Mag je een afschrijvingstermijn zelf kiezen? Een afschrijving zorgt ervoor dat je de kosten van een investering (vanaf €450 exclusief BTW) over meerdere jaren kan verspreiden. Als je een machine koopt voor je bedrijf, kan je die als het goed is meerdere jaren gebruiken. De kosten kun je hierdoor verspreiden over meerdere jaren. Om de afschrijving te bepalen, is de balanswaarde, de afschrijvingstermijn en de restwaarde van belang. De Belastingdienst stelt enkele regels op om de afschrijvingstermijn te bepalen. Dit zijn de volgende 3 regels: 1. Bedrijfsmiddelen hebben een afschrijvingstermijn van minimaal 5 jaar. 2. Goodwill heeft een afschrijvingstermijn van minimaal 10 jaar. 3. Een onroerend goed (bijvoorbeeld een gebouw) mag worden afgeschreven tot de WOZ-waarde. Normale gebruiksduur. Je moet investeringen afschrijven over hun normale gebruiksduur. Aangezien je bij de aanschaffing van de investering nog niet weet hoelang die gebruiksduur is, mag je ze ramen. Daarnaast heb je bij afschrijvingen nog te maken met de restwaarde. De restwaarde is een schatting over het bedrag wat je investering nog zal opleveren bij verkoop als het bedrijfsmiddel volledig is afgeschreven. Een laptop zal naar 5 jaar waarschijnlijk niks meer waard zijn. Alleen een auto heeft bijna altijd een restwaarde. Je krijgt namelijk nog wat voor het ijzer van je auto. Zelfstandigenwet: nieuwe oplossing voor zzp-problematiek Enkele partijen in de Tweede Kamer hebben een eigen voorstel ingediend om de zzp-problematiek op te lossen. Zij introduceren de ‘Zelfstandigenwet’, die is gebaseerd op een Belgisch voorbeeld. Dit voorstel dient als alternatief voor het bestaande Wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Vbar) dat nog vóór de zomer bij de Tweede Kamer moet worden ingediend. De ‘Zelfstandigenwet’ steunt op 3 pijlers: • Ten eerste de zelfstandigentoets, waarbij wordt beoordeeld of de persoon die het werk uitvoert zich in het economisch verkeer als zelfstandige gedraagt. Daarbij wordt ook gekeken naar toereikende voorzieningen voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. • De tweede pijler betreft de werkrelatietoets, waarbij wordt beoordeeld of de opdrachtnemer de werkzaamheden zelfstandig kan uitvoeren. Hierbij zijn van belang de wil van partijen, de vrijheid om de werkwijze en werktijden zelf te bepalen en of de opdrachtnemer een ondergeschikte positie heeft in de organisatie van de opdrachtgever. • De derde pijler is de introductie van een rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst in bepaalde sectoren. Als aan specifieke criteria wordt voldaan, wordt aangenomen dat de opdrachtnemer, werknemer is van de opdrachtgever. Voor dit alternatieve voorstel lijkt meer steun te bestaan dan voor de Vbar. De komende tijd zal duidelijk worden welke keuzes de politiek gaat maken. Fiscale controle zonder uw toestemming kan niet! Gaat een belastingcontroleur die bij een onaangekondigde controle zonder toestemming via een zijdeur een bedrijf betreedt zijn boekje te buiten? Wat zei de rechter daarover op 4 februari 2025? Onaangekondigd, zonder toestemming en via een zijdeur... Die woorden alleen al doen vermoeden dat de rechter de belastingplichtige gelijk gegeven heeft en dat is inderdaad ook zo. De fiscus is in deze zaak wel degelijk zijn boekje te buiten gegaan, maar welk van die elementen is in de beslissing doorslaggevend geweest? Onaangekondigde controle: dat mag. Inderdaad, een onaangekondigde controle is in de praktijk wel degelijk mogelijk. Meestal maken controleurs wel een afspraak als ze ter plaatse willen komen, maar nergens in de wet staat dat ze dat moeten doen. Recht op toegang: verplicht te geven. Het feit dat het bezoek niet aangekondigd is, verandert ook niets aan uw plicht om de controleurs binnen te laten. Zowel de controleurs van de Belastingen als die van de Btw hebben recht op toegang tot de beroepslokalen. Dat betekent dus dat u niet het recht heeft om die toegang te weigeren. Enkel als u er bent? Is er op het moment van de controle geen bedrijfsleider aanwezig in de onderneming, dan kan de toegang ook verleend worden door een gevolmachtigde of zelfs door iemand anders, bv. een werknemer, op voorwaarde dat die hiervoor bevoegd is! Tip. Zonder bewijs van een volmacht mag de fiscus er niet van uitgaan dat werknemers van de vennootschap of familieleden van de bestuurders bevoegd zijn om toegang te verlenen. Gratis smoothies tijdens de werkuren? Gratis fruit. De fiscus aanvaardt dat gratis fruit als tussendoortje tijdens de werkuren voor werknemers (en u als bestuurder) een aftrekbaar sociaal voordeel is. Dat betekent dat de werknemers er niet op belast worden, maar de kosten toch aftrekbaar zijn voor de werkgever. Bedrijfsleiders worden wat betreft de sociale voordelen gelijkgesteld aan werknemers. Ook voor gratis smoothies? Ja, de minister heeft bevestigd dat voor de kosteloze verstrekking van fruit- of groentensmoothies dezelfde regeling geldt. Hij herinnert er wel aan dat de smoothies, zoals het gratis fruit, bestemd moeten zijn als tussendoortje voor de onmiddellijke consumptie tijdens de werkuren en niet aangeboden mogen worden met de bedoeling om ze thuis in familieverband te consumeren. Een bloemenabonnement aftrekbaar? Bloemenabonnement. Dat is een dienst waarbij u regelmatig bloemen laat leveren. U kunt met uw vennootschap zo’n abonnement nemen om de entree of uw kantoor op te fleuren. Kosten aftrekbaar? Koopt uw vennootschap bloemen om ze aan klanten te geven, dan zijn het kosten van relatiegeschenken, die voor 80% aftrekbaar zijn. Bloemen om de beroepslokalen te verfraaien, zijn echter kantoorkosten en daarom volledig aftrekbaar. En de btw? De btw is voor 100% terug te vorderen. In de Btwhandleiding staat namelijk letterlijk dat de versiering met bloemen van beroepslokalen in het normale kader van een exploitatie/werkvloer vallen. ■ Door JW Accountants Jeroen Waldhober van JW Accountants uit Nijkerk is als AccountantAdministratieconsulent (AA) en Belastingadviseur (RB) specialist op het gebied van accountancy en fiscale wet- en regelgeving. Fiscaliteiten 28 KREAVAK magazine
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=