40 jaar HobbyHandig Het creatieve tijdschrift voor iedereen Het creatieve hobbymagazine HobbyHandig bestaat dit najaar alweer 40 jaar. Een mijlpaal die niet onopgemerkt voorbij mag gaan in de creatieve hobbybranche. Al decennialang is dit magazine een bron van inspiratie en creativiteit voor een brede groep hobbyisten en uiteraard ook voor de vakhandel. Door constante vernieuwing en het inspelen op de laatste trends binnen de hobby, weet de redactie steeds door te ontwikkelen. Oprichter van HobbyHandig, Wim Kros Het was in september 1984 dat Wim Kros het eerste nummer van HobbyHandig uitgaf en dat bleek meteen een schot in de roos: 42.000 exemplaren zonder reclame ‘los in de winkel’ verkocht – zelfs tijdschriftenverspreider Betapress snapte er niets van! In de jaren daarna groeide de oplage van 50 naar ruim 80.000. Groei gold ook voor het formaat, dat in 1993 van het kleine A5 op het dubbel zo grote (en dikke) A4-formaat overschakelde. Eén en ander had in die eerste 10 jaar tot gevolg dat ook het aantal soms flink uiteenlopende hobbytechnieken enorm toenam. Inmiddels zijn daar helaas veel geheel of gedeeltelijk van verdwenen, zoals poppen maken, gips gieten, houtbranden, glas graveren, origami, zijde schilderen, pitriet vlechten, volksschilderkunst, papierfiligraan, intarsia met houtfineer, theezakjes vouwen, glas beschilderen, figuurzagen, houtdraaien, kaarsen maken, modelleren met Darwi of Fimo en Pergamano, om er maar ‘een paar’ te noemen. Rond 1995 was HobbyHandig uitgegroeid tot het grootste, mooiste en meest bekende hobbytijdschrift van Europa. Dat jaar kwam Marion Boeckhout de redactie versterken en het was ook zij, die in 2011, nadat Wim de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, als hoofredacteur met het blad doorging bij uitgeverij Scala en dat tot op heden nog steeds doet. Bij Wim Kros kroop in de jaren daarna toch het bloed waar het niet gaan kan en in 2013 startte hij met ‘Familie in Beeld’; een uniek tijdschrift over hoe je niet alleen jouw (eeuwenlange) familiegeschiedenis met o.a. van internet gehaalde tijdsbeelden en genealogische gegevens in een A3-album kunt vastleggen, maar ook hoe je jouw eigen levensloop-album op een prachtige, scrapbookachtige manier met oude en nieuwe (familie)foto’s, persoonlijke documenten, brieven e.d. kunt maken. Sinds vorig jaar vertelt hij hierover in zijn blog op www.familieinbeeld.nl en tijdens zijn workshops en cropdagen in Heesch. CEO Ashja Bosboom-Fetvaciyan, die eind 2011 HobbyHandig heeft overgenomen, blikt terug op een indrukwekkende loopbaan ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van HobbyHandig. Wat maakt jou het meest trots als uitgever bij deze mijlpaal van 40 jaar HobbyHandig? “Dat we al vier decennia lang mensen ondersteunen in hun creativiteit. Het feit dat ons merk bijdraagt aan ontspanning, 'me-time' en creatief plezier voor onze lezers, vooral in een drukke wereld, geeft mij enorm veel voldoening. Het is fantastisch om te zien hoe we generaties hebben geholpen om even aan de dagelijkse hectiek te ontsnappen en gewoon te genieten van het creëren.” Hoe zie je de toekomst van HobbyHandig? “Als een mooie voortzetting van het inspireren en ondersteunen van creatieve hobby’s in de breedste zin. Creativiteit blijft een belangrijke manier voor mensen om geestelijk te ontspannen en om voldoening te halen uit het zelf maken van iets tastbaars. Daarnaast willen mensen geïnspireerd worden door de nieuwste trends, en wij zorgen ervoor dat zij die kunnen ontdekken en toepassen. Het is daarom essentieel dat we die rol blijven vervullen, zowel via ons tijdschrift als op onze online platforms, zodat we met de tijd meegaan en onze lezers blijven inspireren.” Wat is volgens jou de kracht van HobbyHandig, die het al 40 jaar succesvol houdt? “De kracht van HobbyHandig ligt volgens mij in de brede formule die we al 40 jaar weten vast te houden. Aan de ene kant blijven we trouw aan de traditionele, tijdloze ambachten die mensen al generaties lang plezier en ontspanning bieden. Aan de andere kant nemen we onze lezers steeds mee in de nieuwste creatieve trends, waardoor het blad fris en relevant blijft. Daarnaast is het vooral het geweldige team dat dit succes mogelijk maakt: van de vaste collega’s bij de uitgeverij tot alle bevlogen redactiemedewerkers en designers. Zonder hun passie en inzet zou HobbyHandig niet zijn wat het nu is.” Door Marion Boeckhout Door Marion Boeckhout (Eigenaar van I-made Creative Media en hoofdredacteur van diverse creatieve magazines bij Scala Crossmedia, o.a. Aan de Haak, Amigurumi, Breimagazine, HobbyHandig, Mijn Hobbykaart XL en Stitch & Quilt). Eind dit jaar is zij 30 jaar actief voor HobbyHandig, een terugblik door de tijdlijn van HobbyHandig + in gesprek met oprichter Wim Kros, CEO Ashja Bosboom-Fetvaciyan en merkcoördinator Jennifer Scheffer. 24 KREAVAK magazine
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=