Een leuk voorbeeld die verwijst naar vooruitkijken, vernieuwing en perspectief, vinden we in Scheveningen. Daar ligt op initiatief van een aantal ondernemers een roze bril op het strand. Die is zo groot dat je er voor of in kunt staan. Wees bij het onder de loep nemen van je praktijk streng voor jezelf en bovenal eerlijk. Vervang nou eens hetgeen al enige tijd vervangen moest worden. Durf te investeren in iets nieuws. Of het nu een desinfectie-apparaat betreft of een nieuw product! Gewoon doen! De Vakbeurs is daar een prachtig middel en platform voor. Door regelmatig iets te vernieuwen houd je ook de moed erin voor jezelf! Toegankelijkheid en zichtbaarheid zijn trefwoorden waar het nu en volgend jaar om draait. Er zullen namelijk altijd momenten komen waarin de twijfel toeslaat. Doe ik het goed en willen mijn klanten dit? Omarm echter je twijfel, want dat is het begin van alle creativiteit. Fantasie en experimenten In de handel en praktijk zullen vooruitgang en vernieuwing altijd een rol moeten blijven spelen. Verschil met vroeger is dat het moet voldoen aan hedendaagse eisen: het moet duurzaam zijn, zuinig in gebruik, er mag geen kinderarbeid aan te pas zijn gekomen, en een pré is als het ook nog eens origineel is. De trend naar fantasie spreekt mensen altijd aan. Een fraai voorbeeld van de achter ons liggende vakantie is de indoorcamping van Outside Inn te Duivendrecht. Daar zal een vakantie nooit verregenen omdat de gasten er logeren in een overdekte bedrijfshal. En wel in een vintage caravan of een strandhuisje. Nog wat voorbeelden In Madurodam kun je plaats nemen in nagebootste schilderijen van grote Meesters, zoals Vermeer en Mondriaan, waardoor je een onderdeel wordt van het geheel. En wat te denken van een beer aan het plafond van een tandartspraktijk, waardoor de patiënt al liggend in de stoel wordt afgeleid. Een ander voorbeeld komt van sportschoolhouders Sven Roelofs en Stijn Wolsink, die op hun sportscholen ‘Lite Personal Training’ in Arnhem en Oosterbeek, klanten in een speciaal pak trainen waardoor zij in een klein halfuurtje alle spiergroepen bereiken. De pads in het pak op borst, biceps en triceps, geven een elektrisch impulsje af, wat een extra prikkel aan de betreffende spier geeft. Deze diepere werking staat dan tegenover een normale fitness training waarbij de spieren meer aan de buitenkant worden getraind. (Bron: De Gelderlander.) Het voorgaande is een experiment, maar ook dat is een trend. Wat te denken van de Arnhemse ArtEZ student Gijs Schalkx, wiens auto op vergruisd plastic afval rijdt en wiens brommer na bewerkingen toert op brandstof vervaardigd uit slootwater. Het zijne kun je denken van deze kop in de krant: Kippen gaan uit hun dak van dieet met larven, maar wat vinden die beestjes er zelf van dat zij worden opgegeten? Kern van het verhaal: de Dierenbescherming maakt er een ethische kwestie van, waarbij eerst eens moet worden uitgezocht of de larfjes pijn en stress voelen vóór ze worden opgepeuzeld. Want strookt dat wel met het dierenwelzijn? In de tijd waarin we leven lijkt het accent eerder te liggen op minder in plaats van méér. Met zo’n voorbeeld denk je niets te kunnen doen, maar een vertaling zou kunnen zijn dat je toch eens na moet gaan welke bestanddelen er (eigenlijk) in de crèmes zitten die je in de praktijk gebruikt en misschien ook verkoopt. Immers, zo’n bericht als dit lezen je cliënten ook en sommigen stemt het tot nadenken; die gaan prompt uit op nader onderzoek. Gratis en korting Tenslotte, ken je de uitdrukking ‘gratis en voor niks’? In een reguliere pedicurepraktijk zal het niet zo’n vaart lopen, maar zodra een behandeling zweemt naar ‘beauty’, zoals in een salon en bij een Spa pedicure, wél; gratis en korting. Monsters van het een of ander. Van tubetje tot mini-flesjes. Denk daarbij aan gestes van een parfumeriezaak, maar ook de invloed van aanbiedingen als 3 voor de prijs van 2, 2 + 2 gratis, 2 + 3 gratis en kortingen die oplopen tot 50 en 70%. Een ‘weggeefcultuur’ met wat mij betreft als hoogtepunt de fatbike die Woonsqare geeft bij de aanschaf van een bankstel, hoekbank of boxspring. De consument wordt dus geconfronteerd met kortingen en gratis luxe die hen min of meer in de schoot wordt geworpen. Acties met stempelkaarten, bonnen voor het een of ander om klanten/mensen aan je te binden. Zoals bekend zijn Nederlanders daar ook nog eens dol op. Wanneer is je plaatje compleet? Uit het voorgaande kun je gerust stellen dat er verschillende inzichten bestaan. Dat kan consequenties hebben. Bijvoorbeeld verwachtingen scheppen. De Spa-pedicure, die richting schoonheid gaat, zal eerder geneigd zijn met ‘aanbiedingen’ te komen als een collega dat ook doet. Denk daarbij aan herfstvakantiedeals en een stempelkaart. Na 10 behandelingen, de 11e gratis of voor de helft van de prijs. Een uitgesproken medisch pedicure kan daar niet mee uit de voeten. Die zal een andere invalshoek kiezen en een andere prijsopbouw hanteren. Hoe het ook zij, de keuzes die je maakt moeten in ieder geval professioneel, toegankelijk en transparant zijn. ■ oktober 2024 Vakbeurs Pedicure & Beauty 7
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=