VAKBLAD VOOR DE CREATIEVE BRANCHES | 40e JAARGANG – AUGUSTUS 2025 KREAVAK magazine In deze uitgave o.a. Creativ Company: Magisch! Kippers Hobby: Fairies alom Mr. Knitbear: Summertime
Een abonnement op vakblad KreavaK is een goede zet. Je wordt om de 10 weken op de hoogte gehouden van nieuws en achtergronden over groothandels en leveranciers en dat helpt zeker om goed te kunnen ondernemen en tijdig op trends in te spelen. Tussendoor ontvang je per e-mail de nieuwsbrieven van KreavaK met actueel nieuws zodat je altijd op de hoogte bent van wat er in jouw branche speelt. Een abonnement kost slechts € 38,14 en voor België € 42,50 per jaar (excl. BTW). Word nu abonnee van KreavaK KreavaK jouw vakblad KreavaK is het enige Nederlandstalige vakblad voor de creatieve branches. In iedere uitgave vind je product ondernemersinformatie en achtergronden van leveranciers en groothandels op een prettige leesbare wijze. VAKBLAD VOOR DE CREATIEVE BRANCHES | 40e JAARGANG – AUGUSTUS 2025 KREAVAK magazine In deze uitgave o.a. Creativ Company: Magisch! Kippers Hobby: Fairies alom Mr. Knitbear: Summertime Voor meer informatie ga naar www.asws.nl
Uitgever ASWS, Nieuwkoop Industrieweg 17a, 2421 LK Nieuwkoop Advertenties Danny Rombouts Tel.: 0172-575888 E-mail: asws@asws.nl Website: www.asws.nl Abonnementen Industrieweg 17a, 2421 LK Nieuwkoop Tel.: 0172-575888, E-mail: asws@asws.nl Jaarabonnement € 38,14 - Buitenland (Europa) € 42,50 (Prijzen excl. 9% BTW). De abonnementsprijs is voor een heel jaar en dient bij vooruitbetaling te worden voldaan. Opzegging van een abonnement dient schriftelijk te geschieden ten minste 1 maand vóór het einde van het abonnementsjaar. Vanwege de aard van de inhoud en het doel van het vakblad, wordt de abonnee geacht het blad te ontvangen in verband met de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bank NL88 RABO 0326 9703 39 BIC: RABONL2 U t.n.v. ASWS, Nieuwkoop Medewerkers aan deze uitgave: Marion Boeckhout, Alex van der Linden, Ingrid Louman, Cindy Maas, Danny Rombouts, Wim Vandereyken, Jeroen Waldhober en Maarten van IJzer. Hoofdredactie: Danny Rombouts Vormgeving en drukwerk: Van Kreuningen Grafische Producties Niets van deze uitgave mag worden gereproduceerd zonder schriftelijke toestemming van de uitgever en vermelding van dit blad. De uitgever neemt op geen enkele wijze verantwoordelijkheid voor door derden verstrekte informatie, advertenties, aanbiedingen en prijzen. 40e jaargang, augustus 2025 Volgende uitgave: oktober 2025 (Deadline: 17 september 2025) VAN DE REDACTIE COLOFON Zonnige plannen, frisse ideeën De zomer is aangebroken! Terwijl sommige klanten met zonnebril en opblaasflamingo richting strand vertrekken, weet jij als ondernemer: de zomer is hét moment voor frisse ideeën, slimme aanpassingen en een beetje ruimte om bij te tanken én vooruit te kijken. Vakantie of niet: dit is hét moment om je winkel onder de loep te nemen. Denk aan het updaten van je etalage, bijwerken van je webshop, of het plannen van een kleine make-over. Kleine aanpassingen kunnen straks een groot verschil maken als het najaar weer losbarst. In dit nummer ook de nominaties voor de Creatieve Winkel van het Jaar. Wat een geweldige en inspirerende ondernemers zijn er dit jaar weer genomineerd! In dit nummer stellen we ze graag aan je voor. Elk van hen laat zien hoe passie, originaliteit en doorzettingsvermogen samenkomen in winkels die niet alleen verkopen, maar ook verrassen, verbinden en inspireren. Proficiat aan alle genomineerden – jullie zijn stuk voor stuk een voorbeeld voor de branche! Natuurlijk zien we ook weer onze vaste rubrieken terug in deze KreavaK. Maarten van IJzer wil jullie allemaal weer inspireren om op een andere manier naar de winkel te kijken en heeft een fantastisch idee, ik moest er erg om lachen en waarom ook niet. Ook mogen Marion Boeckhout, Alex van der Linden, JW Accountants, Boekennieuws en productinformatie niet ontbreken. Dus: voeten in het zand of op de winkelvloer – neem dit blad erbij en laat je inspireren. Wij wensen je een zonnige zomer vol ideeën, rust én vooral ondernemings zin! Want we werken in een prachtige branche, dat wordt wel eens vergeten! Danny Rombouts augustus 2025 3
Boek in beeld: Modieuze poppen haken 14 4 KREAVAK magazine
Maarten van IJzer: Acteren op de actualiteit 6 Nominaties Creatieve Hobbywinkel van het Jaar 24 Van de redactie 3 Boekennieuws 18 Digitaal ondernemen 26 In de hobbybladen 27 Fiscaliteiten 28 Productinformatie 29 Branchenieuws 34 Beursnieuws 35 INHOUD RUBRIEKEN OP DE COVER Unicraft Een duurzame revolutie dient zich aan in de creatieve wereld. Met Reslin® komt er voor het eerst een volwaardig plantaardig alternatief op de markt voor de traditionele epoxyhars. Unicraft: Reslin® - verovert de creatieve sector Zwajomi: Klei verkopen online: Let op het volume! Hobbygroep: Kennis maakt het verschil 10 10 11 17 Mr. Knitbear: Summertime 32 Marion Boeckhout: Kralen en sieraden zijn hot 21 KippersHobby: Fairies alom – Creative Cut Outs nu verkrijgbaar!9 VAKBLAD VOOR DE CREATIEVE BRANCHES | 40e JAARGANG – AUGUSTUS 2025 KREAVAK magazine In deze uitgave o.a. Creativ Company: Magisch! Kippers Hobby: Fairies alom Mr. Knitbear: Summertime Creativ Company: viert de magie van creativiteit 12
Neem de commotie over het sms-je van Secretaris Generaal (SG) Rutte naar Trump en de behandeling van laatstgenoemde in Nederland tijdens de Navo-Top. Het compliment aan Trump bestempelden nogal wat media als slijmerij; de gematigden spraken over vleierij en ook het woord ‘vernufd’ werd gebruikt. In combinatie met de ontvangst bij de koning en het slaappartijtje erna kan het – wat mij betreft - als casus worden gebruikt in een lesboek voor marketing. Laten we eerlijk zijn, het is een schoonvoorbeeld van ‘accommoderen’, waarbij werd ingespeeld op de behoefte en wensen van in dit geval mijnheer de president. In het groot is dit wat detaillisten eigenlijk ook doen. Je wil het de klant toch naar de zin maken? Daarvoor gebruiken we allemaal toch wel eens trucjes? Er stond immers nogal wat op het spel he. Bij jou als winkelier eigenlijk ook. Te veel missers kost je op termijn immers de kop. Er zijn heel veel ‘tools’ om te bereiken wat je wil. De een noemt het aardig en attent zijn en de ander ervaart het als slijmen. Dit laatste vindt men nogal snel in het calvinistische Nederland. De verpakking De verpakking speelt een steeds grotere rol. Denk in het genoemde voorbeeld aan de pracht en praal om Trump te pleasen; er voor te zorgen dat hij daarvan vooral een goed humeur zou krijgen. Want tja, de president kan behoorlijk wispelturig zijn. Hoe onze klanten in elkaar zitten weten we vaak niet. Daarom kunnen we niet meer doen dan ervoor te zorgen dat de omgevingsfactoren pico bello in orde zijn: een schone stoep, een blinkende etalageruit en een doordachte winkelinrichting. De optiek dus. In een restaurant is dat de opmaak van een bord en in jouw winkel een mooi voorbeeld van een kant-en-klaar product. Dagblad De Gelderlander publiceerde onlangs een foto van Achmed, eigenaar van een Coffee Center in Arnhem. In zijn hand een doorzichtig blikje. In dat blikje zat de matcha, een mix van mooie kleuren, ontstaan door een soort gemalen groene thee met kokosmelk en verse mango. De combi van kleurtjes zag er in dat doorzichtige blikje heel attractief en verleidelijk uit. En omdat blikjes nooit doorzichtig zijn, ging het viral en maakte het z’n Coffee Center in één klap beroemd. ‘Viral’ gaan is langzamerhand een soort tovermiddel, waarbij je de social media als medium gebruikt. (Daarover verderop meer.) Hype Een heel fraai voorbeeld van de combi ‘verpakking en in beweging brengen’ is ook de hype rond de Labubu. Dat zijn poppen die er uitzien als monstertjes, met allemaal een verschillend karakter en naam. Een ontwerper uit Hongkong heeft ze bedacht. De grap rond de Labubu’s is dat je niet weet welke Labubu je koopt. Ze worden namelijk aangeboden in een blind box (dichte doos), waardoor een verrassingseffect en ongeremde hebberigheid ontstaat. Het gevolg is frappant. De monstertjes zijn niet aan te slepen. Ik heb begrepen dat er in Nederland maar één winkel is waar ze verkrijgbaar zijn. Gevolg: er is vaak een wachtrij die op kan lopen tot 4-6 uur. In alle landen zie je overigens ditzelfde beeld. De hype – want dat is het inmiddels - is wellicht aangewakkerd door ‘influencers’, podcasters en bloggers, die via social media aankoopbeslissingen stimuleren. Als je ‘Labubu’ bijvoorbeeld via google of ChatGPT oproept, gaat er een wereld voor je open. Je belandt al snel in TikTok. Wat je daar ziet is van de zotte. Nou ja kijk zelf maar… Geheimzinnigheid maakt nieuwsgierig. Dat blijkt nog steeds een goed werkend ingrediënt. Denk maar aan teruggestuurde en niet opgehaalde pakketten, die het bedrijf King Colis opkoopt en vervolgens online en in pop-up stores te koop aanbiedt. Voor de ongeopende pakketten betaal je per gewicht en geloof me, ook in dat geval rijen belangstellenden. Zelf noemen ze het een jacht op schatten. En dat, terwijl er in het pakket zowel een goedkope voetbal kan zitten als een kostbare smartphone. Noodpakket Nu ik het toch over pakketten heb, het volgende. Toen de regering aangaf dat we toch maar eens moesten gaan denken aan het samenstellen van een noodpakket, dacht ik: Is het niet zinvol in het noodpakket ook een creatief handvaardigheidsartikel te stoppen? En waar moet je dan aan denken? Iets wat betrekkelijk gauw klaar is, iets waar je even over doet en mocht het ongemak langer duren: iets dat een meer ingewikkelde techniek vereist. Kun je het maken om zoiets als winkel te presenteren, voor geval dat.. of is dat raar? Als de Regering het doet, mag je daar toch op inspringen? Maak het dan wel compleet, dus voorzie alles wat je invult dan vooral ook van een gebruiksaanwijzing. Je mag best weten dat mijn fantasie volledig met me op de loop ging. Ik vind een creatieve handvaardigheid in het noodpakket leuker dan een Acteren op de actualiteit Dit keer schrijf ik over Rutte en Trump en was dat sms-je nou echt geslijm van Mark? Aan de orde komen voorts het nut van een goede verpakking, de hype rond de Labubu en jouw branche in relatie tot het noodpakket. Ook heb ik het over de functie van ChatGPT en de waarde van aanduidingen op de etalageruit of gevel. Wat straalt dat uit? ‘De magie van de verpakking speelt een steeds grotere rol.’ ‘Is het niet zinvol in het noodpakket ook een creatief handvaardigheidsartikel te stoppen?’ Maarten van IJzer, journalist 6 KREAVAK magazine
spelletje, zie een gat in de markt en handel! Hoe breng je dat dan aan de man? Via een filmpje op TikTok, YouTube, facebook of instagram? Een medium waardoor je misschien de lokale of nationale pers haalt? Een mededeling op de winkelruit (‘Kreatieve ideeën voor uw noodpakket’), een folder op de toonbank en/of via een flyer? Robot als hulp Even terug naar het reeds genoemde ChatGPT (AI). Dat is toch wel een dingetje wat steeds meer aandacht opeist. De vraag is word je van artificial intelligence (AI) dommer, stomp je er van af of voegt het iets toe en zo ja wat? Ik kan er twee voorbeelden van geven. Een is een sollicitatiebrief waar de sollicitant uren op heeft zitten zwoegen. En waarna bij ingeving van hetgeen verlangd werd, in twee minuten een kant en klare versie van de sollicitatiebrief tevoorschijn kwam. De conclusie was alleen dat “het gevoel er aan ontbrak” en de sollicitant ook vond dat het niks te maken had met zijn eigen ik. De ziel was er uit. Tweede voorbeeld. Een fietsmaatje dat via ChatGPT (chatbot) vroeg hoe hard hij zijn banden moest oppompen bij langdurig rijden op een onverharde weg? Na het ingeven van het fietsmerk volgde seconden later het antwoord, aangevuld met tal van tips. Een voorzichtige conclusie is dat het nuttig kan zijn en het er helemaal aan ligt waarvoor je ChatGPT gebruikt. Wat wil je weten of overbrengen? Iets zonder gevoel, of juist met emotie? En ja, ik weet dat er verschillende mogelijkheden zijn. Je hebt onder andere naast ChatGPT het Chinese DeepSeek en CoPilot, terwijl achter de schermen gewerkt wordt aan een Nederlandse versie, te weten GPT-NL (Bron: DPG-Media). Dan ook nog de vraag: wat is wel of niet betrouwbaar, want zo’n robot maakt een mix van alles wat hij (of zij dan wel het) uit het heelal te pakken krijgt. Soms wordt verkeerde informatie aan elkaar gekoppeld dus: zelf blijven nadenken is geen overbodig advies. AI geeft namelijk zelf aan dat het kan hallucineren en ‘feiten verzinnen’. (Bron: Maartje Huijben, journalist en communicatie-adviseur / DPG-Media). Toepasbaar Het wordt er allemaal niet makkelijker op. ‘Ingewikkeld’ en ‘te snel’. Daarom probeer ik me hier meestal te beperken tot ‘behapbare’ feiten; vermeldingen die aan het denken zetten, hopelijk praktisch vertaalbaar zijn, of direct bruikbaar, zoals de volgende voorbeelden. Zo vind ik de aanduiding ‘gratis wifi’ op de etalageruit wel een aardige servicegerichte mededeling. Overigens wel met twee opmerkingen. 1. De officiële schrijfwijze is Wi-Fi, met een hoofdletter W en I, en een koppelteken tussen de twee delen. Het is een geregistreerd handelsmerk. Daarom met hoofdletters en een koppelteken. 2. Het woord ‘gratis’ vind ik vreemd. Ik zie me in een winkel of restaurant nog niet voor Wi-Fi betalen, al staat dat ‘gratis’ op zich heel vriendelijk. Een ander leuk voorbeeld is de oproep om een review te schrijven over in dit geval het eten in een restaurant. Je houdt je smartphone voor de daarvoor aangegeven plek en ‘hoppa’. Al riskeer je wel dat iemand een akelige klacht poneert. Een ander schildje aan de muur. Dit keer bij een notariskantoor in Wageningen met de duiding ‘netwerk notarissen’. Dat straalt wel een betrouwbaarheid uit. Schoonheidsspecialisten en pedicures hebben vaak ook een bordje, met vermelding dat de betreffende aangesloten is bij respectievelijk branche organisatie Anbos (schoonheidsbranche) en Provoet (voetverzorgingsbranche). Toepasbaar Een duiding van geheel andere orde en betekenis kan de naam zijn. In Arnhem kwam ik damesmodezaak ‘Chic de Friemel’ tegen. Die naam vind ik wel een vondst. De uitdrukking ‘chic de friemel’ werd in de praktijk gebruikt als je buurvrouw haar nieuwe jurk liet zien. Had die een beetje glitter of rijke uitstraling dan reageerde je al snel met ‘Nou nou, dat is chic de friemel’. Dat bedoelde je dan als compliment. De officiële betekenis wijkt daar wel van af. Daar wordt het gebruikt in de betekenis van overdreven netjes, namaak-chic of over de top opgedoft. Men verkoopt bij genoemde zaak erg mooie kleding en prachtige accessoires tegen uiterst betaalbare prijzen. Onder andere tassen met van pailletten vervaardigde vlinders. De inrichting van de zaak is erg inspirerend. Tussen kunst en kitsch in. De winkel heeft geen website, maar als je de naam intypt op google krijg je wel een idee hoe het er van binnen uitziet. Wat we er van kunnen leren? Dekt de naam van je winkel (nog wel) de lading? Ook iets om over na te denken. ■ ‘De vraag is word je van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) dommer, stomp je er van af of voegt het iets toe en zo ja wat?’ augustus 2025 7
Your partner in craft De zomer in met ‘Snowy Bunnies’! Meer dan 15.000 creatieve artikelen van bekende merken zoals: Hobbygroep - Steenbakkerij 51 2913 LJ - Nieuwerkerk aan de IJssel Tel: +31(0)180 760 260 - E: klantenservice@hobbygroep.nl www.hobbygroep.nl Bio-plastic 100% recyclebaar Gemaakt in Nederland 6+ Verkooppunt worden van Pixelhobby? Scan de QR-code Handelsweg 17 • 1693 AZ Wervershoof • Nederland • +31 20 447 0555 • info@pixelhobby.com Verhoog uw verkopen met +12.000 creatieve producten Word onze B2B-partner en verkrijg toegang tot +12.000 trendy producten en 4.500 creatieve ideeën. Neem voor meer informatie contact met ons op via klantenservice@cchobby.nl www.cchobby.nl 8 KREAVAK magazine
Creative Cut Outs worden met zorg geproduceerd in België. Gestreefd wordt naar maandelijkse collecties, maar er kan ook iets meer tijd tussen zitten. Wat op zich niet erg is, aangezien er zoveel collecties in de markt elkaar snel opvolgen. De collectie is niet alleen heel trendy, maar ook prettig geprijsd. En er zijn qua omvang behapbare collecties, die daardoor in de breedte verkocht kunnen worden. Zo is er een boek, met achtergronden om uit te knippen, c.q. uit te scheuren afbeeldingen. Daarnaast bieden de collecties meerdere stansvellen en ook een set reeds gestanste figuren die het thema compleet maken. Er is in de regel ook een kaartenpakket beschikbaar dat bestaat uit; 1 vel A4 voorbeelden > 4 x A6 - 1 vel A4 achtergronden > 4 x A6 - 1 x stansvel A4 - 4 x dubbele A6 kaart met uitgestanste voorkant - 4 x witte envelop. Met alleen wat lijm of tape kan je direct aan de slag. Ideaal voor zowel de beginnende als de gevorderde knutselaars! Het papier is van zeer goede kwaliteit, dus naast de prijs nog een argument om deze collectie mee te nemen in uw assortiment. Voor een geringe investering heeft u er toch weer een aantrekkelijke lijn bij! En de kaartenpakketten zijn zeker ook een aanrader voor de zomer. Naast Creative Cut Outs biedt KippersHobby ook andere "fairy-style" lijnen aan, waaronder die van DDBD en Studio Light. Marianne Design biedt van tijd tot tijd een soortgelijk ontwerp aan als onderdeel van de collecties. We kunnen alvast iets van de komende collectie van Creative Cut Outs laten zien. Deze collectie betreft zoals vele andere merken ook een winter-/kerst thema. Heerlijk verkoelend tijdens de zomer! En zeker op tijd voor uw kerstkaartencollectie. Het KippersHobby team wenst u veel succes met de hartveroverende collecties van Creative Cut Outs. ■ Fairies alom bij KippersHobby – Creative Cut Outs nu verkrijgbaar! Sinds een paar maanden is KippersHobby ook distributeur van Creative Cut Outs van Creatief Art. Het zal niemand ontgaan zijn dat er veel belangstelling is ontstaan voor de lieflijke sprookjesfiguren, die geplaatst kunnen worden in een evenzo lieflijke omgeving. Om te maken als kaart, maar ook als decoratie in een lijst. Veel merken springen op deze trend in. augustus 2025 9
Tijdens de internationale vakbeurs Creative World 2025 in Frankfurt werd het grote publiek voor het eerst voorgesteld aan dit innoverende product. De belangstelling was overweldigend – en terecht. Reslin® is niet zomaar een nieuw product, het is een totaalvisie op duurzaam en bewust creëren. "From nature to creation" Waar epoxyhars doorgaans chemisch, toxisch en slechts deels afbreekbaar is, biedt Reslin® een veilig en milieuvriendelijk alternatief, zonder in te boeten aan kwaliteit of veelzijdigheid. De hars wordt volledig vervaardigd uit natuurlijke grondstoffen zoals lijnzaadolie en suikerbietmelasse. Hierdoor is het product niet alleen 100% plantaardig en biologisch afbreekbaar, maar ook veilig om mee te werken – zelfs zonder handschoenen. Unicraft koppelt deze duurzame innovatie bovendien aan een sterke ecologische filosofie. De verpakking van Reslin® bestaat uit minstens 80% gerecycled materiaal en is ontworpen om tot wel 30 keer hergebruikt te worden. Veelzijdigheid voor elke maker Reslin® laat zich moeiteloos combineren met natuurlijke elementen zoals mica, schelpen of GlassRoxx® (gecoat glas). De hars hardt uit in een gewone heteluchtoven op lage temperatuur en is geschikt voor uiteenlopende toepassingen: van soepele siervoorwerpen tot robuuste kunstobjecten met glassteentjes of andere decoratieve toevoegingen. De eenvoud in gebruik, gecombineerd met de brede creatieve mogelijkheden, maakt Reslin® toegankelijk voor zowel beginnende hobbyisten als professionele makers. Wereldwijde interesse De introductie van Reslin® is niet onopgemerkt gebleven. Vanuit alle hoeken van de wereld groeit de vraag naar dit innovatieve product. Unicraft verwelkomt momenteel volop nieuwe verdelers, verspreid over verschillende continenten, die hun schouders zetten onder deze ecologische, creatieve revolutie. De missie is duidelijk: Reslin® moet overal beschikbaar zijn waar creativiteit en duurzaamheid elkaar ontmoeten. Een nieuwe standaard Met Reslin® bewijst Unicraft dat innovatie, gebruiksgemak en ecologisch bewustzijn perfect hand in hand kunnen gaan. De creatieve sector heeft er een nieuwe standaard bij – eentje die geworteld is in de natuur, maar klaar is om de wereld te veroveren. ■ de eerste 100% plantaardige giethars die de creatieve sector verovert! Ontdek Reslin®: Een duurzame revolutie dient zich aan in de creatieve wereld. Met Reslin®, ontwikkeld door het Belgische bedrijf Unicraft, komt er voor het eerst een volwaardig plantaardig alternatief op de markt voor de traditionele epoxyhars. Volledig veilig, biologisch afbreekbaar en gemaakt van hernieuwbare grondstoffen: Reslin® luidt een nieuw tijdperk in voor makers en hobbyisten wereldwijd. 10 KREAVAK magazine
Bij Zwajomi.com liepen ze regelmatig tegen die vraag aan. Daarom hebben ze een eenvoudige manier gevonden om het een en ander duidelijk te maken. En die blijkt niet alleen handig voor consumenten, maar ook voor hobbywinkels en wederverkopers die klanten goed willen informeren. De uitdaging is bekend: bij producten als boetseerklei is het gewicht lang niet alles. Verschillende kleisoorten hebben een verschillend soortelijk gewicht, met andere woorden: sommige zijn compacter, andere juist lichter per cm³. Daardoor kan een pak klei van 170 gram meer volume bevatten dan een stevig blok van 500 gram. Op het schap in de winkel valt dat verschil meteen op. Maar op een webshopfoto, zeker als alle verpakkingen even groot worden afgebeeld, is dat verschil totaal onzichtbaar. En dat leidt tot verwarring of teleurstelling bij de klant. Om het verschil in volume begrijpelijk te maken hebben we het volume van veelgebruikte kleisoorten omgerekend naar een herkenbare maat: een pakje boter. Eén standaard pakje van 250 gram boter neemt ongeveer 0,26 liter in. Daarmee rekenen we hoeveel “pakjes boter aan ruimte” een verpakking klei bevat. Bijvoorbeeld: • Artista Soft (170 g) = 2,55 pakjes boter • Hearty Soft (200 g) = 2,15 pakjes • La Doll (500 g) = 1,58 pakjes • Darwi Classic (1000 g) = 1,98 pakjes • Modena (250 g) = 0,86 pakje Natuurlijk is volume niet alles. Elke kleisoort heeft unieke eigenschappen, zoals buigzaamheid, stevigheid of geschiktheid voor bloemen of fijne details. Zwajomi.com vermeldt bij elke kleisoort in het assortiment daarom ook het type (zoals stone clay, lightweight clay of flower clay). Zo krijgt de klant of wederverkoper een vollediger beeld van wat hij of zij in huis haalt. Meer informatie: info@zwajomi.com www.zwajomi.com ■ Klei verkopen online: Let op het volume! Waarom het gewicht op de verpakking niet alles zegt. Online klei verkopen lijkt eenvoudig: zet een foto, vermeld het gewicht, voeg de prijs toe en klaar. Maar wie actief is in de creatieve branche weet dat het zo simpel niet is. Want hoe leg je klanten online uit dat een verpakking van 200 gram net zo groot, of zelfs groter kan zijn dan een blok van 1 kilogram? En dat het formaat op het scherm weinig zegt over de daadwerkelijke hoeveelheid materiaal? Zwajomi.com helpt webshops en winkeliers met duidelijke vergelijking van kleiverpakkingen augustus 2025 11
Creativ Company viert de magie van creativiteit met Halloween en Kerst Herfst & Halloween: Spookachtig leuk en origineel Halloween blijft populair en wordt elk jaar groter gevierd. ‘Kostuum’ is een van de meest gezochte termen online in aanloop naar deze griezelige feestdag. Consumenten zijn op zoek naar creatieve en unieke invullingen. Naast decoratie-artikelen voor binnen en buiten, biedt Creativ Company ook kant-enklare sets voor het maken van maskers, sieraden en verkleedkleding. Met Creativity in a Box kunnen kinderen, gezinnen en scholen zelf creatief aan de slag met alle benodigde materialen en duidelijke instructies in één pakket. Kerst: Warme sfeer en persoonlijke accenten Ook tijdens Kerst is de wens naar een persoonlijke, huiselijke sfeer groter dan ooit. Van cyanotypie-kersthangers tot handgemaakte kaarten en gepersonaliseerde cadeaulabels en creatieve De laatste maanden van het jaar zijn traditioneel de meest creatieve én commercieel krachtige periode binnen de hobby- en knutselbranche. Gezinnen, scholen en hobbyisten grijpen feestelijke momenten zoals Halloween, Sinterklaas en Kerst aan om samen of individueel creatief aan de slag te gaan. Creativ Company speelt hier op in met een breed en inspirerend assortiment, praktische oplossingen én nieuwe concepten in het concept Creativity in a Box, waarmee creatieve beleving laagdrempelig en aantrekkelijk wordt voor iedere doelgroep. 12 KREAVAK magazine
sets voor de kinderen– creativiteit maakt deze periode extra speciaal. Creativ Company biedt volop inspiratie én materialen om unieke kerstversiering te maken, met oog voor kwaliteit, duurzaamheid en esthetiek. Meer beleving, meer verbinding, meer omzet Steeds meer retailers organiseren creatieve workshops en evenementen. Creativ Company ondersteunt deze ontwikkeling actief: met kant-en-klare workshoppakketten voor 6 of 12 personen, thematische ideeën en ondersteuning bij de organisatie. Zo wordt creativiteit een beleving die klanten verbindt, langer in de winkel houdt en zorgt voor hogere winkelmandjes. Creativiteitsgroepen zijn bovendien een uitstekende manier om nieuwe klanten aan te trekken en loyaliteit op te bouwen. Op dit moment inventariseert Creativ Company welke klanten interesse hebben in het organiseren van een live demonstratie of workshop in de winkel. Bent u geïnteresseerd of denkt u hierover na? Laat dit dan weten, inclusief het thema waarin u geïnteresseerd bent. Wij denken graag met u mee! Over Creativ Company Creativ Company is toonaangevend leverancier van creatieve hobby- en knutselmaterialen in Europa. Met passie voor creativiteit en educatie bieden wij inspiratie, kwaliteit en ondersteuning aan ondernemers. Onze missie: iedereen de kans geven om met plezier te creëren. Heeft u hulp nodig bij het samenstellen van een passend assortiment of workshopconcept? Wij denken graag met u mee. ■ augustus 2025 13
Ze verovert de harten van haakliefhebbers met haar prachtige amigurumi-poppen en creatieve ontwerpen. Onder de naam ‘Amilishly’ is Alexa Boonstra (33) sinds 2016 een gevestigde naam in de wereld van haken en handwerken. Met ruim 5400 volgers op Instagram en heel veel haakfans, is elke nieuwe creatie van haar hand iets om naar uit te kijken. Begin september verschijnt haar nieuwste boek: ‘Modieuze poppen haken’. Een echte musthave voor alle amigurumi- en haakliefhebbers. Zou je jezelf even kort willen voorstellen! “Hi! Ik ben Alexa Boonstra en ik ontwerp gehaakte poppen en andere haak- en breipatronen onder de naam Amilishly! Ik heb een grote voorliefde voor het haken van amigurumi en in het bijzonder gehaakte poppen met een Japans tintje. Inmiddels heb ik al een aardig grote collectie met gehaakte poppen ontworpen, waaronder patronen voor gehaakte aankleedpoppen, knuffelige poppen, gehaakte lappenpoppen, sierpopjes en ik ben auteur van drie haakboeken en één breiboek.” Hoe ben je begonnen en waar komt jouw creativiteit vandaan? “Vanaf het moment dat ik leerde haken (op 5-jarige leeftijd) en breien (toen ik 6 werd) was ik onbewust al bezig met eigen ontwerpen. Ik maakte bijvoorbeeld kleding voor mijn Barbie- en babypoppen. Haakpatronen kon ik op dat moment nog niet lezen, dus alles wat ik maakte bedacht ik zelf. Het echte ontwerpen van haakpatronen begon in 2009, nog voor amigurumi heel groot werd in Nederland. Ik startte op dat moment met mijn eerste amigurumi ontwerpen en dit waren diertjes. Ik tekende op dat moment ook veel in Japanse manga stijl en het leek mij leuk dit om te zetten in iets 3D en tastbaars. Het haakpatroon voor aankleedpop Elsa bedacht ik uiteindelijk in 2016 en op dat moment startte ik ook met mijn merk Amilishly. Mijn creativiteit heb ik van de mensen om mij heen. Mijn opa en vader tekenden graag, dus daar heb ik het artistieke gedeelte van en mijn moeder heeft me het handwerken geleerd.” Waar vind je inspiratie? “Alles kan een bron van inspiratie zijn voor een nieuw Amilishly ontwerp. Japan is een grote bron van inspiratie: de manga tekenstijl, de Japanse cultuur en de verhalen. Ook uit muziek haal ik ideeën en ik vind het heerlijk muziek te luisteren tijdens het haken en ontwerpen. Maar het zijn vooral de kleine dingen die soms zo vanzelfsprekend zijn, die me inspireren: Een regenboog, een bloem, rond dwarrelende bijtjes... Al deze dingen hebben me geïnspireerd voor het maken van een pop. Vaak komen die ideeën dan zo maar in mij op, terwijl ik met iets heel anders bezig ben (tijdens het hardlopen of koken bijvoorbeeld). Bij de haakpatronen voor aankleedpoppen Elsa en Killian, kwam mijn inspiratie Alexa Boonstra van Amilishly aan het woord Modieuze poppen haken Alexa Boonstra Door Marion Boeckhout 14 KREAVAK magazine
gewoon uit het dagelijks leven. Voor mijn nieuwe boek ‘Modieuze Poppen Haken’ heb ik mij echt laten inspireren door de modebeelden door de tijd heen en al die verschillende kledingstijlen verwerkt tot een nieuw boek.” Waar ben je trots op? “Toen ik startte met ontwerpen had ik nooit gedacht dat ik zo veel mensen zou kunnen bereiken met mijn patronen. Ik werd er al enorm blij van als één persoon blij zou worden van mijn patronen. Inmiddels heb ik al enorm veel prachtige poppen voorbij zien komen die gehaakt zijn met mijn patronen en lieve berichtjes ontvangen van mensen wiens leven ik daarmee op een positieve manier heb geraakt. Dat dat mogelijk is door het ontwerpen van poppen, maakt mij intens blij.” Wat inspireerde je om een boek te schrijven over het haken van modieuze poppen? “Ik ben altijd al gek geweest op mode. Niet op de manier dat ik altijd met elke trend meedoe of me kleed in couture, want ik draag zelf het liefst comfortabele kleding zoals een jeans, een T-shirt of trui. Maar waar ik wel gek op ben is het tekenen van mooie outfits en het ontwerpen van kleding voor mijn poppen (fun fact: toen ik op de middelbare zat, kalkte ik elk werkboek vol met modellen en bedacht ik daar zelf dus kleding voor). Daarvoor laat ik me graag inspireren door de mode van nu, maar ook van vroeger. Sinds ik poppen ben gaan haken leek het me al leuk om met dit onderwerp aan de slag te gaan voor een boek en nu was het voor mij het juiste moment om me op dit boek te storten. In dit geval wilde ik de modebeelden vanaf 1920 tot en met nu uitwerken tot een poppenboek, dus voor elk decennium één pop. Daarvoor heb ik me eerst verdiept in de verschillende stijlen per decennium en daar een keuze uit gemaakt. Tot 1970 was het maken van die keuze nog heel makkelijk, omdat er tot die tijd nog maar één of Over het boek ‘Modieuze poppen haken’ Voor dit boek kleedt ze haar prachtig gehaakte poppen, van circa 30 cm hoogte, aan met gehaakte kleertjes en accessoires in modestijlen uit de afgelopen eeuw, te beginnen met een jurk en parelketting uit de roaring twenties. Voor elk decennium ontwierp Alexa een outfit die bij de mode uit die tijd past, zoals een jurk met petticoat uit de jaren vijftig, een mini jurk uit de sixties, een hippie-outfit uit de jaren zeventig, en zo gaat ze door tot de mode van nu. Bij ieder hoofdstuk vertelt Alexa wat over de mode uit die tijd en laat zij zien hoe je dit in gehaakte poppenkleding kunt vertalen. Alle projecten worden stap-voor-stap met tekst en foto’s uitgelegd. De kledingstukken en accessoires kunnen gewisseld worden, zodat kinderen zelf kunnen mixen en matchen voor unieke combinaties en zo uren speelplezier hebben met deze poppen. ISBN: 9789000395972 Prijs: € 24,99 augustus 2025 15
twee kenmerkende stijlen vertegenwoordigd werden in de mode. Maar hoe dichter bij het heden, hoe meer stijlen er per decennium waren om uit te kiezen.” Welke soorten garen en materialen gebruik je het liefst voor het haken van je poppen en waarom? “Ik vind een goede ergonomische haaknaald heel belangrijk, omdat ik voor amigurumi veel strakke steken haak en ik veel meters maak. Daarnaast gebruik ik veel steekmarkeerders voor het haken van de poppen en die heb ik dan ook in allerlei soorten en maten. En ik maak voor mijn poppen altijd een skelet van aluminiumdraad, zodat ze in verschillende houdingen kunnen poseren. Verder zijn veiligheidsoogjes, goede vulling en kleine accessoires zoals knoopjes, haakjes & oogjes, en kraaltjes belangrijk voor mij tijdens het haken van de poppen om de poppen echt tot leven te brengen. Qua garens werk ik graag met een katoenblend voor mijn aankleedpoppen en voor de sierpoppen met 100% katoen. Ik gebruik verschillende diktes (gewoon haakkatoen, maar ook kant haakkatoen), zodat ik mooie details aan de poppen en hun kleding kan toevoegen.” Heb je plannen voor toekomstige projecten of boeken die je met ons kunt delen? “Op dit moment ben ik bezig met het uitbreiden van het aantal kledingsetjes voor mijn lijn met aankleedpoppen (Elsa en haar vriendjes). Er zijn op dit moment 12 losse haakpatronen voor outfits verschenen en ik ben druk bezig met het uitwerken van nieuwe kledingsets. Maar ik ben ook na aan het denken over een nieuw boek. Op dit moment heb ik nog geen concrete plannen, maar het zal wel een poppenboek worden en waarschijnlijk weer een heel ander thema hebben dan de boeken die ik tot nu toe gemaakt heb.” ■ Nog leuk om te weten: Op Facebook is er een hele leuke online community in de 'We love Amilishly'-groep waarin de leden hun Amilishly poppen kunnen delen en elkaar ook kunnen inspireren. Dit is op Facebook ook de plek om de poppen die gemaakt worden uit het nieuwe boek Modieuze Poppen Haken te delen. Via Instagram kunnen de poppen ook worden gedeeld door Alexa te taggen (@amilishly) in het bericht of de story en de #modieuzepoppenhaken te gebruiken. 16 KREAVAK magazine
Als je precies weet hoe een artikel of product werkt en welke toepassingen het heeft, dan kun je het met veel meer overtuiging én succes verkopen. Klanten waarderen deskundigheid en voelen zich sneller geholpen en geïnspireerd wanneer jij als verkoper écht weet waar je het over hebt. Daarom is Hobbygroep volop bezig met het uitbreiden van haar kennis voor verschillende hobby’s en technieken. Begin juni is Marco Korevaar met partner naar Turkije afgereisd om daar meer kennis op te doen over de producten van Cadence. Tijdens deze trainingen maakten ze kennis met onder andere de Patina Spray, Iron Effect Paste, Candle Paint, Woodburning Gel, Mirror Festival en de Matte Metallics Paint. Nieuwe Producten van Cadence Patina Spray is perfect voor het creëren van een authentiek verouderd en vintage effect op metalen, geverfde of met metaalblad beklede oppervlakken. Het unieke aan dit product is dat het effect zich ontwikkelt na het aanbrengen, waardoor elk resultaat uniek en natuurlijk oogt. De kleuren en patronen variëren, afhankelijk van de basiskleur, de tijd en de hoeveelheid van het product die je gebruikt. Dit maakt het ideaal voor kunstenaars en hobbyisten die een antieke look willen nabootsen op bijvoorbeeld fotolijsten, meubels, of decoratieve objecten. Afhankelijk van de dikte van de aangebrachte laag, het duurt 2-6 uur voordat de spray gedroogd is. Iron Effect Paste geeft een realistische, metaalachtige textuur en uitstraling van ijzer, zonder dat je met echt metaal hoeft te werken. Dit maakt het product ideaal voor decoratieve projecten, kunstwerken, en interieuritems waar je een industriële of robuuste uitstraling wilt realiseren. Het product hecht op diverse harde ondergronden zoals hout, keramiek, polyester en zelfs beton. Woodburning Gel is een innovatieve gel die door warmte wordt geactiveerd, zodat je precieze en gedetailleerde brandtechnieken kunt toepassen zonder dat je direct met een brander hoeft te werken. De gel is veilig, niet giftig en gemakkelijk aan te brengen op diverse ruwe oppervlakken zoals hout, kurk en zelfs denim textiel. Hoe langer de gel wordt verhit, hoe donkerder het effect. Mirror Festival is een productlijn waarmee je glas een prachtige spiegelachtige en kleurrijke uitstraling geeft. Eerst breng je het ‘1 Minute Mirror Effect’ aan op een glazen oppervlak. Vervolgens kies je een van de 8 levendige kleuren uit de Mirror Festival-collectie en breng je een dun laagje aan op de achterzijde van het glas. Het resultaat is een feestelijke, glanzende spiegelafwerking die perfect past bij feestelijke of creatieve projecten. Matte Metallics Paint - Deze verf combineert het beste van twee werelden: de subtiele glans van metallic kleuren met een matte, moderne afwerking. De licht gestructureerde formule zorgt voor een handgemaakte look, waardoor elk project een uniek karakter krijgt. De verf is op waterbasis, niet giftig en verkrijgbaar in 36 levendige kleuren die je eindeloos kunt mengen voor persoonlijke creaties. Cadence Opaque Candle Paint is speciaal ontwikkeld voor het decoreren van kaarsen, zeep en andere gladde, wasachtige oppervlakken. Dankzij de sterke pigmenten kleurt het intens egaal, zonder te vervagen of af te bladderen. De verf is op waterbasis en volledig niet giftig, wat zorgt voor veilig gebruik in huiselijke en creatieve omgevingen. Workshop until you drop Na drie intensieve dagen trainen, heeft Marco met trots zijn officiële Cadence-certificaat behaald. Nu is het tijd om deze kennis te delen! Binnenkort organiseert Hobbygroep een reeks workshops waarin klanten zelf aan de slag kunnen met de nieuwste technieken en materialen. Tijdens deze sessies krijgen de Hobbygroep klanten de kans om dieper in te gaan op de producten die zij verkopen, van praktische toepassingen en tips tot creatieve inspiratie en demonstraties. Houd de nieuwsbrief en LinkedIn pagina van Hobbygroep in de gaten voor de workshopdata! Naast de geplande Cadence workshops worden er nog veel meer workshops georganiseerd. Deze workshops worden onder andere in samenwerking met de merken georganiseerd. Zo is er al een Tombow workshop geweest, met een docent van Tombow. Kom kennis vergaren bij Hobbygroep Wil jij met meer kennis én inspiratie je producten verkopen? Schrijf je dan in voor een van onze workshops en ontdek alles over jouw nieuwe materialen. Samen maken we er iets moois van! ■ Kennis maakt het verschil Hobbygroep augustus 2025 17
Cozy Corner Cute & Comfy kleurboek– Coco Wyo ISBN: 9789044769456 Ontspan en kom helemaal tot rust met dit schattige kleurboek van Coco Wyo! Deze populaire kleurboekensensatie verovert TikTok en heeft al duizenden enthousiastelingen geïnspireerd. Stap dus snel binnen in de gezellige wereld van Coco Wyo en ontdek een heleboel 'cozy' hoekjes om in te kleuren! Knusse zitplekjes, dromerige leeshoekjes, sfeervolle winkeltjes… De pagina's zijn langs één zijde bedrukt op extra stevig papier. Ideaal om met alcoholmarkers aan de slag te gaan om mooie, vloeiende kleurovergangen, patronen en highlights te maken. Schilderen met acrylverf – David Sanmiguel ISBN: 9789044768251 In dit duidelijke en rijk geïllustreerde boek vind je alles wat je nodig hebt om de kunst van het acrylschilderen onder de knie te krijgen, of je nu een beginner bent of een ervaren kunstenaar. Materialen, soorten verf, de verschillende technieken en grafische effecten… alle essentiële onderwerpen komen aan bod. Elke techniek wordt eenvoudig en beknopt uitgelegd, met oefeningen om je stap voor stap verder te helpen. De moeilijkheidsgraad (van beginner tot gevorderde) wordt altijd aangegeven. Stap voor Stap Borduren – Libby Moore ISBN: 9789044768985 In dit praktische handboek ontdek je de basistechnieken van borduren en leer je steek voor steek de leukste borduurringen te maken. Van hippe bloemenmotieven tot abstracte tekeningen, de projecten in dit boek zijn perfect als decoratie, leuk voor op je kleding of in je interieur. Wat dacht je van een zelfgemaakte patch om een oud hemd nieuw leven in te blazen of een kussenovertrek met geborduurde blaadjes? Dankzij de duidelijke stap-voor-stapinstructies en de patronen achter in het boek kun je direct aan de slag! Creatief kleuren voor senioren – Deltas ISBN: 9789044769418 In dit unieke kleurboek voor senioren vind je tal van toegankelijke en eenvoudige tekeningen om je verbeelding de vrije loop te laten gaan. De prachtige kleurplaten bevatten weinig details, zodat je volledig kunt focussen op het kleuren zonder afleiding. Niet alleen is kleuren rustgevend, maar bovendien is het een uitstekende manier om de motoriek en het geheugen te stimuleren. Een heerlijke manier om te ontspannen, creatief bezig te zijn en het brein actief te houden! Ook geschikt voor mensen met dementie of een verstandelijke beperking. Afgewerkt als een geniete uitgave, zodat de pagina's gemakkelijk openvallen. Magical Forest kleurboek – PaperStore ISBN: 9789044769647 Dankzij de prachtige kleurplaten in dit boekje is de magie van de natuur altijd binnen handbereik! Laat je inspireren door de fantasierijke natuurtaferelen en mooie citaten, pak je kleurpotloden en fineliners erbij en kleur jezelf helemaal tot rust. Door zijn compacte formaat past dit boek overigens perfect in je handtas of je rugzak! Gedrukt op stevig papier om doordrukken te voorkomen. Uitvoering met harde kaft en elastiek. Creatieve boeken zijn van enorme waarde voor de verkoop van de in de boeken gebruikte materialen in je winkel. Niet alleen zijn de boeken van waarde voor promotie maar ook als directe verkoop in het assortiment. Hierbij een selectie van de nieuwste uitgaven. Heb je ook een boek voor dit artikel? Laat het ons weten. Boekennieuws 18 KREAVAK magazine
Vintage haken - Marijtje ter Meer ISBN: 9789000395965 Retro haakprojecten voor jezelf en je huis. Dit boek staat vol projecten in retrostijl voor thuis of om te dragen als kledingstuk of accessoire. Van kleed tot kussen, van tas tot sjaal, dit boek biedt meer dan twintig projecten die je allemaal terugbrengen naar de swingende seventies. Marijtje ter Meer neemt je mee terug in de tijd van filet gehaakte gordijnen, oma’s doily’s, gehaakte pannenlappen grote kleden van granny squares. Iedereen die houdt van haken en van de vintage stijl zal genieten van dit boek. Maar het zal ook veel andere haakliefhebbers aanspreken, want Maartje vertaalt het handwerk van vroeger ook naar deze tijd. Ze gebruikt niet alleen oranje en bruin, maar ook veel andere ‘vintage’ kleuren. Alle projecten zijn gefotografeerd in een vintage interieur, waardoor je je al bladerend meteen in de seventies waant. Groovy! Marijtje ter Meer-Vreeken is 14 jaar geleden begonnen met haken. Ze laat alles wat ze maakt zien op haar Instagramaccount @ marijtjetermeer, waar ze 12.000 volgers heeft. Marijtje is graag met haar interieur bezig. Ze verzamelt en houdt van vintage spullen. Ze haakt graag voor het goede doel en ze verkoopt een aantal van haar creaties via haar Etsy-shop. Haar patronen zijn verschenen in verschillende tijdschriften. Verkrijgbaar vanaf 25 augustus Modieuze poppen haken - Alexa Boonstra ISBN: 9789000395972 Poppen met alle outfits uit de afgelopen eeuw. Alexa Boonstra haakt prachtige amigurumi poppen. Voor dit boek kleedt ze ze aan met gehaakte kleertjes en accessoires in modestijlen uit de afgelopen eeuw, te beginnen met een jurk en parelketting uit de roaring twenties. Voor elk decennium ontwierp Alexa een outfit die bij de mode uit die tijd past: een jurk met petticoat uit de jaren vijftig, mini jurk uit de sixties, een hippie-outfit uit de jaren zeventig, en zo gaat ze door tot de mode van nu. Ze vertelt bij elk hoofdstuk wat over de mode uit die tijd en laat zien hoe je dit in gehaakte poppenkleding kunt vertalen. Alle projecten worden stap voor stap met tekst en foto’s uitgelegd. De kledingstukken en accessoires kunnen gewisseld worden, zodat kinderen zelf kunnen mixen en matchen voor unieke combinaties en zo uren speelplezier hebben met deze poppen. De poppen zijn circa 30 centimeter hoog. Alexa Boonstra is 33 jaar. Ze ontwerpt haakpatronen sinds 2009, vanaf 2016 onder de naam Amilishly. Ze is actief op social media via Instagram, Facebook en Tiktok en deelt daar vele foto’s van haar amigurumi poppen. Ze heeft ruim 5400 volgers op Instagram en 2300 volgers op Facebook. Alexa heeft daarnaast veel ontworpen voor tijdschriften en specials. Verkrijgbaar vanaf 3 september. Fantasy Houses — Carla Kamphuis ISBN: 9789045330242 — Uitgeverij MUS Laat je creativiteit sprankelen in Fantasy Houses, het nieuwste kleurboek van Carla Kamphuis! In dit unieke kleurboek voor volwassenen ontdek je magische huisjes, opgebouwd uit alledaagse voorwerpen die Carla met haar fantasie heeft omgetoverd tot betoverende kleurplaten. Een theepot wordt een charmant huisje, een oud melkpak verandert in een knus winkeltje - niets is wat het lijkt! Laat je inspireren door de ingekleurde voorbeelden of geef er je eigen draai aan. Ontsnap even aan de dagelijkse hectiek, pak je kleurmateriaal erbij en dompel jezelf onder in een wereld vol verrassingen en rustgevende creativiteit. Kerstdorp haken met Mr. Cey - Scala Crossmedia Zaterdag 12 juli was de boekpresentatie van Kerstdorp haken bij PeraPasha in Pijnacker. Mr. Cey signeerde daar zijn nieuwste boek. Wil je het boek bestellen? Dit kan bij Jan Cordemans, mailadres: j.cordemans@langyarns.com. De feestelijke taart op de foto werd aangeboden door Lang Yarns. ■ augustus 2025 19
De allereerste duurzame hars in de creatieve wereld Reslin® is de allereerste plantaardige hars, volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals lijnzaadolie en een natuurlijke activator op basis van melasse uit suikerbiet. Het onderscheidt zich door zijn 100% biologisch afbreekbare samenstelling en is een veilig en duurzaam alternatief voor epoxy. Daalstraat 35-1, 3832 Wellen, België +32 12 225 226 I info@reslin.be www.reslin.com Kijk op de website voor al onze merken! Groothandel in hobbymaterialen www.jalekro.nl Dorpsstraat 1029 E 1566 JD Assendelft faber-castell_sketchmarker_markerpad.indd 1 20-06-2025 09:27 20 KREAVAK magazine
De markt voor zelfgemaakte sieraden en diy met kralen zit duidelijk in de lift. In een wereld van massaproductie biedt de creatieve branche een krachtig antwoord: het creëren van unieke, zelfgemaakte sieraden. De drang naar authenticiteit en persoonlijke expressie maakt het super aantrekkelijk om creatief aan de slag te gaan. Lees hier meer over de interessante trends op het gebied van kralen en sieraden. Algemeen De minimalistische trend in de sieradenwereld houdt al geruime tijd stand, maar er is een verschuiving zichtbaar naar ‘Meer is MEER’. Het combineren van meerdere armbanden en kettingen, ook wel stacking genoemd, wint nog steeds aan populariteit, dat geldt ook voor combineren van verschillende stijlen. Het combineren van goud en zilver is steeds gebruikelijker. Daarnaast stijgt de vraag naar grotere statement sieraden, zoals opvallende oorbellen. Een andere trend die niet te missen is, dat zijn de tashangers, ofwel de bag charms. Je ziet ze vaak versierd met een letter of kleine letterkraaltjes, waardoor ze moeiteloos gepersonaliseerd kunnen worden. De trend Mermaidcore, met allemaal elementen uit de oceaan, zoals parels, schelpen, (kunst)koraal, is al een tijdje populair en gaat nog onverminderd door. Naast BIG zie je ook de kleinere kralen weer veel meer, zoals de Miyuki kralen, hiermee worden uitgebreide weefpatronen gecreëerd. In dit artikel lees je meer over wat diverse firma’s uit de kralen-, sieraden-, en hobbybranche zeggen over de huidige trends op kralen- en sieradengebied en over wat bij hen populair is. Creabead New diy set Creabead “Momenteel is het enorm druk met het haken van armbanden met Miyuki rocailles of het maken van DIY oorbellen met de brick stitch of fringe techniek. Hierin zijn Miyuki rocailles en Delica kralen onmisbaar voor elke creatieveling. Het is ook interessant om te zien dat de vraag naar roestvrij staal voortdurend groeit. Dankzij de hoge kwaliteit van dit materiaal blijven sieraden veel langer mooi!”, zegt Hélène van Creabead en Miyukiwholesale.com. “Het maken van je eigen DIY-sieraad is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Het kan echter soms lastig zijn om zelf de juiste kralen uit te zoeken via een website. Daarom helpen wij graag een handje door leuke DIY-pakketjes voor onze klanten samen te stellen. Vooral de verkoop van haakarmbanden en DIY-oorbellen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Dit komt doordat de technieken die hierbij worden gebruikt, bijzonder leuk en veelzijdig zijn. Zodra je deze technieken beheerst, opent zich een wereld van mogelijkheden en kun je vaak ook veel andere soorten sieraden maken. We hebben twee prachtige, frisse kleuren toegevoegd aan de DIY-kit voor ronde oorbellen. De twisted oorbellen zijn opnieuw uitgebracht in een verbeterde versie.” Over trends geeft Hélène aan: “De vrolijke kleuren zijn deze zomer ontzettend populair. We hebben een aantal nieuwe mixen die razendsnel de deur uitvliegen, bijv.de pastel sorbet mix en de Holi festival mix, met felle regenboogkleuren. De Magic Flower is eveneens een favoriet, dankzij de warme roze tinten die prachtig te combineren zijn met groen. Je ziet trends die draaien om vrolijke elementen zoals fruit, zeesterren en zeedieren en sieraden mogen een maatje groter zijn en zeker gezien worden!” Op de vraag welke materialen het voor de klanten van Creabead goed doen: “De DIY-pakketjes die zijn perfect voor beginners met weinig ervaring in het werken met kralen. Met de juiste uitleg en materialen kunnen ze toch iets prachtigs creëren. We ontvangen vaak leuke foto's terug van verschillende varianten die mensen hebben gemaakt. Deze creaties inspireren hen om zelf verder aan de slag te gaan of om zelf met een nieuw, geweldig idee te komen.” Steeds populairder Kralen en sieraden zijn hot Door Marion Boeckhout (Eigenaar van I-made Creative Media en hoofdredacteur van diverse creatieve magazines bij Scala Crossmedia, o.a. Aan de Haak, Amigurumi Magazine, Breimagazine, HobbyHandig, Mijn Hobbykaart XL en Stitch & Quilt). Marion stelde een aantal ondernemers uit de kralen-, sieraden-, en hobbybranche een aantal vragen en ze vroeg hen welke kralen, onderdelen of technieken bij hen momenteel het populairst zij en welke nieuwe producten zij onlangs gelanceerd hebben of gaan lanceren. Zo ontstaat een mooi tijdsbeeld van de huidige trends. Trend 1 Schelpen, parels en kunstkoraal Trend 4 Bag Charms Trend 2 Armbanden weven met Miyuki kralen Trend 3 Statement oorbellen met Miyuki kralen augustus 2025 21
Diverse sets van ‘Creativity in a Box’ van Creativ Company Creativ Company “Afgelopen jaar was er een groeiende interesse in echte kristallen die symbool staan voor diverse eigenschappen en emoties, zoals liefde, motivatie en energie.”, zegt Stefan Kindt van Creativ Company. “Ook parels zijn populair. Om dit in sieraden te kunnen toepassen brengt Creativ Company een breed assortiment met kralen van agaat & kristal, zoetwaterparels en de voordeligere waskralen op de markt.” “Een andere trend van dit moment is het dragen van unieke sieraden met opvallende zelfgemaakte bedels en/of kralen van polymeerklei. Hierin voorziet Creativ Company de markt met een assortiment fijne polymeerklei en diverse siliconen mallen voor het maken van de mooiste vormen. Beide trends zijn uiteraard ook vertaald naar ons welbekende “Creativity in a Box” concept met diverse complete DIY sets voor het maken van de meest trendy sieraden.” Note van de redactie: Het Creativity in a Box concept is genomineerd voor de Benelux Office Product Award 2025. Ilona’s Webgems “Onze webshop staat vooral bekend om onze collectie natuurlijke edelsteenkralen.”, zegt Ilona Lutgerink van Ilona’s Webgems, het blog Kralenmanie.nl en de groothandel Lolabeads.nl. “Deze zijn en blijven onverminderd populair en laten wij nou net dé expert zijn met een megacollectie! De fijnere kralen van 2 tot 6 mm zijn momenteel hot, vooral om deze als meerdere armbandjes samen te dragen. Daarnaast is en blijft echt zilver en vooral goud populair en wil men kwaliteit tegen een acceptabele prijs. Van echt goud tot onze nieuwe en exclusieve eigen tijdloze, stijlvolle collectie Premium Gold Plated sieraadonderdelen. Door de sterk stijgende goudprijzen wordt het steeds uitdagender om betaalbare, hoogwaardige materialen aan te bieden en onze Premium Gold Plated sieraadonderdelen is daar een oplossing voor. Deze collectie vormt een prachtig alternatief voor Gold Filled: visueel vrijwel identiek, maar vriendelijker voor het budget. Met deze nieuwe collectie hopen we nog meer creativiteit mogelijk te maken, zonder concessies te doen aan uitstraling of kwaliteit. Over de kleurtrends vertelt Ilona: “In de zomer zijn dit vaak de toch wat frissere en sprekende kleuren zoals turquoise, roze en rood. Het ligt er maar net aan wat de kledingtrends doen, het gaat vaak mee met de modekleuren. Ibiza Chique is nog steeds een van de trends, met frisse turkoois kralen en helderrode koraal kralen. Daarnaast ook zoetwaterparels en pastelkleurige edelsteenkralen zoals roze opaal en groene angeliet.” “Onze workshops en Personal Shopping momenten doen het erg goed, zowel consumenten als ondernemers in deze branche komen uit het hele land om basistechnieken én nieuwe technieken te leren van onze ervaren sieradenmakers. Ze kunnen ter plekke zelf een sieraad maken of de kennis mee naar huis nemen en daar aan de slag gaan. Daarnaast kunnen klanten als ze een workshop boeken ook live kralen shoppen, wat momenteel zeer gewild is. Op deze manier blijven we ook betrokken bij onze klanten en kunnen hen persoonlijk advies bieden en helpen met het kiezen van bijvoorbeeld bepaalde edelsteensoorten en kleurencombinaties. Ook bieden wij als service om een oud sieraad of bijvoorbeeld een dierbare hanger om te vormen tot een nieuw sieraad dat weer met plezier gedragen wordt.” Bedels en kralenpakketten Kralenstulpje Kralenstulpje “Wij merken een duidelijke stijging in de vraag naar edelsteen kralen.”, geeft Esther de Jonge van Kralenstulpje.nl aan. “Klanten kiezen graag voor natuurlijke materialen zoals rozenkwarts, amethist en aventurijn om hun zelfgemaakte sieraden een mooie 22 KREAVAK magazine
asws.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=