Toegankelijkheid en zichtbaarheid zijn trefwoorden waar het nu en volgend jaar om draait. Zo lanceerde vorige maand de NOS bijvoorbeeld het journaal in makkelijke taal. Doelgroep: iedereen voor wie het reguliere journaal lastig is te volgen. De laagdrempeligheid die daarmee werd ingezet, was ook merkbaar op Prinsjesdag. Jan Anthonie Bruijn, die de vergadering van Eerste en Tweede Kamer opende, sprak beduidend langzamer dan andere jaren. En ook de troonrede was geschreven in ‘gewone taal’. Het overkoepelende thema van de troonrede was: We moeten van de ‘mag niet en kan niet mentaliteit’ naar een ‘wat kan wél mentaliteit’. Het onderstrepen van positieve elementen lijkt bijna afgekeken van de opvoeding voor een hondenpup. Prijzen wat goed is en fouten negeren… Enfin, na de troonrede dan maar op naar een betere toekomst, al zit er nogal wat oud zeer. Beknibbelen In de tijd waarin we leven lijkt het accent tot nog toe eerder te liggen op minder in plaats van méér. Dat is op z’n zachtst gezegd vervelend. Het is immers veelal een menselijke eigenschap dat ‘men’ eerder méér dan minder wil. De volgende situatie heb je vast wel eens meegemaakt. In de schaal die je op een verjaardag krijgt voorgehouden liggen (nog maar) twee taartpunten. De een is zichtbaar groter dan de ander. Welke neem je dan? Je hebt eigenlijk trek in de grote. Neem je uit beleefdheid dan de kleine, of denk je: Ik pak de grote maar, anders neemt een ander die? De les die we daar uit kunnen leren is: zorg altijd voor gelijke delen; streef bij voorkeur naar een balans. Enige tijd geleden stond er op internet - en het kwam ook op de publieke tv-zenders - dat er minder kip in kippensoep zit, in slagroomijs minder slagroom, minder vis in een lekkerbekje, minder velletjes op een toiletrol, minder olie in de olijfolie en minder cacao in een chocoladereep. Een algemene benaming daarvoor werd krimpflatie, al heeft de consumentenbond er een ander woord voor. Die spreekt over ‘beknibbelflatie’. Veelal gaat het daarbij om een product voor dezelfde prijs, maar met minder inhoud dan voorheen. Meestal gebeurt dat zonder mededeling. Heel sneaky. Het weglaten mag je echter niet veralgemeniseren. De ene fabrikant is de andere niet en dat geldt ook voor de supermarkten. Krimpflatie is echter wel een trend. Minder voor hetzelfde geld of minder voor een hogere prijs. Er zijn vliegtuigmaatschappijen die het ánders doen. Die bieden goedkope reizen aan, maar verdienen op het surplus. Er ontstaan meerprijzen in geval van een hoger koffergewicht, het reserveren van een stoel op een bepaalde plek, enz. Ik wil ermee zeggen dat eerlijkheid en duidelijkheid teleurstelling kan voorkomen. In jouw geval: een prijslijst zichtbaar opgehangen in de praktijk en prijsvermeldingen op internet voorkomt in elk geval teleurstelling en misverstanden. Beweging De kunst is steeds een stapje verder te gaan dan het reeds bestaande. Als er maar zichtbaar beweging in zit. Dat hoeft niet maandelijks, maar wel jaarlijks of tweemaal per jaar. De man en vrouw die in jouw stoel zitten, zien dit ook en dat schijnt goed te voelen. Je moet in je baan daarom niet blijven hangen in het oude, maar constant open blijven staan voor vernieuwing. Neem van tijd tot tijd je hele praktijk eens van top tot teen onder de loep. Kijk er naar van een afstand, of van bovenaf, vanuit een reuzenrad (bij wijze van spreken). 2025: laagdrempelig en transparant Maarten van IJzer, journalist In deze rubriek leg ik dit keer het accent op ondernemerschap en enkele trends. Wat gebeurt er om ons heen en welke invloed kan dit hebben op de consument, die tevens onze cliënt, patiënt of klant is? Wat zijn de invalshoeken die je als ondernemer voor je Pedicurepraktijk of Beautysalon hanteert? En wat zijn de eventuele consequenties daarvan? Wat betekent meegaan met deze tijd? Hierbij notities gebaseerd op feiten, waarmee de fantasie van jou, maar ook van degene die je praktijk of salon bezoekt, kan worden geprikkeld. 6 Beurs Special oktober 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=