Alle veranderingen en alles wat moet, is zowel intrigerend als ergerlijk. Altijd maar keuzes moeten maken lijkt me geen makkelijke klus. En dan maar afwachten of je de juiste beslissingen hebt genomen. Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent en welke kant je uit wilt of moet gaan. De vraag is of je je doen en laten dan wel of niet in een concept moet vangen? Een concept schept enerzijds duidelijkheid en herkenning, maar je moet er ook voor zorgen dat je er niet door wordt opgeslokt of beperkt. Anderzijds moet je je realiseren dat beperking overzicht geeft en keuzes vergemakkelijkt. Columniste Kitty Herweijer verwoordde dat in de DPG-Media als volgt: ‘Veel opties zorgt voor keuzeverlamming. Door minder opties te hebben, blijken mensen uiteindelijk vaak blijer met hun keuze.’ Het einde van een jaar en een nieuwe voor de boeg, stemt altijd tot nadenken. Een situatie kan van plaats tot plaats en lokaal verschillen. Gaandeweg zijn echter regels ontstaan die voor alle winkeliers gelden omdat de tijd dat nou eenmaal vereist. Dan gaat het onder andere om duurzaamheid, vintage, recycling, biologisch afbreekbaar, groen, een tweede leven en klimaat. Dat moet je dan als winkelier zien te ‘vertalen’ in je winkel. Dat niet alleen. Je moet het ook nog op een of andere manier kenbaar maken, zodat de klant ziet dat je goed bezig bent. Als ik dat onderken, schrijf en herhaal, denk ik wel: wat een gedoe, waar zijn we toch in beland? Voor ondernemers betekent het dat je je steeds moet afvragen of de artikelen die je inkoopt wel oké zijn. Houden fabrikanten en leveranciers daar ook rekening mee? Snel, sneller, snelst Ik eindigde mijn vorige rubriek met de mededeling dat de consument gericht is op ‘snel en doelgericht’. Hoe haak je daar als winkelier op in? Dat snelheid een gegeven is zie je in veel uitingen terug. Een hele simpele is ‘Op = op’. Met andere woorden of je je maar wilt haasten om naar de winkel te gaan, anders vis je achter het net. Zo zijn er tal van voorbeelden. In een folder van Aldi: ‘Deze week nergens goedkoper’. Kruidvat: ‘Dagen discount/’n week de beste deals’. En boven het kraslot van de HEMA Winweken staat: laatste kans. Dat er iets moet gebeuren in een tijdsspanne is duidelijk. ‘Men’ wil de consument in beweging krijgen, laten opschieten en in korte tijd zo veel mogelijk geld genereren. Iets heel anders dat snelheid duidt zijn door de jeugd gebruikte afkortingen in de taal, zoals tbh (to be honest), fyi (for your information), wrm (waarom) gwn (gewoon) en Pov ( Point of View). In feite een soort modern steno (stenografie), het snelschrift dat in de jaren 50 en 60 werd gebruikt om de snelheid van het schrijven te bevorderen. Naast afkortingen is het gebruik van emoji’s, gifjes, stickers en smileys, voornamelijk ook door de jeugd, een snelle uitdrukkingsmogelijkheid. Berichten en appjes – vooral op social media — wemelen ervan. Verder zijn er voice-memo’s (gaat sneller dan schrijven). De toename van podcasts en luisterboeken zijn ook het gevolg van de hang naar snelheid en vaart. Veelal doet de luisteraar intussen wat anders (tijdwinst). De toename van auto’s met automaat is eveneens een vorm van snelheid (schakelt sneller). Uit nieuwe cijfers van de Rai heeft 70% van de nieuw verkochte auto’s er een. Tenslotte alles op het gebied van kunstmatige intelligentie, waarbij je hetzelfde werk in veel minder tijd kunt doen. Bepaalde toepassingen ervan staan — zoals je waarschijnlijk weet – ter discussie. Anticiperen op taal en gevoel In 2025 zal de trend naar ‘kort maar krachtig’ zeker toenemen. Onder andere om duidelijk te maken waar je winkel voor staat. In Renkum bevindt zich een koffie- en theespeciaalzaak met de naam ‘Beleef’. En in Oosterbeek wordt binnenkort een ‘Koffie atelier’ geopend. Je mag je fantasie daarbij best de vrije loop laten, al staat op de ruit dat ontbijt, lunch en gebak er centraal staan. Beleef heeft met gevoel te maken. Er gebeurt in elk geval wat, dat iets met je moet doen. Zo heet het programma van Lubach bij RTL4 niet meer ‘De Avondshow’, maar zal het een hele nieuw ‘feel’ krijgen. Kort maar krachtig overbrengen wat je bedoelt, betekent ook dat je meteen moet knallen; in het brein van de consument direct iets in beweging moet zetten. Denk daarbij maar in de overtreffende trap, doe er een schepje bovenop. Het ‘pop-up’ gebeuren bijvoorbeeld, waarbij je een winkel op locatie korte tijd huurt, vaak om artikelen ‘te lozen’. Maar je kunt ook de hele winkelruimte omswitchen als één en al uitverkoop gebeuren. Dat deed ‘tante Betsy’ in Oosterbeek. Die veranderde de gehele zaak in een ‘tijdelijke Dansend door de tijd van TikTok en Insta Maarten van IJzer, journalist In deze rubriek gaat het dit keer om beleving en gevoel en hoe snelheid en spanning een belangrijke rol spelen. Voorts het gebruik van taal en de functie van sociale media. Ook stel ik de vraag: Geeft een concept eigenlijk altijd houvast? Aan de hand van voorbeelden tenslotte een blik op ingrediënten van huidige ondernemers. Nog steeds pop-upstores, outlets, QRcodes en prijsuitsplitsingen. En dan ook nog een leuk weetje: het nut van een fruitvlieg(je). Dat snelheid een gegeven is zie je in veel uitingen terug. 6 KREAVAK magazine
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=