KreavaK Kerst editie

VAKBLAD VOOR DE CREATIEVE BRANCHES | 39e JAARGANG – DECEMBER 2024 KREAVAK magazine In deze uitgave o.a. Creativ Company: Creatief 2025 KippersHobby: Découpage is terug Creatieve Hobbywinkel Van Het Jaar

Een abonnement op vakblad KreavaK is een goede zet. Je wordt om de 10 weken op de hoogte gehouden van nieuws en achtergronden over groothandels en leveranciers en dat helpt zeker om goed te kunnen ondernemen en tijdig op trends in te spelen. Tussendoor ontvang je per e-mail de nieuwsbrieven van KreavaK met actueel nieuws zodat je altijd op de hoogte bent van wat er in jouw branche speelt. Een abonnement kost slechts € 36,68 en voor België € 40,82 per jaar (excl. BTW). WORD NU ABONNEE VAN KREAVAK KreavaK jouw vakblad KreavaK is het enige Nederlandstalige vakblad voor de textiele- en papierenhobby’s. In iedere uitgave vind je product ondernemersinformatie en achtergronden van leveranciers en groothandels op een prettige leesbare wijze. Voor meer informatie ga naar www.asws.nl VAKBLAD VOOR DE CREATIEVE BRANCHES | 39e JAARGANG – DECEMBER 2024 KREAVAK magazine In deze uitgave o.a. Creativ Company: Creatief 2025 KippersHobby: Decoupage is terug Creatieve Hobbywinkel Van Het Jaar

Uitgever ASWS, Nieuwkoop Industrieweg 17a, 2421 LK Nieuwkoop Advertenties Myriam Nijsse Tel.: 0172-575888 E-mail: kreavak@asws.nl Website: www.asws.nl Abonnementen Industrieweg 17a, 2421 LK Nieuwkoop Tel.: 0172-575888, E-mail: asws@asws.nl Jaarabonnement € 36,68 - Buitenland (Europa) € 40,82 (Prijzen excl. 9% BTW). De abonnementsprijs is voor een heel jaar en dient bij vooruitbetaling te worden voldaan. Opzegging van een abonnement dient schriftelijk te geschieden ten minste 1 maand vóór het einde van het abonnementsjaar. Vanwege de aard van de inhoud en het doel van het vakblad, wordt de abonnee geacht het blad te ontvangen in verband met de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bank NL88 RABO 0326 9703 39 BIC: RABONL2 U t.n.v. ASWS, Nieuwkoop Medewerkers aan deze uitgave: Marion Boeckhout, Alex van der Linden, Ingrid Louman, Cindy Maas, Myriam Nijsse, Danny Rombouts, Wim Vandereyken, Jeroen Waldhober en Maarten van IJzer. Hoofdredactie: Danny Rombouts Vormgeving en drukwerk: Van Kreuningen Grafische Producties Niets van deze uitgave mag worden gereproduceerd zonder schriftelijke toestemming van de uitgever en vermelding van dit blad. De uitgever neemt op geen enkele wijze verantwoordelijkheid voor door derden verstrekte informatie, advertenties, aanbiedingen en prijzen. 39e jaargang, december 2024 Volgende uitgave: maart 2025 (Deadline: 29 januari 2025) VAN DE REDACTIE De laatste editie van KreavaK 2024 is alweer klaar. En wat gaat de tijd toch snel. Herken je dat ook? In een laatste nummer van het jaar kijken we altijd even terug op hoe 2024 was. Zo kunnen we met trots terugkijken op de wedstrijd Creatieve Hobbywinkel van het Jaar. Dit was een groot succes en in 2025 zal er weer een nieuwe editie plaatsvinden. Daar lees je meer over verderop in dit nummer. We blikken ook kort terug op de editie van Creative Business Xperience die helaas opnieuw niet kon doorgaan. Dat is jammer, maar we blijven met volle overtuiging kijken naar mogelijkheden voor de toekomst. Daar hebben we vertrouwen in, zeker na al die positieve verhalen van de consumentenbeurzen die stuk voor stuk toch een succes waren met als klapper een fantastische KreaDoe. In deze kersteditie kijken we vooruit naar de eerste grote hobbybeurs in Frankfurt. Toegangskaarten zijn vanaf nu te bestellen voor de abonnees van KreavaK. Wil je de beurs bezoeken stuur dan even een mailtje aan KreavaK. Ook in deze KreavaK een groot artikel over het tijdschrift ‘Hobbyhandig’ dat alweer 40 jaar bestaat. Over 'wat gaat de tijd toch snel' gesproken. Daarnaast hebben we ook heel leuk nieuws te vertellen. Er is een nieuwe groothandel opgestaan om een aantal gaten die Craft Emotions heeft achtergelaten in te vullen. De naam van deze nieuwe groothandel is Bennink Creative. Hoe leuk en positief is dat. Daarnaast lees je in deze uitgave ook meer over Hobbygroep. Want ook Hobbygroep heeft het assortiment uitgebreid met merken die in het verleden o.a. bij Craft Emotions verkrijgbaar waren. Verder in deze uitgave natuurlijk onze vaste artikelen zoals digitaal ondernemen waarin Alexander van der Linden je meeneemt in de wereld van de chatbots. Aan de ene kant erg handig maar soms o zo vervelend. Maar ook fiscaliteiten door Jeroen Waldhober met waardevolle tips om het jaar af te sluiten en wat we in 2025 mogen verwachten. Namens de redactie van KreavaK wil ik jullie allemaal hele fijne feestdagen toewensen. Geniet van deze gezellige tijd en ik wens jullie goede verkopen nu en in het komende jaar. Danny Rombouts COLOFON december 2024 3

Selected Yarns: Cowgirlblues Yarn 11 4 KREAVAK magazine

99080-004 dekvel 15x15 HR.indd 1 25-10-2024 08:45 Maarten van IJzer: Dansend door de tijd van TikTok en Insta 6 JEJE Produkt: blik op de toekomst 17 h+h americas: Ontdek de wereld van creativiteit 20 Marion Boeckhout: 40 jaar HobbyHandig 24 Hobbygroep: Nieuwe merken en artikelen 32 Kangaro KTC: Nieuw bij Kangaro KTC 34 Bennink Creative: Dé nieuwe groothandel voor de creatieve detailhandel in Nederland en België 35 Ook in 2025 Creatieve Hobbywinkel Van Het Jaar 39 Mr. Knitbear: Sweater weather 40 Van de redactie 3 Boekennieuws 9 Productinformatie 14 Fiscaliteiten 21 Branchenieuws 33 In de hobbybladen 38 Digitaal ondernemen 42 Beursagenda's 43 INHOUD RUBRIEKEN OP DE COVER Kippershobby Découpage is helemaal terug! We merken dat deze klassieke techniek al enige tijd in opmars is. Wat vroeger populair was, komt vaak weer terug, maar dan met een moderne twist die past bij de tijdgeest en de huidige smaken. Creativ Company: 2025 – Eindeloos creatief Jalekro: Fairybells Wintercollectie Alize: Velluto oogstrelend, aaibaar en fluweelzacht Messe Frankfurt: Innovatie en Inspiratie in 2025 Kreadoe: Het grootste (DIY)- festival van de Benelux 12 27 15 31 29 36 Zwajomi: Cosclay verrast dit seizoen met vier nieuwe kleilijnen 8 VAKBLAD VOOR DE CREATIEVE BRANCHES | 39e JAARGANG – DECEMBER 2024 KREAVAK magazine In deze uitgave o.a. Creativ Company: Creatief 2025 KippersHobby: Decoupage is terug Creatieve Hobbywinkel Van Het Jaar Marion Boeckhout: Puur haken - Naturel & Kleur 18 oktober 2024 5

Alle veranderingen en alles wat moet, is zowel intrigerend als ergerlijk. Altijd maar keuzes moeten maken lijkt me geen makkelijke klus. En dan maar afwachten of je de juiste beslissingen hebt genomen. Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent en welke kant je uit wilt of moet gaan. De vraag is of je je doen en laten dan wel of niet in een concept moet vangen? Een concept schept enerzijds duidelijkheid en herkenning, maar je moet er ook voor zorgen dat je er niet door wordt opgeslokt of beperkt. Anderzijds moet je je realiseren dat beperking overzicht geeft en keuzes vergemakkelijkt. Columniste Kitty Herweijer verwoordde dat in de DPG-Media als volgt: ‘Veel opties zorgt voor keuzeverlamming. Door minder opties te hebben, blijken mensen uiteindelijk vaak blijer met hun keuze.’ Het einde van een jaar en een nieuwe voor de boeg, stemt altijd tot nadenken. Een situatie kan van plaats tot plaats en lokaal verschillen. Gaandeweg zijn echter regels ontstaan die voor alle winkeliers gelden omdat de tijd dat nou eenmaal vereist. Dan gaat het onder andere om duurzaamheid, vintage, recycling, biologisch afbreekbaar, groen, een tweede leven en klimaat. Dat moet je dan als winkelier zien te ‘vertalen’ in je winkel. Dat niet alleen. Je moet het ook nog op een of andere manier kenbaar maken, zodat de klant ziet dat je goed bezig bent. Als ik dat onderken, schrijf en herhaal, denk ik wel: wat een gedoe, waar zijn we toch in beland? Voor ondernemers betekent het dat je je steeds moet afvragen of de artikelen die je inkoopt wel oké zijn. Houden fabrikanten en leveranciers daar ook rekening mee? Snel, sneller, snelst Ik eindigde mijn vorige rubriek met de mededeling dat de consument gericht is op ‘snel en doelgericht’. Hoe haak je daar als winkelier op in? Dat snelheid een gegeven is zie je in veel uitingen terug. Een hele simpele is ‘Op = op’. Met andere woorden of je je maar wilt haasten om naar de winkel te gaan, anders vis je achter het net. Zo zijn er tal van voorbeelden. In een folder van Aldi: ‘Deze week nergens goedkoper’. Kruidvat: ‘Dagen discount/’n week de beste deals’. En boven het kraslot van de HEMA Winweken staat: laatste kans. Dat er iets moet gebeuren in een tijdsspanne is duidelijk. ‘Men’ wil de consument in beweging krijgen, laten opschieten en in korte tijd zo veel mogelijk geld genereren. Iets heel anders dat snelheid duidt zijn door de jeugd gebruikte afkortingen in de taal, zoals tbh (to be honest), fyi (for your information), wrm (waarom) gwn (gewoon) en Pov ( Point of View). In feite een soort modern steno (stenografie), het snelschrift dat in de jaren 50 en 60 werd gebruikt om de snelheid van het schrijven te bevorderen. Naast afkortingen is het gebruik van emoji’s, gifjes, stickers en smileys, voornamelijk ook door de jeugd, een snelle uitdrukkingsmogelijkheid. Berichten en appjes – vooral op social media — wemelen ervan. Verder zijn er voice-memo’s (gaat sneller dan schrijven). De toename van podcasts en luisterboeken zijn ook het gevolg van de hang naar snelheid en vaart. Veelal doet de luisteraar intussen wat anders (tijdwinst). De toename van auto’s met automaat is eveneens een vorm van snelheid (schakelt sneller). Uit nieuwe cijfers van de Rai heeft 70% van de nieuw verkochte auto’s er een. Tenslotte alles op het gebied van kunstmatige intelligentie, waarbij je hetzelfde werk in veel minder tijd kunt doen. Bepaalde toepassingen ervan staan — zoals je waarschijnlijk weet – ter discussie. Anticiperen op taal en gevoel In 2025 zal de trend naar ‘kort maar krachtig’ zeker toenemen. Onder andere om duidelijk te maken waar je winkel voor staat. In Renkum bevindt zich een koffie- en theespeciaalzaak met de naam ‘Beleef’. En in Oosterbeek wordt binnenkort een ‘Koffie atelier’ geopend. Je mag je fantasie daarbij best de vrije loop laten, al staat op de ruit dat ontbijt, lunch en gebak er centraal staan. Beleef heeft met gevoel te maken. Er gebeurt in elk geval wat, dat iets met je moet doen. Zo heet het programma van Lubach bij RTL4 niet meer ‘De Avondshow’, maar zal het een hele nieuw ‘feel’ krijgen. Kort maar krachtig overbrengen wat je bedoelt, betekent ook dat je meteen moet knallen; in het brein van de consument direct iets in beweging moet zetten. Denk daarbij maar in de overtreffende trap, doe er een schepje bovenop. Het ‘pop-up’ gebeuren bijvoorbeeld, waarbij je een winkel op locatie korte tijd huurt, vaak om artikelen ‘te lozen’. Maar je kunt ook de hele winkelruimte omswitchen als één en al uitverkoop gebeuren. Dat deed ‘tante Betsy’ in Oosterbeek. Die veranderde de gehele zaak in een ‘tijdelijke Dansend door de tijd van TikTok en Insta Maarten van IJzer, journalist In deze rubriek gaat het dit keer om beleving en gevoel en hoe snelheid en spanning een belangrijke rol spelen. Voorts het gebruik van taal en de functie van sociale media. Ook stel ik de vraag: Geeft een concept eigenlijk altijd houvast? Aan de hand van voorbeelden tenslotte een blik op ingrediënten van huidige ondernemers. Nog steeds pop-upstores, outlets, QRcodes en prijsuitsplitsingen. En dan ook nog een leuk weetje: het nut van een fruitvlieg(je). Dat snelheid een gegeven is zie je in veel uitingen terug. 6 KREAVAK magazine

popup OUTLET’. Dat heeft natuurlijk ook alles met de prijs te maken. Over prijs gesproken; supermarkt Jumbo brengt sinds kort “Jumbo’s”, een nieuw merk dat (citaat) verrassend, spraakmakend en van onbetwiste kwaliteit is. Jumbo’s is extra en op het schap te vinden naast het vertrouwde huismerk Jumbo. Het opvallende is de uitsplitsing van kwaliteit. Goed (Jumbo) en beter (Jumbo’s) of zo je wil: beter en best. Het nieuwe Jumbo’s staat namelijk voor lekker, topkwaliteit en betaalbaar. Nader inzicht leert dat iedere productcategorie binnen het nieuwe merk ontwikkeld is op basis van de laatste consumentenbehoeften en inzichten, aldus de supermarkt. Albert Heijn doet op een andere manier ook aan prijsuitsplitsing. Die maakt een onderscheid tussen ‘prijsfavorieten’ en bonusartikelen. Maar dat heeft verder niks met de kwaliteit te maken. Gevoelens van dankbaarheid Iets geheel anders zijn uitinkjes via stickers, zoals bij de kaaswinkels van Kees: ‘Bedankt! U heeft gekozen voor een product van ‘Kaas van Kees’, met daarbij een bewaartip en de tekst ‘Geniet van dit heerlijke stuk beleving!’ Dat geldt ook voor de sukadelap, die de keurslagers in het tijdschrift Proef ‘een knuffel op je bord noemen’. Op de verpakking van het inpakpapier van de Design group staat ook een aardige tekst, namelijk ‘We make you smile’. Al die kleine toevoegingen geeft het product toch wat extra’s. De beleving door de consument wordt er namelijk onbewust door beïnvloed. Tegenover informatie in mini, zoals hiervoor beschreven, bestaat er ook info in maxi. Bijvoorbeeld een mega bordbuster, een projectbord aan de zijkant van de weg, aankondigend welke werkzaamheden er plaatsvinden. Een immens bord met QR-codes die je moet scannen om nadere informatie te krijgen. Ook dat is een trend. Wat je niet direct kunt vertellen of uitleggen wordt steeds vaker verwerkt in QR codes. Zo’n QR-code vind ik soms een ergerlijke vorm van ingedikte informatie. Het lezen ervan kost bergen tijd. We komen die steeds meer tegen: in advertenties, op het tv-beeld, in tijdschriften, op producten. Bij de dokter, fysio, tandarts en apotheek. Probeer op te vallen! Het verlangen naar iets nieuws en spanning blijkt uit de overweldigende belangstelling voor de ‘Danse Macabre’, de Dodendans en nieuwste attractie in de Efteling. Zodra deze voor het publiek toegankelijk was (31 oktober), stond er in no time een wachtrij van maar liefst 4 uur…. Om te overleven is het uiterst belangrijk ervoor te zorgen dat je winkel en producten gezien worden en dat je je onderscheidt. Gebruik daarvoor onder andere sociale media als Facebook, Instagram en als het kan ook TikTok. TikTok was aanvankelijk het medium van de jeugd om daar leuke en grappige momenten op te delen; dikwijls via dansjes of het zingen van liedjes. De inhoud ervan is echter aan het verschuiven. Je ziet op TikTok namelijk steeds vaker educatieve teksten, afbeeldingen en filmpjes van bedrijven. Eetgelegenheid ME&Mrs.P in Velp heeft op zijn (dranken)kaart zowel een te scannen QR-code van Instagram als TikTok. Die staan daar gebroederlijk naast elkaar. De ‘bovenkamers’ van mensen kun je alleen nog maar prikkelen via uitdagende teksten, die nieuwsgierigheid opwekken. Neem de volgende krantenkoppen uit De Gelderlander: ‘Wie zijn darmen voedt, voedt zijn hersenen’ (Elleke van Duin) en ‘Slecht horen heeft invloed op bepaalde functies in je brein’(Wies Verbeek). De kunst het brein te triggeren wordt dus een hot item in 2025! En over hersens/breinen gesproken; knappe koppen hebben voor ‘t eerst het volledige brein van een fruitvlieg in kaart gebracht. Die moeten onder andere een brug vormen naar het begrijpen van hersenen van grotere en complexere soorten, zoals mensen. En dan te weten dat een fruitvliegbrein minder dan 1 millimeter breed is. Waarom een fruitvliegje zul je je afvragen. Die is namelijk belangrijk omdat deze 60% van ons DNA heeft en driekwart van de genetische ziekten bij mensen, ook voor komt bij fruitvliegjes. (Bron: Scientias/vakblad Nature). Gemoederen bezighouden Ik denk dat onze gemoederen (gedachten en gevoelens) volgend jaar wel beziggehouden zullen worden. Ik verwacht namelijk behoorlijk wat reuring en verandering. Trump aan het roer in Amerika en in ons land zijn we er ook nog lang niet. Ondanks alles: Goede jaarwisseling en houdt moed in 2025! ■ Alles wat moet, is zowel intrigerend als ergerlijk. Om te overleven is het allerbelangrijkste ervoor te zorgen dat je winkel en producten gezien worden! december 2024 7

Vier inspirerende Cosclay kleilijnen Met de Neon-lijn kunnen creatieven nu opvallende, levendige projecten realiseren. Deze kleurtinten zijn ideaal voor kleurrijke sieraden en unieke cosplay-accessoires, met een dynamische uitstraling die meteen opvalt. De felle kleuren trekken de aandacht in elk ontwerp. De Luster-lijn voegt een verfijnde glans en diepte toe, perfect voor sieraden en accessoires die elegantie uitstralen. Dankzij de subtiele glinstering geschikt voor makers die hun werk net dat beetje extra luxe willen geven. De Deco-lijn speelt in op de vraag naar zachte pasteltinten, die geliefd zijn voor decoratieve en interieurprojecten. Deze lijn biedt zes nieuwe tinten die charme toevoegen aan miniaturen en interieurstukken, voor een subtiele en stijlvolle look. Voor kunstenaars die zich richten op realistische figuren, biedt de Doll-lijn natuurgetrouwe kleuren. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor de verfijnde afwerking van poppen en figuren, waardoor projecten een levensechte uitstraling krijgen. Door het kleinere formaat kunnen klanten meerdere tinten kiezen voor een gedetailleerde en authentieke look. De flexibiliteit en duurzaamheid van Cosclay Cosclay onderscheidt zich door zijn unieke eigenschap om na het bakken flexibel te blijven en zelfs terug te veren in zijn oorspronkelijke vorm. Deze breukbestendigheid maakt Cosclay ideaal voor creaties die regelmatig worden gebruikt of vervoerd, zoals sieraden en cosplay-elementen. Cosplayers, kunstenaars en hobbyisten waarderen de klei vanwege de duurzaamheid, en het feit dat hij gemakkelijk te vormen en te bewerken is. Na uitharding kan de klei bovendien worden afgewerkt met verf of polijsting, wat oneindige mogelijkheden biedt voor verdere verfraaiing. Compacte verpakkingen voor meer creatieve vrijheid De 226-gram verpakkingen maken het eenvoudig om verschillende kleuren te combineren in één project, zonder grote hoeveelheden te hoeven inkopen. Voor hobbywinkels betekent dit een aantrekkelijker assortiment met een breed scala aan tinten en afwerkingen, zodat klanten precies de kleur en textuur kunnen vinden die past bij hun werk. Met Cosclay’s nieuwe kleilijnen in het assortiment, kunnen winkeliers hun creatieve klanten inspireren met een product dat veelzijdigheid, flexibiliteit en duurzaamheid combineert – een echte toevoeging voor elke hobbywinkel die creatieve klanten wil inspireren en ondersteunen bij hun projecten. Ter kennismaking of voor de enthousiaste kenner in de gehele maand december 15% korting op alle Cosclayproducten bij Zwajomi.com met de kortingscode ‘KreaCos’. Zwajomi introduceert Cosclay in nieuwe, kleurrijke lijnen en compact formaat Cosclay verrast dit seizoen met vier nieuwe kleilijnen die perfect inspelen op de nieuwste trends in creatieve polymeerklei: Neon, Luster, Deco en Doll. Deze nieuwe lijnen zijn verkrijgbaar in een handige 226-gram verpakking, wat klanten de flexibiliteit geeft om diverse kleuren en stijlen te combineren zonder grote hoeveelheden te hoeven aanschaffen. Dit nieuwe formaat sluit precies aan bij de behoeften van zowel beginnende hobbyisten als ervaren kunstenaars, die op zoek zijn naar veelzijdige opties in kleur en afwerking. 8 KREAVAK magazine

Colour blocking —Marrinda Herms ISBN: 978 90 453 2957 4 — Uitgeverij Luitingh Sijthoff Met deze 12 trendy Colour Blocking projecten brei jij kleur in je kledingkast. Bonte strepen, vrolijke jacquardpatronen en uitgebreide kralencardigans, pullovers, mutsen en meer in een overvloed aan kleuren! Makkelijk te breien, geweldig effect - ook breibeginners kunnen hun eigen statement-piece maken met dit boek. Wie dacht dat breien saai is, heeft het mis! Dat bewijst designer Marrinda Herms, van het Instagramaccount MYPZ met meer dan 90k volgers. In 2017 begon zij, na twintig jaar als grafisch designer te hebben gewerkt, met breien. Ze deelde een foto van een zelfgemaakt vest op Instagram, wat direct een overweldigend aantal reacties teweegbracht. Iedereen leek haar patronen te willen hebben. Een jaar later ontstond het merk MYPZ, waarmee ze tot op de dag van vandaag enorm succesvol is. Met Colour blocking zit iedereen er warmpjes bij dit najaar. Het boek bevat 12 exclusieve projecten, en zijn alleen in dit boek te vinden. Pokémon borduren — Maria Diaz ISBN: 9789044767131 – Uitgeverij Deltas In dit unieke handwerkboek vind je meer dan 45 uitgewerkte borduurontwerpen in kruissteek van je favoriete Pokémon, van Pikachu en Bulbasaur tot Charmander en Meowth. De projecten zijn onderverdeeld in 3 moeilijkheidsniveaus, zodat je eerst de basis van het borduren goed onder de knie kan krijgen voordat je je aan de moeilijkere ontwerpen waagt. De prachtige kleuren en vormen zorgen voor uren borduurpret en je hebt maar weinig materiaal nodig om aan de slag te gaan. Kortom, een must-have voor elke creatieve Pokémon-fan! Voor beginnende en gevorderde borduurliefhebbers. Kleurrijk schilderen met aquarel — Traudel Donderer ISBN: 9789044767223 – Uitgeverij Deltas Maak kennis met de kracht van kleur in dit inspirerende handboek aquarel. Ontdek hoe je met behulp van het kleurenwiel en een paar eenvoudige penseelstreken de meest prachtige en expressieve meesterwerken tevoorschijn tovert. Verdiep jezelf in de wereld van kleurentheorie met behulp van de creatieve stap-voor-stapprojecten en leer hoe je de technieken kan toepassen in je schilderijen. Pak dus snel je penseel, laat je meeslepen in de betoverende wereld van kleurrijk aquarelleren en experimenteer! Magische doolhoven - kleurboek voor volwassenen ISBN: 9789044767551 – Uitgeverij Deltas Baan je weg door de magische doolhoven en kom tot rust met het kleuren van de prachtige platen in dit boek. Begin bij de pijl en ga door het doolhof totdat je weer bij het startpunt komt. Onderweg zijn er bolletjes die je de juiste richting wijzen. Je ontdekt al snel de vorm van het dier dat zich in het labyrint verstopt. Ga op zoek naar tijgers, uilen, lama’s, neushoorns, olifanten, dolfijnen en nog veel meer dieren! Gebruik daarna je fantasie om de plaat in te kleuren. In handige blokvorm met stevig helderwit papier en uitscheurbare kleurplaten. Met achter in het boek de oplossingen van de doolhoven. Tekenen van punt tot punt voor volwassenen - Dieren van de wereld ISBN: 9789044766431 – Uitgeverij Deltas Van punt tot punt tekenen is leuk, uitdagend en goed voor je concentratievermogen. In dit boek vind je een heleboel prachtige dieren uit alle delen van de wereld, van een olifant tot een luiaard. De gedetailleerde prenten bevatten van 250 tot meer dan 1000 punten die zorgvuldig met elkaar verbonden moeten worden. Kies een favoriete tekening en scherp zowel je potlood als je geest! Achter in het boek staan de voorbeelden van de eindresultaten. Kleuren op nummer voor volwassenen – Fantasy ISBN: 9789044766660 – Uitgeverij Delta Dit boek bevat prachtige illustraties van mystieke wezens. Je moet ze alleen nog tot leven wekken met wat kleur! Haal je kleurpotloden of fineliners tevoorschijn en kleur de prenten in aan de hand van de kleurcodes op elke pagina. Neem het kleurvoorbeeld achter in het blok als leidraad of laat je creativiteit de vrije loop. Zo creëer je je eigen kunstwerkjes! Handig blok met uitscheurbare kleurplaten. Creatieve boeken zijn van enorme waarde voor de verkoop van de in de boeken gebruikte materialen in je winkel. Niet alleen zijn de boeken van waarde voor promotie maar ook als directe verkoop in het assortiment. Hierbij een selectie van de nieuwste uitgaven. Heb je ook een boek voor dit artikel? Laat het ons weten. Boekennieuws december 2024 9

Your partner in craft Decoupage is trend! Met dank aan: Netty Blasman Word onze B2B-partner en krijg toegang tot Creativity in a Box gebaseerd op de laatste trends en vragen uit de markt van consumenten. Neem voor meer informatie contact met ons op via klantenservice@cchobby.nl www.cchobby.nl Vergroot uw omzet met trendy Creativity in a Box Created by you. CREATIVITY IN A BOX 10 KREAVAK magazine

Ben je op zoek naar iets wat echt opvalt in je (wol- en garen)winkel én een bijzonder verhaal met zich meebrengt? Kijk dan eens naar het aanbod van Cowgirlblues. Bij Cowgirlblues draait alles om kleurrijke levens. Het bedrijf verft handmatig wol en mohair garens in Kaapstad, Zuid-Afrika. Cowgirlblues is een door vrouwen opgericht en geleid bedrijf met als missie women empowering. Hun kleuren zijn licht en helder, vol Zuid-Afrikaanse zonneschijn en geïnspireerd door het lokale Kaapse landschap en leven in het zuidelijkste puntje van Afrika. Het team vormt het hart van Cowgirlblues. Lokale gemeenschappen worden gestimuleerd door vrouwen uit kansarme milieus in dienst te nemen en op te leiden. Velen van hen zeggen dat het voelt alsof ze deel uitmaken van een familie. Het is een prioriteit bij Cowgirlblues om kansen te bieden voor voortdurende verbetering voor elke werknemer. Bijna iedereen is bedreven in meer dan één aspect van het productieproces. Afwisseling maakt het werk interessanter en de werknemers blijven gemotiveerd en betrokken. Sommige aspecten van hun werk zijn heel specifiek voor het verven van garens. Maar door andere dingen te leren, zoals het gebruik van een naaimachine of een computer, bouwen zij vaardigheden op die van pas kunnen komen in een andere werkomgeving. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Cowgirlblues. ZuidAfrika is de grootste producent van mohair ter wereld en ontwikkelde de Responsible Mohair Standard (RMS) voor dier- en milieuverantwoorde landbouw. Zuid-Afrikaanse wolproducenten doen niet aan mulesing, wat belangrijk is voor dierenwelzijn. Ook de Responsible Wool Standard (RWS) van de industrie zet zich in voor de ‘Vijf Vrijheden’ van dierenwelzijn en progressieve landbeheerpraktijken. De focus op niet-invasieve praktijken, biodiversiteit en bodemgezondheid zorgt voor een milieuvriendelijk wolproductieproces. Bij Cowgirlblues verzamelen ze regenwater voor het verfen, om verspilling van kostbaar drinkwater tegen te gaan. De garens drogen in de zon, en elke batch wordt met zorg en respect voor de natuur geverfd, met levendige kleuren die het Zuid-Afrikaanse landschap en de zonneschijn weerspiegelen. Naast de duurzame werkwijze, betekent werkgelegenheid bij Cowgirlblues financiële stabiliteit en kansen voor mensen in de lokale gemeenschap, wat hen in staat stelt goede, toekomstgerichte keuzes te maken voor mens en planeet. Selected Yarns is de exclusieve distributeur van de prachtige Cowgirlblues-garens in Europa. Ze bieden 6 verschillende kwaliteiten aan, allemaal in een prachtig scala aan zowel verloop- als effen kleuren. Van mooie sokkenwol, lace-garen en kid silk tot heerlijk luchtige, zachte mohair. Elke kwaliteit is verkrijgbaar in 24 verloopkleuren en 30 effen kleuren. Voor meer informatie en om alle prachtige kleuren te bekijken, ga naar https://www.selected-yarns.com/ shop/dk/kategorie_cowgirl-blues. ■ Cowgirlblues Yarn exclusief bij Selected Yarns december 2024 11

Cyanotypie De laatste maanden begint deze trend te groeien en kom je de techniek met regelmaat tegen op social media. Ook is blauw één van de trendkleuren van 2025 dus in dat opzicht zal de trend alleen maar groeien komend jaar. Cyanotypie is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. De in 1842 door de Engelse wetenschapper John Herschel uitgevonden techniek werd voor het eerst toegepast in een gelimiteerde serie boeken van Anna Atkins met daarin cyanotypische afdrukken van diverse soorten varens en andere planten. Het proces ontstaat bij het gebruik van twee chemicaliën (ijzerzout): Ammoniumijzercitraat en kaliumferricyanide. Wanneer deze stoffen gemengd blootgesteld worden aan sterk licht veranderen ze in een mooie diepblauwe kleur. Wanneer de chemische middelen zijn weggespoeld met water blijft er een mooie en kenmerkende blauwe kleur achter, waarop de afbeelding in witte lijnen is weergegeven. De term “blauwdruk” is op deze manier ontstaan en kennen we vandaag de dag nog steeds. Alle cyanotypie afdrukken zijn volledig uniek en te maken op papier, hout, stof of andere materialen. Gebruik vooral materialen uit de natuur als inspiratie voor een ontwerp. Geen zorgen naast de Startersets van Creativity in a Box is er ook een navulling beschikbaar. Stone Clay Spiksplinternieuw is de Stone Clay, Stone Clay bestaat voor 60% uit natuurlijk steenpoeder. De klei droogt aan de lucht en krijgt een mooie, natuurlijke steenafwerking zodra uitgehard. Stone Clay is goed kneedbaar, gemakkelijk te vormen en geeft creatieve projecten een natuurlijke steenlook. Creativiteit heeft zijn eigen unieke magie waar een mens helemaal in op kan gaan en rust en balans in het dagelijks leven kan vinden. Volgens arts, auteur, kunstenares en ambassadeur van Creativ Company Laerke Egefjord is het ook een belangrijk en nuttig deel van ons leven. Met het assortiment Creativity in a Box kan iedereen helemaal opgaan in creativiteit. Daarom introduceert Creativ Company ruim 225 nieuwe artikelen in creatieve categorieën zoals kunst- en schilderproducten, boetseren en sieraden maken. 2025 – Het jaar van de eindeloze creatieve mogelijkheden Creativ Company Cyanotypie 12 KREAVAK magazine

Uitstekende boost voor kunst- en schilderprojecten De categorie kunst- en schilderproducten is als reusachtig bij Creativ Company. Deze wordt nu nog verder uitgebreid met Creativity in a Box in aquareltechnieken maar ook ondersteund met losse artikelen. Losse artikelen zoals aquarelverf, aquarelmarkers, aquarelpenselen en aquarelpapier in zowel zwart als wit. Hetzelfde geldt voor Creativity in a Box in kleurtechnieken. Deze boxen en artikelen zijn ontwikkeld in samenwerking met kunstenares en illustrator Kirsty Milloy. Hiermee kan een ieder schilderen op nummer op canvas en leren hoe indrukwekkende collages te maken die voor die speciale zomerse vibe in huis zorgen. Nieuwe favorieten voor kinderen Creativity in a Box met leuke creatieve activiteiten voor kinderen heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. Op dit succes wordt door Creativ Company voortgebouwd. Het assortiment voor kinderen wordt groter en breder met boxen in de categorieën tekenen & schilderen, boetseren en sieraden maken. De nieuwe boxen vertegenwoordigen diverse activiteiten in verschillende prijscategorieën, waarbij de goedkopere sets ook ideaal zijn als cadeau. Anders dan anders Creativ Company wandelt niet altijd op de geijkte wegen. Een voorbeeld hiervan is zwart gietharsmengsel, wabi-sabi en cyanotypie. Zwart gietharsmengsel Het gietharsmengsel van Creativ Company verkrijgbaar in wit en nu ook in het zwart kan eenvoudig met water gemengd worden en vervolgens in één van de vele nieuwe gietmallen gegoten worden. Het zwart wordt diep en intens, bijna keramisch. Het gietmengsel is geurloos, na droging extreem hard en veilig te gebruiken. Wabi-sabi Vier de schoonheid van het onvolmaakte met de Japanse esthetische filosofie van wabi-sabi. Met de populaire Kintsugi techniek kunnen klanten porselein repareren met lijm en goudkleur, prachtige schelpen uit de natuur versieren met decoupage, verfijnde designs tekenen op decoratieve tegels en unieke posters maken met de populaire cyanotypie-techniek. Introductiepakketten Nieuw zijn ook de aantrekkelijk geprijsde introductiepakketten van Creativ Company. Een introductiepakket omvat een zorgvuldige selectie van de nieuwste sets voor een ieder die overweegt te starten met Creativity in a Box om een grotere klantengroep aan te trekken. Kortom veel potentiële bestsellers in het nieuwe assortiment 2025 van Creativ Company. Voor een totaaloverzicht kan de nieuwe catalogus 2025 opgevraagd worden als papieren versie of digitaal. Deze en andere artikelen zijn live te bewonderen tijdens Creativeworld in Frankfurt. De beurs wordt dit jaar georganiseerd van vrijdag 7-2-2025 tot en met maandag 10-2-2025. Creativ Company staat in hal 1.2 op B60. ■ Kintsugi techniek december 2024 13

Nieuwe voorjaarscollectie Artemio: Stap in de betoverende sfeer van de Sweet Garden-collectie. Deze lijn is een ode aan de lente en brengt de magie van de natuur tot leven met prachtige bloemenmotieven, vrolijk kwetterende vogels, sierlijke vlinders en energieke bijen. De frisse en levendige kleuren stralen vrolijkheid en rust uit, perfect om een vleugje lente in je creatieve projecten te brengen. Of je nu kaarten, scrapbookpagina’s of decoraties maakt, Sweet Garden vangt de essentie van vernieuwing en bloei van het seizoen. Nieuw van Hobby en Stof Bij Hobby en Stof komen er in 2025 een aantal verassende nieuwe kwaliteiten bij. Met mindtheMaker is er gekozen voor meer bedrukte dessins en gemixte katoensoorten, terwijl er met P&B textiles en Fableism uitgebreide extra patchwork collecties zijn toegevoegd aan het assortiment. Tevens is er gekozen om het aanbod deco-stoffen uit te breiden binnen het uitgebreide aanbod. Deze deco-stoffen zijn geschikt voor het maken van tassen, meubelen, woondecoratie en o.a. kussens. Vanzelfsprekend zijn de bekende merken als onder andere Tilda, Liberty en Art Gallery Fabrics niet weg te denken in het aanbod en gaan ze je zeker de nodige inspiratie geven in het nieuwe jaar. Nieuw van Beijer bv Aan de Deco-line collectie voorbedrukte kleden is een mooi dessin in de afmeting 80x80 cm toegevoegd. De gehele collectie bestaat nu uit maar liefst 15 dekservetten, 10 lopers en 4 tafelkleden. De kleden worden in hangverpakking geleverd en zijn voorzien van garen. Beijer bv heeft nog veel meer leuke artikelen in het assortiment. Al deze artikelen kun je vinden op www.beijer-bv.nl, en heb je vragen of wil je meer informatie bel dan gerust met Beijer bv via 0544-372 166 of stuur een mail naar info@beijer-bv.nl. Adlico Textile Het merk meetMilk komt met een nieuwe serie crepestoffen. MeetMilk staat er bekend om stoffen te produceren van TENCEL™ Lyocell kwaliteit. Deze nieuwe crepestoffen kennen echter nog een kleine toevoeging polyester om de stevigheid en de duurzaamheid van het product te verhogen. De crepestoffen zijn 145cm breed en voelen fantastich aan om te dragen. Daarbij komt er ook een uitgebreide Ecovero Viscose en een 100% geweven collectie aan. De stoffen zijn zowel voorzien van een moderne print als in de bekende Scandinavische unitonen. De gehele meetMilk collectie vind je bij Adlico Textile. ■ Die-Cuts van Marianne Design De feestdagen komen nu wel heel dichtbij en dan is het fijn om nog wat snelle kerstkaarten te kunnen maken. Met de nieuwe setjes Die-cuts van Marianne Design heb je kant en klare plaatjes om snel iets unieks te maken. Dit nieuwe product is een zakje gevuld met mooie plaatjes die met een witrand eromheen zijn uitgestanst en dus direct op een kaart of andere creatie geplakt kunnen worden. Naast een kerstsetje is er ook een lentesetje. En we kunnen alvast verklappen dat er nog meer leuke setjes in de planning staan voor het nieuwe jaar. Maar nu eerst wenst Marianne Design iedereen hele fijne feestdagen en een mooi, gezond en creatief nieuw jaar. PONY verwisselbare breinaaldenset Maak breinaalden in twee lengtes met deze veelzijdige PONY verwisselbare set, ontworpen voor maximale flexibiliteit. De set bevat drie paar PONY naalddelen van 3 mm (elk 9,5 cm), die je kunt verbinden met korte of lange PONY kabels, zodat je een set van drie flexibele, dubbele breinaalden kunt samenstellen. De set bevat: 3 paar PONY naalddelen (3 mm x 9,5 cm), 3 × 5 cm kabels voor het maken van naalden van 24 cm, 3 × 11 cm kabels voor het maken van naalden van 30 cm. Met dit innovatieve design verdeel je de steken over twee naalden, terwijl je eenvoudig breit met de derde. Het is daarmee een ideaal alternatief voor wie traditionele sokkennaalden onhandig vindt. Voor kleine omtrekken, zoals sokken, wanten of speelgoed, bevestig je de korte kabels aan de naalddelen om naalden van 24 cm te maken. Voor grotere projecten, zoals mutsen, mouwen of kinderkleding, gebruik je de langere kabels om naalden van 30 cm te maken. Ontdek een nieuw niveau van flexibiliteit en comfort met de PONY verwisselbare set! Marienhoffgaarden Slapen in een dekbed van Libertystof. Dat was voorheen moeilijk vanwege de beperkte breedte van de stof. Daar komt nu verandering in, omdat er een uitgebreide collectie Libertystoffen van 270 breed komt. De populaire designer Emily Belle bij Liberty komt met een aanvulling brede stoffen. Voor quilters zijn de 110 cm brede stoffen van Emily Belle een verademing om mee te werken, maar met haar brede stoffen is het ook nog mogelijk eenvoudig een achterzijde van een grote quilt te naaien in een zelfde dessin. Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer mogelijkheden. Bij Marienhoffgaarden kijken ze weer uit naar jullie creatieve werkstukken. Productinformatie 14 KREAVAK magazine

99077-010 set 20.3x20.3.indd 1 14-10-2024 17:12 99077-010 set 20.3x20.3.indd 5 02-10-2024 14:53 99077-010 set 20.3x20.3.indd 3 02-10-2024 14:53 99077-010 set 20.3x20.3.indd 7 02-10-2024 14:53 99077-010 set 20.3x20.3.indd 2 02-10-2024 14:53 99077-010 set 20.3x20.3.indd 6 02-10-2024 14:53 99077-010 set 20.3x20.3.indd 4 02-10-2024 14:53 99077-010 set 20.3x20.3.indd 8 02-10-2024 14:53 De Fairybells Wintercollectie bestaat uit de volgende items: • Een nieuwe Art Journaling & Card Making set in het formaat van 20x20 cm. Deze set is perfect voor zowel het creëren van schitterende winterse kaarten als voor het vastleggen van magische momenten in je art journal. • Twee nieuwe Art Journaling & Card Making Backgrounds sets in het formaat van 15x15 cm. Deze sets zijn ideaal voor het toevoegen van diepte en textuur aan je werk. De ontwerpen zijn veelzijdig en laten zich makkelijk combineren met andere elementen uit de collectie, zodat je eindeloze creatieve combinaties kunt maken. • Twee nieuwe 3D-setjes, die je project net die extra dimensie geven. Door de lagen te stapelen en met verschillende technieken te werken, ontstaat er een prachtig 3D-effect dat je kaarten of art journal-pagina’s een unieke uitstraling geeft. • Een set kleurplaten op 20x20 cm, waarmee je de magie van de winter kunt inkleuren. De gedetailleerde ontwerpen zijn perfect voor iedereen die van kleuren houdt en willen ontspannen terwijl ze hun favoriete winterse taferelen tot leven brengen. Alle producten uit de Fairybells Wintercollectie zijn gedrukt op het bekende, prettig werkende zachte witte papier van 120 gsm. Dit papier is niet alleen ideaal voor het afdrukken van gedetailleerde ontwerpen, maar zorgt ook voor een prettig gebruikservaring, of je nu stempelt, inkleurt of andere technieken toepast. Het gewicht en de textuur van het papier maken het perfect voor zowel natte als droge technieken, en zorgen ervoor dat jouw creaties er altijd professioneel uitzien. Of je nu een ervaren maker bent of net begint met het ontdekken van de wereld van art journaling en card making, de Fairybells Wintercollectie biedt alles wat je nodig hebt om jouw winterse creaties tot leven te brengen. Laat je inspireren door de magische sfeer van de collectie en maak iets unieks voor jezelf of voor anderen! ■ Jalekro presenteert met trots de Fairybells Wintercollectie Een betoverende nieuwe lijn die een heerlijke creatieve ervaring biedt voor iedereen die van scrapbooking, kaarten maken en art journaling houdt. De collectie bevat een prachtige selectie van nieuwe producten, zorgvuldig ontworpen om jouw winterse projecten tot leven te brengen. 99079-005 3D set 95x205 HR.indd 1 09-10-2024 09:53 99079-004 3D set 95x205 HR.indd 1 09-10-2024 09:53 december 2024 15

ALIZEGROOTHANDEL.NL SCAN DE QR CODE VOOR EEN GRATIS PROEFPAKKET ALIZE PUFFY LUSGAREN Kijk op de wesite voor al onze merken! Groothandel in hobbymaterialen www.jalekro.nl Dorpsstraat 1029 E 1566 JD Assendelft Het team van Jalekro wenst u hele fijne feestdagen! www.jejeprodukt.nl | Fabrikant van Peel-off Stickers & Hobbymaterialen 16 KREAVAK magazine

Creative World Frankfurt 2025 Het eerste grote evenement waar JEJE Produkt naar uitkijkt, is Creative World in Frankfurt. JEJE heeft een eigen stand in Hal 1.1 D48 en zet daar de toon met een focus op peel-off stickers en het uitgebreide foam- en tapeassortiment. Steeds meer klanten kiezen voor een eigen peel-off stickerlijn of hebben specifieke wensen voor unieke stickervellen. Met korte levertijden en het grootste kleurenassortiment van Europa biedt JEJE volop mogelijkheden. Tijdens de beurs ligt hierop de nadruk, samen met de nieuwste producten die dit jaar zijn gelanceerd, en uiteraard de nieuwst peel-off stickers waaronder die van de exclusieve Krazy Kreations en Dazzles lijn. Oud en toch nieuw Hoewel papieren catalogi steeds zeldzamer worden in het digitale tijdperk, presenteert JEJE Produkt in Frankfurt een nieuwe papieren catalogus. Deze omvat het volledige peel-off stickerassortiment, stickersets, en het uitgebreide aanbod aan foam en tape. Alles is ook beschikbaar onder eigen label. Bezoekers van de beurs in Frankfurt kunnen de nieuwe catalogus gratis ophalen bij de stand en ontdekken wat JEJE Produkt allemaal te bieden heeft. Nieuwsgierig geworden? Kun je niet wachten tot de beurs in Frankfurt? Geen probleem! Bezoek alvast de website van JEJE Produkt op www.jejeprodukt.nl om het volledige assortiment te bekijken en meer te weten te komen over de nieuwste producten en ontwikkelingen. Het JEJE team wenst iedereen alvast fijne feestdagen en een fantastisch 2025. Ze kijken er enorm naar uit om je te ontmoeten in Frankfurt. ■ Nieuws van JEJE Produkt: Blik op de toekomst! F Het einde van het jaar biedt een mooi moment om terug te blikken op de hoogtepunten en prestaties van het afgelopen jaar. Toch blijft vooruitkijken het allerbelangrijkste, en dat is precies wat JEJE Produkt doet. Met veel enthousiasme kijken zij uit naar wat 2025 te bieden heeft, met spannende nieuwe ontwikkelingen en een blik op Creative World in Frankfurt. december 2024 17

Na haar succesvolle boek “Puur & Naturel haken”, verscheen in november 2024 haar nieuwe boek “PUUR HAKEN Naturel & Kleur”. Mariska van der Neut, van Handmade Jolie, heeft een geheel eigen stijl, die bij veel hakers en liefhebbers van mooie home deco accessoires in de smaak valt. Voor de redactie was dit het uitgelezen moment om haar een paar vragen voor te stellen. Wat inspireerde je om met haken te beginnen, en hoe heeft deze passie zich ontwikkeld tot een professionele carrière als haakdesigner? “Van 2013 tot en met 2016 hebben we met ons gezin in Zweden gewoond. Toen ik voor de eerste keer een weekend naar mijn vriendinnen in Nederland ging, vertelden ze dat ze een haakworkshop gingen doen. Omdat ik op dat moment alweer thuis was, heb ik via Zoom meegedaan op afstand. Vanaf dat moment haakte ik zo ongeveer elke dag.” Kun je ons iets vertellen over je creatieve proces? “Ik houd van eenvoud, licht en ruimte en naturel tinten. In Zweden zie je dat ook veel in interieurs. Ook in mijn kledingkeuze zie je dat terug. Ik draag het liefst kleding in beige, gebroken wit en ook zwart. Je ziet mij zelden met een felle kleur.” In je vorige boek, Puur & Naturel Haken, koos je vooral voor neutrale kleuren en een natuurlijke uitstraling. Wat inspireerde je om voor je nieuwe boek, Puur Haken Naturel & Kleur, kleur toe te voegen? “Ik wilde in een nieuw boek graag weer dezelfde rust, eenvoud en natureltinten voor de sfeer. Dat was opnieuw de basis. Omdat veel mensen juist in kleur haken, leek het me leuk om te laten zien dat hetzelfde ontwerp ook in kleur mooi is en er heel anders uit ziet. Om het rustig te houden heb ik voor 1 kleur in verschillende nuances gekozen: roze. Het deel met kleur vind je wel in een apart hoofdstuk om met de naturel tinten dezelfde sfeer te creëren als in mijn vorige boek. Ik houd van eenvoud en rust, ook dat zie je terug in mijn ontwerpen. Zo kan ook de beginnende haker uit de voeten. Omdat ik graag haak voor de ontspanning, vind je niet veel ontwerpen waarbij je continue moet tellen. Ik heb in dit boek een paar keer de techniek corner to corner gebruikt, maar dan niet op de gebruikelijke manier. Ik vind het leuk om bij zo’n techniek dan weer andere steken te gebruiken en te zorgen dat je toch mooie strakke lijnen aan de randen krijgt en diagonalen in je ontwerp.” Welke rol speelt duurzaamheid voor jou in je werk als haakdesigner, en hoe probeer je dit in je ontwerpen en boek te integreren? “In mijn dagelijkse leven speelt duurzaamheid zeker een rol maar niet speciaal op haakgebied. Ik weet dat mijn uitgever met een andere ontwerper een boek gaat maken die juist op haakgebied ook veel met dat onderwerp bezig is. Mijn boek wordt wel op FSC-papier gedrukt.” Kun je nog wat vertellen over het materiaalgebruik in jouw boek? “Ik heb geprobeerd meerdere merken te gebruiken en ook gekeken of de garens goed te verkrijgen zijn. Ook heb ik erop gelet dat zowel wat duurdere als de meer betaalbare garens zijn gebruikt.” Wat zijn je toekomstplannen? “Voor mij is haken nog steeds een hobby en de komende tijd ga ik mijn brei skills verbeteren en mooie truien breien. 2 jaar geleden ben ik gestopt met het werk dat ik altijd deed (controller financiële functies). Nu ben in mijn dagelijks leven hondentrainer, en ben bezig met diverse opleidingen om me daarin verder te ontwikkelen. Je vindt mij ook veel in de natuur met mijn eigen honden.” Naturel & Kleur Puur haken Door Marion Boeckhout 18 KREAVAK magazine

Over Puur Haken Naturel & Kleur In “Puur haken, naturel en kleur” staan meer dan 20 nieuwe patronen om met veel plezier en liefde te haken. Afwisselende en verrassende patronen voor kleding, accessoires en woonaccessoires. Al deze patronen steeds in haar eigen stijl met vooral naturel en beige tinten. Mariska van der Neut staat bekend om haar voorliefde voor natureltinten, zoals grijs, zand, taupe en wittinten. Ze brengen rust, ruimte en eenvoud in ieder interieur. Om te laten zien dat de projecten ook in kleur mooi uitkomen, zijn ze bijna allemaal ook in een roze variant gemaakt. Van zachtroze tot felroze en zelfs deze keer ook in het zwart. Auteur: Mariska van der Neut Uitgeverij: Edicola ISBN: 9789493358713, 160 pagina’s gebonden december 2024 19

Voor professionals in breien, quilten, naaien en meer, is h+h americas een toonaangevend business-to-businessevenement dat inspireert, opleidt en strategische verbindingen opbouwt. De h+h americas is gepland van 7-9 mei 2025. Op 6 mei zal er een speciale conferentie zijn. Deze uitgebreide vakbeurs dient als een centraal knooppunt voor inkopers, leveranciers, retailers en ontwerpers. Lezers van KreavaK kunnen uitkijken naar een eersteklas ervaring met meer dan 450 exposanten uit meer dan 45 landen die breien, haken, naaien, cosplay, quilten, kralen, knopen en meer. Het belangrijkste B2B-evenement voor professionals in de in breien, quilten, naaien en meer... Ontdek de wereld van creativiteit bij h+h americas Aantal verkopers en producten Met meer dan 450 exposanten belicht h+h americas de nieuwste producten, trends en innovaties in de creatieve branche. Van hoogwaardige garens en stoffen tot cosplay materialen en naaibenodigdheden, dit evenement biedt een op maat gemaakte ervaring voor elke sector. De h+h americas combineert toonaangevende en opkomende merken, waardoor het de ultieme plek is om nieuwe producten te ontdekken en belangrijke zakelijke (nieuwe) connecties te leggen. Of je nu een retailer bent die zijn inventaris uitbreidt, een ontwerper die op zoek is naar unieke benodigdheden of een sourcing agent, h+h americas heeft het allemaal. Bezoekers kunnen exclusieve productlanceringen zien, duurzame inkoopmogelijkheden verkennen en live demo’s ervaren terwijl ze netwerken met toonaangevende spelers uit de branche. Deze unieke selectie van leveranciers biedt een zeldzame kans om in contact te komen met internationale fabrikanten, waardoor h+h americas een essentiële bron is voor bedrijfsgroei. Deskundige onderwijs- en branche-inzichten Met een uitgebreid aanbod aan educatieve activiteiten biedt h+h americas een schat aan branchekennis. Deelnemers kunnen kiezen uit praktische workshops, presentaties en paneldiscussies. Onderwerpen zijn onder meer de nieuwste ambachtelijke technieken, duurzame praktijken en bedrijfsstrategieën zoals retail trends, marketing en klantbetrokkenheid. Professionals vinden sessies in breien, quilten, naaien en meer, waarbij ze inzichten opdoen die ze direct in hun bedrijf kunnen toepassen. Elke sessie is ontworpen om deelnemers te voorzien van praktische vaardigheden en innovatieve ideeën die hun professionele aanpak kunnen verbeteren. Daarnaast biedt h+h americas boeiende evenementen, zoals modeshows, live demo's en interactieve sessies die de diversiteit van de ambachtelijke industrie laten zien. Hoogtepunten zijn onder meer een cosplayzone, waar deelnemers kostuumontwerp, naaien en borduren kunnen verkennen, met de nadruk op hoe deze kunstvormen de industrie beïnvloeden. Een internationale bestemmingservaring h+h americas ligt in Rosemont, een buitenwijk van Chicago, en biedt een branche-ervaring van wereldklasse met de mogelijkheid om een levendige stad te verkennen. Bezoekers kunnen genieten van de lokale cultuur, keuken en attracties na een productieve dag op de show, wat dit een complete bestemmingservaring maakt. Deze dynamische locatie verbetert het evenement en creëert gedenkwaardige ervaringen die verder gaan dan de beursvloer. Bekijk het 2024 h+h americas Lookbook Download het 2024 h+h americas Lookbook voor een vroege blik op trends en innovaties die je te wachten staan op h+h americas. Deze samengestelde bron benadrukt belangrijke exposanten, zodat je je bezoek kunt plannen en nieuwe kansen en inspiratiebronnen kunt ontdekken. Bezoek www.hh-americas.com voor meer informatie, updates en om het Lookbook te downloaden. Word lid van de wereldwijde professionele community h+h americas is meer dan een beurs: het is een professionele viering van creativiteit en community in de B2B-ruimte. Of je nu een retailer, ontwerper of inkoper bent, je vindt er inspiratie, strategische connecties en ideeën om je bedrijf te stimuleren. Markeer je agenda voor de aftrap van de conferentie op 6 mei, met het hoofdevenement op 7-9 mei 2025. Sluit je aan bij h+h americas om met eigen ogen te zien hoe de ambachtelijke industrie evolueert en nieuwe mogelijkheden biedt voor makers over de hele wereld. Maak deel uit van deze dynamische community en ontdek wat de toekomst in petto heeft voor de ambachtelijke industrie! ■ 7-9 mei 2025 20 KREAVAK magazine

Het is alweer december en dit is het juiste moment om te checken of je nog maatregelen moet treffen op fiscaal gebied. Er zijn verschillende afwegingen te maken om juist nu nog een aantal zaken in gang te zetten of juist te verschuiven naar het nieuwe jaar. JW Accountants heeft voor het jaar 2024 voor jou de volgende aandachtspunten. Maak nog dit jaar gebruik van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) Het is een aftrekpost voor ondernemers die investeren in bedrijfsmiddelen. Denk aan een bedrijfsauto, kantoormeubelen of een laptop. Dit geldt voor nieuwe middelen, maar ook voor tweedehands bedrijfsmiddelen. Het gaat om investeringen die gezamenlijk meer bedragen dan €2.800 en die in het huidige boekjaar zijn gedaan. Heb je voornamelijk kleine investeringen gedaan en kom je nu nog niet aan de €2.800? Dan kan het aantrekkelijk zijn om investeringen die je in 2025 wil uitvoeren, alvast dit jaar te doen. De KIA is een aftrekpost op de winst. Het bedrag dat afgetrokken mag worden hangt af van het geïnvesteerde bedrag in het boekjaar. Je mag 28% van het geïnvesteerde bedrag in mindering brengen op je belastbaar resultaat. Anderzijds; zorg dat je niet boven de € 69.766 uitkomt met de investeringen. De investeringsaftrek is dan een vast bedrag (€19.535), dan kan het voordeliger zijn om investeringen te verplaatsen naar het nieuwe jaar. Werkkostenregeling (WKR) In de WKR is een aantal zaken of vergoedingen die je aan je werknemer geeft belastingvrij. De vrije ruimte is 1,92% van de fiscale loonsom tot en met €400.000 en 1,18% over het bedrag daarboven. Dit betekent dat een werkgever met een loonsom van €400.000 in 2024 maximaal €7.680 onbelast kan besteden. Vervolgens dien je na te gaan welke vergoedingen en verstrekkingen je al hebt opgenomen in de vrije ruimte van 2024. Denk hierbij aan het personeelsfeest of de fiets van de zaak. Kom je boven de vrije ruimte uit, dan moet je over het overschot 80% eindheffing betalen. Speelt dat bij jou, dan moet je dit vermelden in de aangifte loonbelasting. Deze aangifte moet voor 1 april 2025 zijn ingediend. Voor volgend jaar zijn er op dit moment geen veranderingen aangekondigd en de percentages blijven naar verwachting hetzelfde. Voorkom suppletie aangiftes omzetbelasting Bij de aangifte omzetbelasting over het 4e kwartaal of december dien je ook de correctie door te voeren voor het privégebruik van de auto van de zaak. Mogelijk zijn er nog meer correcties die aangegeven moeten worden in de aangifte. Vraag daarom aan jouw boekhouder of accountant welke correcties er gemaakt worden voor de omzetbelasting. Hiermee kun je voorkomen dat je volgend jaar nog een aparte suppletie aangifte moet betalen over 2024. Belastingschijven box 1 in 2024 en 2025 In 2024 is de eerste schijf gesplitst in een laag tarief van 36,97% (tot en met het belastbaar inkomen van €75.624) en een hoger tarief van 49,50%. Dit tarief geldt ook voor de aftrekposten. Vanaf 2025 gaan we van twee naar drie schijven in box 1. De eerste schijf inkomstenbelasting geldt bij een inkomen tot € 38.441 per jaar en wordt verlaagd naar 35,82%. Er komt daarnaast een tweede schijf van 37,48% die geldt bij een inkomen tussen de € 38.441 en € 76.817 per jaar. Voor het inkomen daarboven blijft het tarief van 49,5% gelden. Let op: Deze wijziging volgt uit het Belastingplan 2025 dat op Prinsjesdag is aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit moet nog worden goedgekeurd. MKB – Winstvrijstelling wordt verlaagd In de Voorjaarsnota kondigde het vorige kabinet aan om de mkbwinstvrijstelling te zullen verlagen van 13,31% naar 12,03%. Het nieuwe kabinet stelt voor om die verlaging te beperken tot 12,7%. Afbouw ondersteuning elektrisch rijden Het kabinet wil het elektrisch rijden blijven ondersteunen, maar niet met subsidies. Aan het eind van het jaar stopt de subsidiëring van de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. Wel blijft de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s behouden tot en met 2029. Einde salderingsregeling zonnepaneelhouders De salderingsregeling voor zonnepaneelhouders wordt alsnog afgeschaft. Het kabinet stelt voor om dit per 2027 in één keer door te voeren. Het vorige kabinet wilde de regeling stapsgewijs afbouwen, maar daar stak de Eerste Kamer een stokje voor. Het (nieuwe) kabinet doet nu een nieuwe poging om de afschaffing van de salderingsregeling voor elkaar te krijgen zonder een overgangsperiode in acht te nemen. De bestaande salderingsregeling blijft dus tot 2027 bestaan. Dat wil zeggen dat je de opgewekte stroom die je aan het stroomnet teruggeeft, tot 2027 nog volledig kunt aftrekken van je eigen stroomverbruik. ■ Door JW Accountants Jeroen Waldhober van JW Accountants uit Nijkerk is als AccountantAdministratieconsulent (AA) en Belastingadviseur (RB) specialist op het gebied van accountancy en fiscale wet- en regelgeving. Fiscaliteiten december 2024 21

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=