Zero-emissiezones De gedoogperiode van zero-emissiezones is per 1 juli in 9 steden afgelopen. Retailers riskeren een boete als zij met hun vervuilende voertuigen hier het centrum in rijden. De pakkans lijkt groot. Hoe zit het ook al weer met die zero-emissiezones? En welke opties hebben retailers om uitstoot- en boetevrij hun winkels te bevoorraden? Op 1 januari 2025 hebben 16 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Groningen, ’s-Hertogenbosch en Maastricht. Haarlem is sinds 1 juni de 17e gemeente met zo’n zone. Dat betekent dat op termijn alleen nog maar bedrijfsvoertuigen zonder uitstoot in deze gebieden mogen rijden. Retailers met vestigingen in een zero-emissiezone moeten dus afscheid nemen van bestelauto’s en vrachtauto’s die rijden op diesel of andere fossiele brandstoffen. Het alternatief voor transport naar de binnenstad is het inzetten van een elektrisch voertuig, of dat nu een vrachtwagen met elektromotor of een cargobike met batterij is. Voor welke voertuigen geldt de emissiezone? Voor alle duidelijkheid: niet alle dieselvoertuigen zijn sinds begin dit jaar verboden in de zero-emissiezones. Het verbod geldt vooralsnog alleen voor bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager en vrachtauto’s met emissieklasse 5 of lager. Voor voertuigen met hogere emissieklassen - en dus schonere motoren - geldt een overgangsregeling. Zo is het kabinet van plan om bestelauto’s met emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang te verlenen. Vrachtauto met emissieklasse 6 mogen - afhankelijk van de datum van de eerste toelating - zelfs tot 1 januari 2030 gebruik maken van zero-emissiezones. Een compleet overzicht van alle overgangsregels staat op de website van Rijksoverheid over zero-emissie stadslogistiek. Wie niet weet welk type voertuig hij heeft, wat de emissieklasse is of wanneer de datum eerste toelating was, kan die informatie opvragen door het kenteken te checken in het kentekenregister van de RDW. Is het voertuig niet toegelaten? Dan is het misschien mogelijk om ontheffing aan te vragen. Ontheffing aanvragen Zo kunnen ondernemers een dagontheffing te krijgen als een voertuig slechts sporadisch in een zero-emissiezone komt. Ook is het mogelijk een ontheffing te krijgen als het bedrijf zich geen aanschaf van een elektrisch voertuig kan veroorloven, als de levering van een nieuw elektrisch voertuig is vertraagd of als door netcongestie geen mogelijkheid bestaat om het voertuig op te laden. Niet overal is de gedoogperiode op 1 juli afgelopen. Zo worden overtreders in Leiden pas vanaf 1 augustus, in Assen vanaf 1 september en in Nijmegen vanaf 1 december beboet. Ook in Eindhoven is de gedoogperiode verlengd vanwege een ontdekte fout in het handhavingssysteem. Voor het laatste nieuws hierover is het handig om de website van de lokale gemeente in de gaten te houden. h+h Americas 2025 breekt records en versterkt wereldwijde positie van de creatieve industrie Van 7 t/m 9 mei 2025 vond in Rosemont, Illinois (VS) de meest succesvolle editie ooit plaats van h+h Americas, de toonaangevende Noord-Amerikaanse vakbeurs voor handwerk en hobby. De beurs trok meer dan 5.180 vakbezoekers uit 48 landen. Een stijging van bijna 30% ten opzichte van 2024. Met 558 exposanten uit 27 landen en een rijk gevuld programma van meer dan 328 workshops, panels en events, heeft h+h Americas haar status als dé creatieve vakbeurs van NoordAmerika opnieuw bevestigd. De sfeer was energiek en inspirerend, mede dankzij het overkoepelende thema "It’s for YOU!" dat inzet op verbinding binnen de creatieve sector. Voor het eerst werd een Studentendag georganiseerd, gericht op jongeren uit het mode- en designonderwijs. Studenten van high schools, community colleges en universiteiten kregen een dag vol demonstraties, ondernemersinzichten en rondleidingen. Hiermee investeert de beurs actief in onderwijs en talentontwikkeling. Na het succes van h+h Americas 2025 kondigde Koelnmesse aan dat in 2026 voor het eerst het Fiber+Fabric Craft Festival zal plaatsvinden: een grootschalige beurs die ook toegankelijk is voor consumenten. Dit evenement vindt plaats van 1 t/m 3 mei 2026, eveneens in Rosemont, en richt zich op handwerk, textiele technieken, cosplay en creatieve innovatie. Blokker maakt rentree Zes maanden na het faillissement maakt Blokker een rentree in de Nederlandse winkelstraat. De komende periode opent de keten veertig nieuwe vestigingen, waarvan de eerste twaalf 18 juni hun deuren hebben geopend. In de weken daarna volgen de overige winkels, zo laat Blokker weten. Het concern, dat sinds 1896 bestaat, werd in november vorig jaar failliet verklaard. Door het faillissement verloren zo’n 3.500 medewerkers hun baan. De winkelketen kampte onder meer met aanhoudende financiële problemen, hoge schulden en stevige concurrentie van prijsvechters als Action en online retailers. Voor het faillissement telde Blokker bijna vierhonderd filialen. Zo'n 45 franchisewinkels bleven buiten het faillissement en bleven open. De komende tijd wil Blokker in totaal veertig winkels openen. In de nieuwe vestigingen liggen veel producten die Blokker voor het faillissement ook verkocht. Daaraan zijn nieuwe producten toegevoegd, zoals picknickmanden, geurstokjes en stoomapparaten, zegt eigenaar Roland Palmer van de winkelketen bij de opening van het filiaal in het Zuid-Hollandse Voorburg. “We hebben altijd hele goede strijkplanken en strijkijzers gehad, alleen als je een jonge vrouw van 25 spreekt, die zegt: dat doet mijn moeder. Dat doe ik niet meer. Wat ze wel doen, is stomen.” Zo wil de keten volgens hem zowel oudere als jongere mensen aanspreken. ■ Branchenieuws 34 KREAVAK magazine
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=