veel faillissementen te leiden, maar dit jaar komen er steeds meer ondernemingen financieel in de problemen. De openstaande belastingschulden zijn hierbij vaak een molensteen. Een saneringsakkoord waarbij de schulden van de onderneming worden gesaneerd, kan ervoor zorgen dat een onderneming toch blijft bestaan. Om bedrijven te helpen, neemt de Belastingdienst genoegen met eenzelfde uitkeringspercentage als de andere schuldeisers. Dit versoepelde beleid is verlengd tot 1 april 2024. Rechtspersonen kunnen een verzoek tot sanering indienen, waarbij ze ook hun schuldeisers betrekken. Het verzoek tot kwijtschelding/schuldsanering van belasting en/of premie kan worden gedaan via een speciaal formulier van de website van de Belastingdienst. Sinds de invoering van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) kan er ook zonder instemming van alle schuldeisers een akkoord worden bereikt over schuldregulering. ● Fiscaliteiten Jeroen Waldhober van JW Accountants uit Nijkerk is als Accountant- Administratieconsulent (AA) en Belastingadviseur (RB) specialist op het gebied van accountancy en fiscale wet- en regelgeving. JW Accountants heeft voor u de volgende aandachtspunten. Door JW Accountants 38 oktober 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=