ASWS FootFair VTV april 2025

op gevonden door etiketten te maken die de geur van de wijn weergeeft als je erover wrijft. Dat ontdekte ik bij de wijnfles Iniesta Corazon Dulce bij Smits specialiteiten in Rhenen. Ook kreeg ik een handgemaakt stuk zeep met de geur van Merlot (wijn). Wine Soaps, zo bleek, zijn er in verschillende geuren, ook in die van Sauvignon Blanc, Rosé en Chardonnay. Die wijngeuren ontstaan door het gebruik van natuurlijke ingrediënten. Sauvignon Blanc bijvoorbeeld door citroenverbena en verse kruiden. Uitbreiden Er zullen nog talloze verschuivingen volgen, onder andere – als de leden er vóór stemmen - een nieuwe partij als Groen Links en de PvdA in elkaar opgaan. Op allerlei gebied ontstaan veranderingen en vernieuwingen. Die kunnen natuurlijk ook leuk zijn. Kaas van Kees, een keten van kaaswinkels, introduceerde onlangs (bruids)taarten van kaas. Realiseer je wel dat degene die in je stoel zit voor jou een cliënt is, maar in het dagelijkse leven een consument. En indertijd schreef ik over een bruid, die helemaal ingesteld was op duurzaamheid en die een bruidsboeket had van fruit. Dat doet mij denken aan restaurants die op het bord eetbare bloemetjes verwerken. Vaak als opmaak, waardoor ze het gerecht kleurrijk opsieren. Het oog wil ook wat! Realiseer je wel dat degene die in je stoel zit voor jou een cliënt is, maar in het dagelijkse leven gewoon een consument, net als jij. Uit onderzoek is gebleken dat die al vlug uitgekeken is op hetgeen er is. In die zin, dat er al snel behoefte is aan een vernieuwende opvolging. Dat is eigenlijk al jaren aan de gang. Denk maar aan de mode. Ooit waren er maar twee collecties: zomer en winter. Maar alras kwamen er tussencollecties en hedentendage verwacht men min of meer elke maand wat nieuws. Schoonheidsspecialisten kunnen daar aardig in meekomen door onder andere variaties in make up en kleurgebruik. Pedicures zitten in een ander schuitje. Die gaan al dan niet medisch en kunnen vernieuwen door zich bijvoorbeeld verder te bekwamen in een van de diverse vormen van massage. Ik denk in dit verband aan reflexzonemassage. Anderzijds ook aan de vele richtingen die de alternatieve geneeskunde biedt. Vernieuwing kan bij hen ook bestaan door uitbreiding van bijvoorbeeld het aanbod voetcrèmes. Mocht je die al hebben en jaarlijks ophogen qua prijs, haal het oude prijskaartje dan weg. In plaats van de nieuwe eroverheen te plakken. Dat is immers geen gezicht! Je of u? Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanspreekvorm met ‘u’ min of meer heeft afgedaan. ‘Je’ is het nieuwe u. Ik ga daar wel in mee, maar nog steeds met enige schroom. Zo vind ik het helemaal niet leuk als de jonge juffrouw achter de kassa bij de supermarkt me aanspreekt met je. Hoe groter het leeftijdsverschil, des te meer stuit het me tegen de borst. Het gebruik van u heeft wat mij betreft nog steeds te maken met een vorm van respect. Maar anno 2025 geldt dat blijkbaar niet meer. Daar ga ik dan wel in mee, maar een beetje tegen mijn zin… Hoe ervaar jij dat? Wat wordt daarover op school onderwezen? Vroeger (…) was het zo dat ouderen aan jongeren toestemming gaven om hen te tutoyeren. “Zeg maar ‘je’, zeiden ze dan.” Dat was dan soms ook wel lastig voor de jongere… De psychologie van het je-gebruik is wellicht dat de oudere zich daardoor wat jonger gaat voelen en het gebruik van ‘je’ de ouderdom wat wegpoetst. ’Je’ is het nieuwe u. Ook dat komt oorspronkelijk uit Amerika. Daar zeggen ze na elke ontmoeting, kort of lang: ‘Have a nice day’. Dat is in de loop der tijd door ons overgenomen. Dit heeft als gevolg dat we te pas en onpas iedereen een fijne dag wensen. Ik vind dat – om het eerlijk te zeggen – wat overdreven. Als erfenis van de Coronatijd worden er soms ook geen handen meer. Beloofd is beloofd In de Foot Fair Special van vorig jaar schreef ik over de magie van woord en beeld. Die trend heeft zich dit jaar vol verve doorgezet. Aanprijzen van hetgeen je verkoopt of levert, en veel beloven, gaan meestal samen. Dat is natuurlijk prima. Veel van die beloftes worden op auto’s gezet. Als je daar op let gaat er een wereld voor je open. Beloofd is immers beloofd, al staat het ‘alleen maar’ op een auto. Het probleem is alleen dat het heel vaak niet waar wordt gemaakt of kan worden waargemaakt. Wees er daarom voorzichtig mee. Beloofd is immers beloofd, al staat het ‘alleen maar’ op een auto. ■ april 2025 Foot Fair Special 7

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=