Degenen die al jaren in het vak zitten hebben tevens aan de wieg gestaan van de Vakbeurs Totale Voetverzorging. Aan alle inspanning die velen zich hebben getroost… mogen we wel even stil staan. Het punt waarop we met z’n allen nu gekomen zijn, moet daarom gekoesterd worden, omarmd en het liefst nog worden uitgebouwd. Zoals bij elke branche, gaat het inhoudelijk met een golfbeweging. Ik wil er geen geschiedenisles van maken, maar de namen van VTV-exposanten zijn in de loop der tijd behoorlijk gewisseld. (Onder andere door overnames.) De snelheid van de tijd realiseert bovendien dat veel pedicures bezig zijn met grote lijnen en kleine details veronachtzamen. Veelal onbewust, maar ‘t is hét probleem van een solitair beroep. Dan moet je als ondernemer immers álles in je eentje doen. Ik ga ervan uit dat je kennis kunt vergaren via de beroepsorganisatie, de Kamer van Koophandel, (bijscholings)cursussen, via lezingen op de beurs, vakbladen, -literatuur en vakboeken. Maar dat bedoel ik eigenlijk niet. Iedereen die handel drijft dan wel cliënten ‘behandelt’ en dus ondernemer is, moet zich richten naar de hedendaagse mores. De uitdrukking ‘wezenlijke contacten leggen’ is als je er over nadenkt heel waardevol! Daar is de beurs bij uitstek de aangewezen plek voor. Mores is het meervoud van mos, dat ‘gewoonte’ betekent. Het werd voornamelijk gebruikt in een verwijzing naar de politiek: de mores van het Binnenhof. Anno 2024 wordt het breder ingezet, omdat het ook zeden, goede manieren en gebruiken behelst. Als je het woord ‘mores’ opzoekt via google, ontdek je dat er 9 definities voor zijn. Iedere (beroeps)groep heeft z’n eigen mores. (Medisch) pedicures, schoonheidsspecialisten, podologen en podotherapeuten dus ook. Maar dit terzijde. Ik wil eerder op wat psychologische kanten wijzen en zaken die eigenlijk voor de hand liggen. Het accent leggen op wat er om ons heen gebeurt, wat je ziet, wat je voelt en wat dat vervolgens doet met je geest. Noem het psychologie van de koude grond, maar tóch! Waar letten cliënten zoal op? In dit verband wat tips. Aandachtspunten Verwijder proppen papier, afval en dergelijke op de stoep vóór de locatie waar je praktijk gevestigd is (zie willekeurig genomen foto). Controleer elke dag of spiegels en ruiten schoon zijn. Loopt de toegang naar de praktijkruimte door een tuin, zorg dan dat die er tip top blijft uitzien (herfstbladeren elke dag verwijderen). Heeft u een kleine wachtruimte waarin je wat tijdschriften en kranten legt? Zorg dan dat die actueel zijn en niet van weken of maanden geleden. In een ideale situatie heb je bovendien een aparte toilet voor cliënten. Dikwijls bevindt de wc zich echter in het huis van de pedicure zelf. Dat je die elke dag schoon moet maken is dan logisch. Je weet immers nooit of een cliënt er gebruik van moet maken. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat daar tevens foto’s van vakanties, kiekjes van (klein)kinderen (waar je trots op bent), een verjaardagskalender en nog veel meer typische privé-spullen zijn opgehangen of neergezet? Wat hebben cliënten echter met je privé-leven te maken? Hetzelfde geldt ook voor het gebruik van sociale media. Slinger geen zakelijke mededelingen op voor privégebruik geïnstalleerde media als Instagram en Facebook. Met andere woorden: houdt privé en zakelijk strikt gescheiden. Duurzaamheid In deze tijd is het van belang, en wordt elke burger en ieder bedrijf geacht, aan enige vorm van duurzaamheid te doen. Zuinigheid is daarbij een leidraad. Denk in dit kader aan vintage, refurbished, marktplaats en repaircafé. Dus hergebruik van onder andere alles wat gerecycled is. In deze tijd is het van belang om aan enige vorm van duurzaamheid te doen. Het sparen van energie is ook zoiets, als ledverlichting in de bedrijfsruimte/pedicure praktijk. Het is heel on-Nederlands, maar op de een of andere manier hoort het erbij om alles wat je in dit verband doet te onderstrepen; door het op de een of andere manier naar buiten toe kenbaar te maken. De Engelsen hebben daar een bekende uitdrukking voor: ‘Be good and tell it’. Nederlanders zijn niet zo op de borstklopperig, maar in dit geval is het een ‘must’ om te laten zien dat je inhaakt op de duurzaamheidstrend. Aan de muur of op de balie kun je daarom gerust een ingelijste tekst hangen c.q zetten met zoiets als: ‘Onze praktijk wordt verlicht door ledverlichting. Wij hopen hiermee bij te dragen aan het sparen van energie’. Nog een aanrader: om actueel over te komen met een eigentijdse uitstraling, kun je op je visitekaartje een QR-code laten drukken met nadere info van de praktijk. Je kunt het ook simpel houden: vermeld je (praktijk)naam, de adresgegevens en je specialiteit. Deze QR-code kun je tevens op een bord(je) in de tuin plaatsen. Je zult zien dat het geregeld met mobieltjes wordt gescand. Over de magie (aantrekkingskracht) van woord en beeld gesproken. ■ april 2024 Foot Fair Special 7
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=