ASWS KreavaK 2023-04

Als u er een beetje op let is het alleraardigst te zien hoe artikelen - of het nou melk, vruchten of kleding betreft - worden gepositioneerd. Op het etiket van ‘Hatland’ hoofdbedekking staat: More than JUST A HAT. De laatste woorden zijn geschreven in hoofdletters. Falke sokken communiceert ook in het Engels en wel met de tekst ‘Socks for happy people’ (sokken voor mensen die gelukkig zijn). In een gilet van het kledingmerk ‘No Excess’ staat op het ingenaaide etiket, eveneens in het Engels: “Onze filosofie is om een product te ontwerpen dat zowel functioneel als trendy is. Dit, los van de perfecte snit. Uw comfort is het belangrijkste voor ons”. Op de verpakking van ‘Snelle Jelle’, die zich voorstelt als de (te) krachtige kruidkoek van Wieger Ketellapper, staat de kreet ‘Grenzen verleggen’ en ‘Nog nooit zo lekker!!’ Met twee uitroeptekens: taalkundig niet correct, maar ’t is goed bedoeld en een middel om de smaak te benadrukken. De rol van dieren Heel wat anders. Is het u opgevallen dat in reclamebeelden in toenemende mate een in het oog springende rol is weggelegd voor dieren, veelal honden? ‘In de buurt’, een nieuwsbrief voor Arnhem en omstreken met nouveautés in de breedste zin van het woord, wijdde onlangs een item aan winkels met een huisdier. (“Bij deze Arnhemse zaken huppelt een huisdier rond”). Het gaat daarbij meestal om honden of katten, die de betreffende winkel een huiselijk karakter moeten geven; in elk geval naar de klant toe een gevoel waarbij die zich behaaglijk voelt. ‘Werving op Maat’, hét werving- en selectiebureau voor IT, finance, HR en sales in Arnhem, zet labrador Bo zelfs in als ‘Feel good manager’. Op een foto van de medewerkers staat ze dan ook prominent in beeld, het bedrijf vertegenwoordigende dat de kernwoorden: maatgericht, partnership, persoonlijk en eigenheid, hoog in het vaandel heeft staan. Verschuivingen Verder leert een kleine inventarisatie ons dat er op winkelgebied heel wat is veranderd. Veel zaken zijn verdwenen, anderen verhuisd naar een plek met een lagere huur. Er is enorm veel verbouwd en geschilderd en heel opvallend: namen werden ingewisseld voor een nieuwe. Zo gingen recent telecomaanbieders T-Mobile en Tele2 samen door als Odido. De grap van dat woord is, dat als je het van achter naar voor leest, hetzelfde wordt uitgesproken. Het tegenovergestelde kan ook. Een naam weglaten. Zangeres Caro Emerald, die zichzelf minder in het spotlight wilde zetten, ging op in haar band om tezamen verder te gaan onder de overkoepelende naam The Jordan. Nog een trend die al langer aan de gang is: uw corebusiness (belangrijkste assortiment) aanvullen met branchevreemde artikelen. Chocolaterie Douze in Oosterbeek ruimde onlangs enkele stellingen in voor heel wat anders: kinder- en grote mensen spellen. Van Pokemon tot kaartspellen als Burrito en een bordspel als paralitis van Harry Potter. Het gevolg daarvan kan zijn dat in voortkomende gevallen hoofd- en bij-artikelen min of meer versmelten. De winkel zal bekend kunnen worden om zijn assortiment spelletjes, waarbij de corebusiness (chocolade) langzaam maar zeker naar de achtergrond verdwijnt. Nieuw zijn ook winkels die breed gaan met hun aanbod. Je kunt je afvragen waar ze eigenlijk het accent op willen leggen. Met name als ze zich voorstaan op meerdere specialisaties. De Love You More Boutique in de Gelderse hoofdstad is er een voorbeeld van. Centraal staat daar: kleding, kunst en interieur, maar je kunt er ook workshops volgen met thema’s als ademhaling, meditatie en het gebruik van kleur en gezonde voeding. De filosofie van eigenaresse Ilse Riupassa daarbij is: “Ik wil een plek creëren waar iedereen blij mag zijn met zichzelf. Waar mensen zichzelf kunnen omarmen en hun innerlijke kracht en schoonheid (her)ontdekken”. De workshops worden niet door de weeks, maar ’s zondags in de winkel gehouden. In deze Boutique geven uiterlijk en innerlijk c.q. materialisme en spiritualiteit elkaar de hand. Blijf bij jezelf Genoemde voorbeelden zijn redelijk ingrijpend. Twee uitersten komen er immers bij elkaar. De creatieve branche heeft echter bijna onbeperkte mogelijkheden en bestaat uit zoveel verschillende ambachten, dat branchevreemde ‘trekpleisters’ eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn…● Gaandeweg zien we koppelingen, waarbij volledig branchevreemde artikelen aan elkaar gelinkt worden. Dé verpersoonlijking van een artikel is een poging om het dichter bij de mens te brengen. Veel consumenten zullen hun bestedingspatroon (moeten) veranderen en winkeliers hun bedrijfsvoering Als u deze KreavaK ontvangt is het alweer oktober. Voor uw klanten staat kerst al voor de deur. Consumenten die daarop willen inhaken zullen immers zeer vroegtijdig moeten beginnen met het maken van kerstkaarten, kerstkleden, kerstborduursels en kersttruien om die eind december af te hebben. Dat betekent voor u werk aan de winkel. • Breng uw etalage dus NU in KERSTsfeer. • Werk winkeldochters voor het eind van dit jaar de deur uit. Ververs! • Zorg het laatste kwartaal van dit jaar dat uw zaak opvalt. • Wilt u uw winkel veranderen, maak dan nu een begin! Succes daarmee en wat mij betreft tot de volgende rubriek, waarin ik het onder andere wil hebben over ‘Voortschrijdend inzicht’. Wat is dat en wat kunnen we er mee?” 7 oktober 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=