“Tijdens corona realiseerden we ons dat die periode een zware wissel zou trekken op de tijd erná. Men sprak al over ‘het nieuwe normaal’ en vroeg zich af hoe dat er uit zou zien. Het moest eigenlijk nog vorm krijgen toen Europa te maken kreeg met de oorlog in Oekraïne. Het klimaat wat daardoor is ontstaan, is best ingewikkeld. Corona en de oorlog in Oekraïne vormen namelijk een duo, dat elkaar negatief versterkt. Een verkeerde cocktail, met ingrediënten als inflatie, gebrek aan onderdelen waardoor artikelen niet leverbaar zijn, een tekort aan medicijnen, prijsstijgingen, faillissementen en men krijgt minder voor méér geld. Het nieuwe normaal is daardoor heel anders dan verwacht. Afwijken Veel consumenten zullen hun bestedingspatroon (moeten) veranderen en winkeliers hun bedrijfsvoering. Dat komt neer op scherpere keuzes van klanten en verschuivingen in het inkoopbeleid van winkeliers. Meer dan ooit is het de kunst aan te voelen wat ‘men’ wil. Zo is het op dit moment ‘wenselijk’ af te wijken in welke vorm dan ook. Doe wat men niet verwacht of wat voor de hand ligt. Daar houdt u de verrassing mee in stand. In het kader van samenwerking zag u dat bedrijven en producten aan elkaar gekoppeld werden die min of meer in elkaars verlengde lagen. Gaandeweg zien we echter verbindingen, waarbij volledig branchevreemde artikelen aan elkaar worden gelinkt. Een frappant voorbeeld daarvan is de zogenaamde ‘fluffy’ mand voor honden of katten waar bij aankoop onder andere een bon zit van HelloFresh (gezonde maaltijden voor mensen), terwijl je eerder een link zou verwachten naar respectievelijk honden- of kattenvoer. De mand werd onlangs hogelijk aangeprezen op sociale media, waar het als gesponsord artikel domineerde. De reclame rond dit artikel is een voorbeeld van hoe het zou moeten. Allereerst het woord ‘fluffy’. Dat maakt je meteen al alert. Het betekent ‘poezelig, pluche, zacht’. Tot zover oké, maar ik bleef toch hangen bij de collega die naast de kwalificatie ‘fluffy’ nog veel meer voordelen van de mand benoemde en dat op een uiterst smakelijke manier deed: ‘het ultra-pluizige premium pluche geeft je lieveling een gevoel van veiligheid en geborgenheid’. En: ‘de speciale ringvorm ondersteunt een goede nachtrust en ontspanning; helpt angsten te verminderen (vuurwerk, onweer, harde geluiden) en de verhoogde uiteinden ondersteunen optimaal hoofd en nek. De knuffelige pluche vulling ontspant bovendien de gewrichten en spieren (voor dieren met artrose). De mand is onderhoudsvriendelijk, geschikt voor wasmachine en drogers, is antislip, water- en vuilafstotend, perfect om op reis mee te nemen (gemakkelijk op te rollen), en past in elk interieur. Tenslotte: is leverbaar in diverse kleuren en maten’. Het verschil van aanpak moge duidelijk zijn en u hopelijk genoeg motiveren om eens te kijken hoe u uw artikelenrange presenteert: te kort of functioneel uitvoerig. De magie van tekst Elke leverancier heeft zo zijn eigen aanpak om z’n product aan te prijzen. Hier volgen er enkele. Bijvoorbeeld de tekst op de wikkel aan het net met sinaasappels van ‘SanLucar’ (bij supermarkt Hoogvliet). Daar valt het woord ‘Zoete zonnekusjes’ op en de naam van de plukster Guadalupe Navarro, die ‘zorgvuldig elke sinaasappel voor het plukken controleert’. Om de vrucht nóg aantrekkelijker te maken, geeft Guadalupe een onderbouw hoe zij te werk gaat: “Het is belangrijk dat we de sinaasappels in verschillende fasen oogsten. Zo krijgt elke vrucht precies zoveel zon als hij nodig heeft om zijn verfrissende zoete smaak te ontwikkelen”. Net als Bertha, de koe van Jumbo (zie vorige KreavaK), toen het over haar melk ging, is dé verpersoonlijking van een artikel een poging om het dichter bij de mens te brengen. Op de wikkel van het net sinaasappels staat dan ook nog eens een foto van de plukster zelf. Het nieuwe normaal blijkt ánders dan verwacht In deze rubriek: de gevolgen van corona en de oorlog in Oekraïne, de hang naar afwijkingen en nieuwe samenwerkingen. Verder signaleert Maarten de rol van dieren en opvallende verschuivingen. Hij wijst u wederom op de kracht van taal en ontdekte een nieuw concept. Eén met als doel de klant zich blij te laten voelen met zichzelf. Tenslotte de oproep: denk nú aan kerst! Het klimaat wat thans is ontstaan, is best wel ingewikkeld Door Maarten van IJzer, journalist 6 oktober 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=