popup OUTLET’. Dat heeft natuurlijk ook alles met de prijs te maken. Over prijs gesproken; supermarkt Jumbo brengt sinds kort “Jumbo’s”, een nieuw merk dat (citaat) verrassend, spraakmakend en van onbetwiste kwaliteit is. Jumbo’s is extra en op het schap te vinden naast het vertrouwde huismerk Jumbo. Het opvallende is de uitsplitsing van kwaliteit. Goed (Jumbo) en beter (Jumbo’s) of zo je wil: beter en best. Het nieuwe Jumbo’s staat namelijk voor lekker, topkwaliteit en betaalbaar. Nader inzicht leert dat iedere productcategorie binnen het nieuwe merk ontwikkeld is op basis van de laatste consumentenbehoeften en inzichten, aldus de supermarkt. Albert Heijn doet op een andere manier ook aan prijsuitsplitsing. Die maakt een onderscheid tussen ‘prijsfavorieten’ en bonusartikelen. Maar dat heeft verder niks met de kwaliteit te maken. Gevoelens van dankbaarheid Iets geheel anders zijn uitinkjes via stickers, zoals bij de kaaswinkels van Kees: ‘Bedankt! U heeft gekozen voor een product van ‘Kaas van Kees’, met daarbij een bewaartip en de tekst ‘Geniet van dit heerlijke stuk beleving!’ Dat geldt ook voor de sukadelap, die de keurslagers in het tijdschrift Proef ‘een knuffel op je bord noemen’. Op de verpakking van het inpakpapier van de Design group staat ook een aardige tekst, namelijk ‘We make you smile’. Al die kleine toevoegingen geeft het product toch wat extra’s. De beleving door de consument wordt er namelijk onbewust door beïnvloed. Tegenover informatie in mini, zoals hiervoor beschreven, bestaat er ook info in maxi. Bijvoorbeeld een mega bordbuster, een projectbord aan de zijkant van de weg, aankondigend welke werkzaamheden er plaatsvinden. Een immens bord met QR-codes die je moet scannen om nadere informatie te krijgen. Ook dat is een trend. Wat je niet direct kunt vertellen of uitleggen wordt steeds vaker verwerkt in QR codes. Zo’n QR-code vind ik soms een ergerlijke vorm van ingedikte informatie. Het lezen ervan kost bergen tijd. We komen die steeds meer tegen: in advertenties, op het tv-beeld, in tijdschriften, op producten. Bij de dokter, fysio, tandarts en apotheek. Probeer op te vallen! Het verlangen naar iets nieuws en spanning blijkt uit de overweldigende belangstelling voor de ‘Danse Macabre’, de Dodendans en nieuwste attractie in de Efteling. Zodra deze voor het publiek toegankelijk was (31 oktober), stond er in no time een wachtrij van maar liefst 4 uur…. Om te overleven is het uiterst belangrijk ervoor te zorgen dat je winkel en producten gezien worden en dat je je onderscheidt. Gebruik daarvoor onder andere sociale media als Facebook, Instagram en als het kan ook TikTok. TikTok was aanvankelijk het medium van de jeugd om daar leuke en grappige momenten op te delen; dikwijls via dansjes of het zingen van liedjes. De inhoud ervan is echter aan het verschuiven. Je ziet op TikTok namelijk steeds vaker educatieve teksten, afbeeldingen en filmpjes van bedrijven. Eetgelegenheid ME&Mrs.P in Velp heeft op zijn (dranken)kaart zowel een te scannen QR-code van Instagram als TikTok. Die staan daar gebroederlijk naast elkaar. De ‘bovenkamers’ van mensen kun je alleen nog maar prikkelen via uitdagende teksten, die nieuwsgierigheid opwekken. Neem de volgende krantenkoppen uit De Gelderlander: ‘Wie zijn darmen voedt, voedt zijn hersenen’ (Elleke van Duin) en ‘Slecht horen heeft invloed op bepaalde functies in je brein’(Wies Verbeek). De kunst het brein te triggeren wordt dus een hot item in 2025! En over hersens/breinen gesproken; knappe koppen hebben voor ‘t eerst het volledige brein van een fruitvlieg in kaart gebracht. Die moeten onder andere een brug vormen naar het begrijpen van hersenen van grotere en complexere soorten, zoals mensen. En dan te weten dat een fruitvliegbrein minder dan 1 millimeter breed is. Waarom een fruitvliegje zul je je afvragen. Die is namelijk belangrijk omdat deze 60% van ons DNA heeft en driekwart van de genetische ziekten bij mensen, ook voor komt bij fruitvliegjes. (Bron: Scientias/vakblad Nature). Gemoederen bezighouden Ik denk dat onze gemoederen (gedachten en gevoelens) volgend jaar wel beziggehouden zullen worden. Ik verwacht namelijk behoorlijk wat reuring en verandering. Trump aan het roer in Amerika en in ons land zijn we er ook nog lang niet. Ondanks alles: Goede jaarwisseling en houdt moed in 2025! ■ Alles wat moet, is zowel intrigerend als ergerlijk. Om te overleven is het allerbelangrijkste ervoor te zorgen dat je winkel en producten gezien worden! december 2024 7
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=