KreavaK nummer 1

In 2025 start het risicogerichte toezicht op schijnzelfstandigheid De Belastingdienst hanteert vanaf 1 januari 2025 weer de normale regels. Over het kalenderjaar 2025 zullen geen boetes worden opgelegd. Dit geldt voor zowel verzuim- als vergrijpboetes. Organisaties kunnen eerst een waarschuwing van de Belastingdienst krijgen voordat er boekenonderzoeken (controles) worden ingesteld. Daarnaast worden alle goedgekeurde modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029. Met deze maatregelen geeft de Belastingdienst uitvoering aan het verzoek van de Tweede Kamer voor een zachte landing bij de handhaving op schijnzelfstandigheid. Meer hierover is te lezen in het handhavingsplan arbeidsrelaties 2025. Inkomstenbelasting In januari heb je het verzoek ontvangen om de aangifte inkomstenbelasting voor het jaar 2024 te doen. De aangifte moet voor 1 mei 2025 worden ingediend. Op verzoek kun je uitstel krijgen tot 1 september 2025. Een fiscale dienstverlener kan zelfs uitstel krijgen voor het doen van jouw aangifte inkomstenbelasting 2024 tot 1 mei 2026. Je betaalt geen belastingrente als je voor 1 mei de aangifte indient over het jaar 2024 en de gegevens uit de aangifte ongewijzigd worden overgenomen. In de volgende gevallen betaal je wel belastingrente: De aangifte 2024 wordt op of na 1 mei 2025 ontvangen door de belastingdienst. Bij het opleggen van de aanslag wordt er afgeweken van jouw aangifte. Dit geldt ook als je de aangifte hebt ingediend voor 1 mei. Je betaalt belastingrente over het bedrag dat je aan belasting moet betalen. Voorkom bijtelling en registreer alle ritten Wanneer je alleen de privéritten vermeldt, is dit onvoldoende bewijs om de bijtelling wegens privégebruik van de auto van de zaak te voorkomen. Dit bleek onlangs uit een rechtszaak van een dga (Directeur groot aandeelhouder) die twee auto’s had. Deze auto’s zijn mede voor privédoeleinden ter beschikking gesteld. Zowel in de loonaangifte van de bv als de aangifte inkomstenbelasting van de dga is geen bijtelling voor privégebruik van deze auto’s opgenomen. Nadat de dga de rittenregistraties van de beide auto’s heeft verstuurd, constateert de inspecteur onregelmatigheden in de rittenregistraties. Zo vermeldt de registratie van de ritten dat er bij de ene auto 464 privékilometers zijn gereden. Maar het bewijs van zakelijke ritten ontbreekt. Daardoor kan de inspecteur niet vaststellen dat de auto voor minder dan 500 kilometer privé is gebruikt. Daarnaast komt een snelheidsovertreding voor de andere auto niet overeen met de rittenregistratie. De Belastingdienst concludeert daarom dat de dga niet heeft bewezen dat de bijtelling achterwege mag blijven. Hoe moet het dan wel? Met een rittenregistratie in je administratie kun je aantonen dat je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. In de rittenregistratie moet je het volgende vermelden: • Het merk van de auto • Het type auto, het kenteken van de auto • De periode waarin je de auto hebt gebruikt • De ritgegevens Per rit vermeld je: • De datum • De begin- en eindstand van de kilometerteller. • Het vertrek- en aankomstadres. Had je een afspraak en reed je daar vanaf je werkadres heen en daarna weer terug, dan heb je 2 ritten gemaakt. • De route die je hebt gereden, als je niet de meest gebruikelijke route hebt genomen • Of het een privérit is of een zakelijke rit • De privé omrij kilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden Er zijn ook rittenregistratie apps omdat het handmatig bijhouden van ritten tijdrovend en foutgevoelig is. Met een app kun je dit automatiseren, vanaf € 5,00 per maand zijn hier al digitale oplossingen voor. Verhuiskostenaftrek Er moet in beginsel sprake zijn van zakelijke kosten. Aan de verhuizing moet een zakelijk karakter ten grondslag liggen. Een verhuizing uit persoonlijke overwegingen levert geen aftrekbare kosten op. Dan is ook de forfaitaire verhuiskostenaftrek niet van toepassing. Wanneer de verhuizing noodzakelijk is voor de werkzaamheden of wanneer het belangrijkste oogmerk van de verhuizing is het beperken van toekomstige kosten van de werkzaamheden, hebben de verhuiskosten als zakelijk te gelden. De verhuizing moet een zakelijk karakter hebben en daarvan heeft de ondernemer de bewijslast. Zakelijkheid wordt echter vanzelf aangenomen als de ondernemer binnen twee jaar na de verplaatsing of het opstarten van de onderneming verhuist en door de verhuizing de afstand tussen zijn woning en de vestigingsplaats van de onderneming met tenminste 60% verkleint terwijl tot die verhuizing de afstand tussen zijn woning en de vestigingsplaats van de onderneming ten minste 25 kilometer bedroeg. Bij verhuizing om zakelijke redenen, kunt u de kosten aftrekken voor het overbrengen van de inboedel. Daarnaast mag je een vast bedrag van € 7.750 aftrekken. Als je als werknemer vanwege je werk moet verhuizen dan mogen de kosten hiervoor belastingvrij worden vergoed. De maximale onbelaste vergoeding bedraagt in dit geval 12% van het jaarloon met een maximum van €5445. Begeleiding door jobcoach voor meer werknemers mogelijk Een jobcoach begeleidt een werknemer met een ziekte of handicap op de werkvloer. De jobcoach helpt bijvoorbeeld met inwerken of maakt een werkplan voor de werknemer. Het doel is dat de werknemer na de begeleiding zelfstandig kan werken. Sinds 1 januari 2025 zijn de voorwaarden voor een vergoeding voor een externe jobcoach veranderd. Hierdoor kunnen meer werknemers met een ziekte of handicap hulp op de werkvloer krijgen. Ben je hierin geïnteresseerd? Op de volgende website vind je meer informatie: https://www.uwv.nl/nl/jobcoach. ■ Door JW Accountants Jeroen Waldhober van JW Accountants uit Nijkerk is als AccountantAdministratieconsulent (AA) en Belastingadviseur (RB) specialist op het gebied van accountancy en fiscale wet- en regelgeving. Fiscaliteiten maart 2025 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQyMjc=